Det er ikke rakettforskning, men en helt standard diskret simuleringsmodell, det jeg snakker om. Det er en kurant sak, hvis du er vant med å jobbe med den slags ting.
Jeg tolker deg som at du ikke har noe slikt. Greit nok. Din erfaring kan ikke overføres på mitt energisystem når jeg får det opp; til det har du for begrenset horisont. Kanskje din horisont er vid nok for deg selv.
keal, har du laget deg en diskret simuleringsmodell for bilen din og programmert en arduino som modifiserer speedometersignalet slik at cruisekontrollen skal klare å holde hastigheten også?
Varmepumpen utgjør et stabilt styrbart system som er linært rundt arbeidspunktet. Det burde være fint mulig å styre dette med en enkel regulering - i likhet med cruisekontrollen på en bil. Ikke nødvendig med MPC eller avansert styringsmodell.
På vedlagte logg er det 2.7timer med pause. 2.7h x -1.6kW = -4.3kWh og 5 timer med ca 2400w produksjon. (2.4-1.6) x 5= 4kWh Jeg mener fortsatt at begge disse stoppene kunne vært unngått med en enklere styring, uten gradminutter. Da hadde temperaturen i gulvene mine ville vært jevnere, kompressoren hadde fått færre start stopp og mindre slitasje.
Ser ingen grunn for at pumpen skal ruse opp til 3000w (39hz) ved 5 grader utetemp. Hvertfall ikke i kombinasjon med at turledningstemperaturen er over beregnet og økende.
keal, har du laget deg en diskret simuleringsmodell for bilen din og programmert en arduino som modifiserer speedometersignalet slik at cruisekontrollen skal klare å holde hastigheten også?
Nei, jeg er ikke bil-nerd... (Akkurat i øyeblikket har jeg ikke bil i det hele tatt.)
Jeg er mer simulering-nerd enn bil-nerd. Jeg tror at gode simuleringsmodeller kan være svært nyttige for å få "vanlige folk" (som ikke er IT-kyndige) til å forstå hvordan ting virker sammen. Problemet er at det aller meste av simulator-rammeverk ikke er laget for "vanlige folk" - du må være en ganske avansert IT-person for å sette opp en modell. Så en av mine hobby-prosjekter er å lage et rammeverk orientert mot "vanlige folk", der du bygger sammen en verden av objekter som med legoklosser.
For den helt ukyndige bør det være et godt bibliotek med fullt ferdige komponenter, der alt brukeren gjøre er å justere parametere (f.eks. for et rom-objekt: mål på rommet, varmetap (U-verdi) for hver vegg/golv/tak osv), og brukeren godtar standard-oppførselen. Den litt mer avanserte bruker kan modifisere regler for oppførsel, og en virkelig avansert bruker (med noe IT-bakgrunn) kan definere nye objektklasser.
Varmesystemet i huset mitt er egentlig bare en case study, et eksempel for å vise dette simulator-rammeverket. Når modellen blir ferdig bygget, vil det være en modell i den ganske komplekse klassen. (I den laveste enden, som kan illustrere for unger hvordan en simulator kan brukes for å teste ut oppførsel, bruker jeg "Game of Life", som jo i seg selv er et simulator-konsept, men som jeg generaliserer og gir mulighet for å enkelt mekke på parametere.)
I og for seg er en av modellene i boka mi bil-relatert, ikke for cruisekontrollen, men derimot for trafikkflyt i et system av veier, for å kunne se hvordan f.eks. ulike grønn-bølge-strategier påvirker total flyt, eller effekten av å fullstendig sperre en vei, eller et kjørefelt.
Rammeverket er under implementering, men det tar nok noe tid før jeg får på beina noe fancy brukergrensesnitt, egnet for vanlige folk. Til å begynne med må nok nerden i meg f.eks. taste inn tallverdier i et skjema istedetfor å trekke i ratt og spaker.
