#31
 967     Stavangerområdet     0
En ting slår meg:

Alkohol, enten etanol eller etylen glykol har nesten halvparten spesifikk varmekapasitet som rent vann. Det betyr jo i praksis at gjennomstrømningen i sløyfene må økes for å få levert samme effekt til rommet.

Tom
   #32
 1,545     Sørlandet     0
Ja, det er ulempen. Varmekapasiteten går fra 4,18 og ned til omtrentlig 3,5 med 30% blanding.
For anlegg med glykol som er frostutsatt har man jo ikke særlig valg, men i en energibrønn? Jeg lurer igjen på hvorfor det er så viktig å ha 30% sprit i kollektoren til en energibrønn. Er man riktig uheldig, så blir det jo noen kuldegrader nedi der, men 20? Aldri i verden. Sikkert aldri 10 heller.

Så hvorfor bruker man ikke f.eks 15% sprit? Billigere, bedre varmekapasitet og god nok frostbeskyttelse. Sikker bedre ved en mega lekkasje også.
Signatur
Tom
   #34
 1,545     Sørlandet     0
Fant ut at 30% sprit frostbeskytter til -15 grader. Såpass må det kanskje være.
Fant en link som forteller om ulemper og fordeler.

Høy varmeledningsevne og lav viskositet er nok det man ønsker i en varmesløyfe.
Dernest ikke giftig, billig, ikke brennbart osv.

Her kan man gjøre seg opp noen meninger selv:
http://www.engineeringtoolbox.com/freeze-protection-d_1155.html
Signatur
   #35
 1,267     0
I linken til Tom sies det at PG har bedre varmekapasitet enn EG, men Roger72 skrev at PG har dårligere enn EG. Hva stemmer?

Det jeg har funnet er at PG har bedre varmekapasitet enn EG, men PG har en høyere viskositet enn EG.  ??
   #36
 551     Norge     0

I linken til Tom sies det at PG har bedre varmekapasitet enn EG, men Roger72 skrev at PG har dårligere enn EG. Hva stemmer?

Det jeg har funnet er at PG har bedre varmekapasitet enn EG, men PG har en høyere viskositet enn EG.  ??


Legger ved noen linker, som viser dette.
Mulig det finnes noen produkter som snur dette på hode?

http://www2.renkulde.no/MKDokume.nsf/1F2228AF76CD20FCC1256D6B006563BF/$FILE/Produktdata%20for%20STATOIL%20glykoler.pdf
http://www.noshit.no/doc//Dowcal%2010.pdf
http://www.noshit.no/doc//Dowcal%2020.pdf
Signatur
  (trådstarter)
   #37
 68     Finnmark     0
Hei. Jeg lurte på om tilførselen/retur fra borrehullet MÅ ligge frostfritt. Det er nemlig berg i mellom, og jeg vil helst ikke fylle mer enn 20-30 cm masse over på grunn av det er tvers over innkjørselen. Den er nemlig bratt nokk som den e. Må jeg ty til spregning da? Eller er det stor fare for at borhullet blir ødelakt?

Tom
   #38
 1,545     Sørlandet     0
Nei, det må ikke ligge frostfritt, men det må ligge godt beskyttet.
Følgende kan du gjøre for å beskytte:

Du tar en kraftig vinkelsliper med diamantblad og kutter en V i fjellet.
Du behøver ikke kutte sporet helt ned slik at steinen løsner.  Det holder med 10-15 cm kutt på skrå ned fra begge sider.

Så tar du en øks og setter i kuttesporet og  tar slegga og gir øksa et kraftig kakk.
Vips så har du knekt av en bit fjell. Du har nå ikke en V, men en 10-15 cm dyp grøft som ser noe slikt ut: \_/

De to 40mm slangene tar ikke mye plass. Litt sand, litt rørisolasjon og noe beskyttelse på toppen, så ligger de trygt og godt uansett hva du kjører i innkjørselen din med.

Du hadde vel ikke bare tenkt å legge dem tvers over innkjørselen din og så hive over litt grus? Oppkjørsel er det vel du har? En oppkjørsel som er bratt nok som den er, er vel ganske bratt?

Hva hvis du hadde boret energibrønnen på riktig side av oppkjørselen i utgangspunktet?  Wink
Signatur
   #39
 1,267     0
Vil PG tykne i et varmeanlegg med rundt 40 grader temp tro? Kanskje det er verre i kjøleanlegg?
  (trådstarter)
   #40
 68     Finnmark     0

Du tar en kraftig vinkelsliper med diamantblad og kutter en V i fjellet.
Du behøver ikke kutte sporet helt ned slik at steinen løsner.  Det holder med 10-15 cm kutt på skrå ned fra begge sider.

Så tar du en øks og setter i kuttesporet og  tar slegga og gir øksa et kraftig kakk.
Vips så har du knekt av en bit fjell. Du har nå ikke en V, men en 10-15 cm dyp grøft som ser noe slikt ut: \_/

De to 40mm slangene tar ikke mye plass. Litt sand, litt rørisolasjon og noe beskyttelse på toppen, så ligger de trygt og godt uansett hva du kjører i innkjørselen din med.


Det høres lett ja. Har en kraftig vinkelsliper. Skal gjør et forsøk.



Hva hvis du hadde boret energibrønnen på riktig side av oppkjørselen i utgangspunktet?  ;)


Ja hadde jeg hatt bedre tid til dette, så skulle jeg selvsakt ha gjort det. Saken er at det lå en diger stabel med material der jeg hadde tenkt hullene. Brønnborefirmaet ringte en lørdagskveld og sa at de kom morgenen etter, og det hastet. Skulle jeg ha boret i år, måtte de gjøre det da :-\