Det jeg håper på er at selv om ikke Nibe vil snakke altfor mye om sin reguleringsmodell, skal jeg klare å etterligne den. Siden jeg kan avlese faktisk verdier, og avlese hva Nibe gjør med dem (dvs. hvordan pumpa oppfører seg), kan jeg gi avleste verdier over noe tid som en dataserie til min simulator og se hvordan den ville ha styrt pumpa. Det blir neppe helt riktig i første forsøk, men ut fra forskjellene mellom Nibe selv og simulatoren kan jeg gjøre antagelser om hvor min simulator-oppførsel er "feil", justere modellen og prøve på nytt, se om jeg da kommer nærmere, steg for steg. Klassisk "reverse engineering", altså. (Det er i og for seg akkurat det man alltid gjør når man bygger modeller!)
Når jeg er "nær nok" i oppførsel, kan jeg begynne å overskrive Modbus-parametre i modellen, til jeg finner noe som styrer pumpa bedre. Så kan jeg forsøke å gjøre det på den virkelige pumpa, og se om det blir bedre der også.
HVIS Nibe først skulle prøve å være smart og forstå noe av huset sitt energibehov - ja så burde de måle energiproduksjon! Ikke gradminutt.
Gradminutt er rett og slett en dårlig modell med en gang noen har servoventiler eller varmesystem satt sammen av annet enn kun betonggulv.
Gradminutter lager bare krøll. Idag er den like skrull og kjørte opp i til 47hz (3800w) her selv om turledningstemperaturen allerede var over beregnet og utetemepraturen fortsatt er 5 grader.
Jeg har hentet ut utetemperatur og energi produsert fra varmepumpen for hvert døgn siste måned. En svært forenklet modell er å da se på at huset mitt har et energibehov på 91w/grad deltaT +/-20w Så når det er 5grader ute og 22 inne. trenger jeg 17 x 91 = 1547w +/- 340w. Med andre ord mellom 1207w til 1887watt (noe som tilsvarer mellom 75% kjøretid på 23hz og 22timer på 27hz) Etter mitt synspunkt skulle den i dag opp over 27hz med mindre temperaturen er minst en grad for lav og synkende!
Energibehovet kunne varmepumpen 'lært' seg selv, og laget seg en stadig tightere modell med energibehov som funksjon av utetemperatur.
keal, har du laget deg en diskret simuleringsmodell for bilen din og programmert en arduino som modifiserer speedometersignalet slik at cruisekontrollen skal klare å holde hastigheten også?
Varmepumpen utgjør et stabilt styrbart system som er linært rundt arbeidspunktet. Det burde være fint mulig å styre dette med en enkel regulering - i likhet med cruisekontrollen på en bil. Ikke nødvendig med MPC eller avansert styringsmodell.
På vedlagte logg er det 2.7timer med pause. 2.7h x -1.6kW = -4.3kWh og 5 timer med ca 2400w produksjon. (2.4-1.6) x 5= 4kWh Jeg mener fortsatt at begge disse stoppene kunne vært unngått med en enklere styring, uten gradminutter. Da hadde temperaturen i gulvene mine ville vært jevnere, kompressoren hadde fått færre start stopp og mindre slitasje.
Ser ingen grunn for at pumpen skal ruse opp til 3000w (39hz) ved 5 grader utetemp. Hvertfall ikke i kombinasjon med at turledningstemperaturen er over beregnet og økende.
Det er ganske lenge å produsere varmtvann i en time. Har du vurdert å endre driftsprioritering, meny 4.9.1. Jeg har 10 minutter med varmtvannsproduksjon og 20 minutter med varme. Når varmtvannsproduksjonen ikke går så lenge av gangen, så blir heller ikke utslagene i gradminutter så store.
Jeg syns det er mye viktigere å ha varmvann og ønsker faktisk ikke å prioritere varme. Merkes ikke i huset om pumpa tar pause i 2 timer. Dessuten er det veldig ofte at den topper vv når gm kommer til 0 slik at den uansett har tenkt å ta pause...
Kunne evt satt tighere hysterese på varmvannstemp slik at den ikke trenger jobbe så lenge med det.
Det ser ut som at et par debattanter er super-ivrig på å "stille meg til veggs" med spørsmål som jeg gjentatte ganger har understreket at jeg pr. i dag ikke har noe i nærheten av nok forståelse til å kunne svare på. Jeg må bare gjenta at jeg ikke har grundig nok forståelse til å komme med saklig begrunnede meninger om GM-modellen. Jeg observerer at enkelte har svært kritiske holdninger til den, og at hovedargumentene er basert på observasjon av kurver på et display.
For meg er dette verdifull input når jeg bygger opp min forståelse av virkemåten til pumpa. Men det er nytteløst å prøve å tvinge ut av meg noen vurderinger og konklusjon basert på en ufullstendig forståelse.
Jeg tolker deg som at du ikke har noe slikt. Greit nok. Din erfaring kan ikke overføres på mitt energisystem når jeg får det opp; til det har du for begrenset horisont. Kanskje din horisont er vid nok for deg selv.
Varmepumpen utgjør et stabilt styrbart system som er linært rundt arbeidspunktet.
Det burde være fint mulig å styre dette med en enkel regulering - i likhet med cruisekontrollen på en bil.
Ikke nødvendig med MPC eller avansert styringsmodell.
På vedlagte logg er det 2.7timer med pause. 2.7h x -1.6kW = -4.3kWh
og 5 timer med ca 2400w produksjon. (2.4-1.6) x 5= 4kWh
Jeg mener fortsatt at begge disse stoppene kunne vært unngått med en enklere styring, uten gradminutter. Da hadde temperaturen i gulvene mine ville vært jevnere, kompressoren hadde fått færre start stopp og mindre slitasje.
Ser ingen grunn for at pumpen skal ruse opp til 3000w (39hz) ved 5 grader utetemp. Hvertfall ikke i kombinasjon med at turledningstemperaturen er over beregnet og økende.
Nei, jeg er ikke bil-nerd... (Akkurat i øyeblikket har jeg ikke bil i det hele tatt.)
Jeg er mer simulering-nerd enn bil-nerd. Jeg tror at gode simuleringsmodeller kan være svært nyttige for å få "vanlige folk" (som ikke er IT-kyndige) til å forstå hvordan ting virker sammen. Problemet er at det aller meste av simulator-rammeverk ikke er laget for "vanlige folk" - du må være en ganske avansert IT-person for å sette opp en modell. Så en av mine hobby-prosjekter er å lage et rammeverk orientert mot "vanlige folk", der du bygger sammen en verden av objekter som med legoklosser.
For den helt ukyndige bør det være et godt bibliotek med fullt ferdige komponenter, der alt brukeren gjøre er å justere parametere (f.eks. for et rom-objekt: mål på rommet, varmetap (U-verdi) for hver vegg/golv/tak osv), og brukeren godtar standard-oppførselen. Den litt mer avanserte bruker kan modifisere regler for oppførsel, og en virkelig avansert bruker (med noe IT-bakgrunn) kan definere nye objektklasser.
Varmesystemet i huset mitt er egentlig bare en case study, et eksempel for å vise dette simulator-rammeverket. Når modellen blir ferdig bygget, vil det være en modell i den ganske komplekse klassen. (I den laveste enden, som kan illustrere for unger hvordan en simulator kan brukes for å teste ut oppførsel, bruker jeg "Game of Life", som jo i seg selv er et simulator-konsept, men som jeg generaliserer og gir mulighet for å enkelt mekke på parametere.)
I og for seg er en av modellene i boka mi bil-relatert, ikke for cruisekontrollen, men derimot for trafikkflyt i et system av veier, for å kunne se hvordan f.eks. ulike grønn-bølge-strategier påvirker total flyt, eller effekten av å fullstendig sperre en vei, eller et kjørefelt.
Rammeverket er under implementering, men det tar nok noe tid før jeg får på beina noe fancy brukergrensesnitt, egnet for vanlige folk. Til å begynne med må nok nerden i meg f.eks. taste inn tallverdier i et skjema istedetfor å trekke i ratt og spaker.
Det jeg håper på er at selv om ikke Nibe vil snakke altfor mye om sin reguleringsmodell, skal jeg klare å etterligne den. Siden jeg kan avlese faktisk verdier, og avlese hva Nibe gjør med dem (dvs. hvordan pumpa oppfører seg), kan jeg gi avleste verdier over noe tid som en dataserie til min simulator og se hvordan den ville ha styrt pumpa. Det blir neppe helt riktig i første forsøk, men ut fra forskjellene mellom Nibe selv og simulatoren kan jeg gjøre antagelser om hvor min simulator-oppførsel er "feil", justere modellen og prøve på nytt, se om jeg da kommer nærmere, steg for steg. Klassisk "reverse engineering", altså. (Det er i og for seg akkurat det man alltid gjør når man bygger modeller!)
Når jeg er "nær nok" i oppførsel, kan jeg begynne å overskrive Modbus-parametre i modellen, til jeg finner noe som styrer pumpa bedre. Så kan jeg forsøke å gjøre det på den virkelige pumpa, og se om det blir bedre der også.
HVIS Nibe først skulle prøve å være smart og forstå noe av huset sitt energibehov - ja så burde de måle energiproduksjon! Ikke gradminutt.
Gradminutt er rett og slett en dårlig modell med en gang noen har servoventiler eller varmesystem satt sammen av annet enn kun betonggulv.
Gradminutter lager bare krøll.
Idag er den like skrull og kjørte opp i til 47hz (3800w) her selv om turledningstemperaturen allerede var over beregnet og utetemepraturen fortsatt er 5 grader.
Jeg har hentet ut utetemperatur og energi produsert fra varmepumpen for hvert døgn siste måned.
En svært forenklet modell er å da se på at huset mitt har et energibehov på 91w/grad deltaT +/-20w
Så når det er 5grader ute og 22 inne. trenger jeg 17 x 91 = 1547w +/- 340w.
Med andre ord mellom 1207w til 1887watt (noe som tilsvarer mellom 75% kjøretid på 23hz og 22timer på 27hz)
Etter mitt synspunkt skulle den i dag opp over 27hz med mindre temperaturen er minst en grad for lav og synkende!
Energibehovet kunne varmepumpen 'lært' seg selv, og laget seg en stadig tightere modell med energibehov som funksjon av utetemperatur.
Det er ganske lenge å produsere varmtvann i en time. Har du vurdert å endre driftsprioritering, meny 4.9.1. Jeg har 10 minutter med varmtvannsproduksjon og 20 minutter med varme. Når varmtvannsproduksjonen ikke går så lenge av gangen, så blir heller ikke utslagene i gradminutter så store.
Merkes ikke i huset om pumpa tar pause i 2 timer.
Dessuten er det veldig ofte at den topper vv når gm kommer til 0 slik at den uansett har tenkt å ta pause...
Kunne evt satt tighere hysterese på varmvannstemp slik at den ikke trenger jobbe så lenge med det.
Det ser ut som at et par debattanter er super-ivrig på å "stille meg til veggs" med spørsmål som jeg gjentatte ganger har understreket at jeg pr. i dag ikke har noe i nærheten av nok forståelse til å kunne svare på.
Jeg må bare gjenta at jeg ikke har grundig nok forståelse til å komme med saklig begrunnede meninger om GM-modellen. Jeg observerer at enkelte har svært kritiske holdninger til den, og at hovedargumentene er basert på observasjon av kurver på et display.
For meg er dette verdifull input når jeg bygger opp min forståelse av virkemåten til pumpa. Men det er nytteløst å prøve å tvinge ut av meg noen vurderinger og konklusjon basert på en ufullstendig forståelse.