#31
 1,596     0
Ikke dumt med egeninnsats på v/p montasje, nei; dette kan umulig være så "vanskelig" som de ulike selgerne av slikt utstyr får det til å høres ut som...

Jeg tar gjerne imot tips (PM) til et firma som kan selge med en "skikkelig" VP samt låne meg det verktøyet som trengs for egenmontasje...  Tongue

   #32
 962     Figgjo     0
Kan gulvvarmefordeleren fra buildahouse monteres begge veger?

Oppned = ingen problem?
   #33
 678     Bergen     0
Sendte dette spørsmålet til Buildahouse;
Hei,

Jeg har kjøpt fordelerstokk hos dere.

I min installasjon kommer alle rørene ned fra taket så jeg lurer da på om man kan sette fordeler stokken opp-ned slik at flowmeterne er rettet nedover.
Videre lurer jeg på om man kan bytte om tur og retur slik at flowmeter står på retur og stengeventil står på tur linjen. Fortsatt montert med flowmeterne nedover.
Jeg bruker ikke shunt ventilen deres aktivt, den står skrudd helt inn slik at det ikke er noen blanding mellom tur og retur. Reguleringen gjør jeg mellom tank og fordelerstokk.

Da fikk jeg dette svaret;

Du kan godt vende fordeleren, men du skal dog være opmærksom på, at der kan være en lille risiko for kortslutning af aktuatorerne, hvis der render vand ned i dem. Desuden skal du være opmærksom på at lufte systemet godt ud, da det ellers kan give problemer med luft i systemet.



Jeg vil ikke anbefale at bytte om på fremløb og retur.  Jeg vil ikke udelukke, at det kan fungere, men jeg tror ikke, det vil fungere optimalt.


Signatur
   #34
 10,486     Akershus     0
Jeg prøvde å snu om slik at rørene skulle komme på høyresiden i stedet for venstre. Den ene stokken er lenger inn enn den andre, og rørene inn på pumpen er laget for å kompensere for det. Da jeg snudde, ble det motsatt, og både pumpen og tilkoblingene blir stående litt skjevere enn hva jeg har sansen for. Tror jeg snur det tilbake, og heller godtar at rørene krysser.
Signatur
   #35
 551     Norge     0

Dagens moderne frostvæsker (raud) byttes i praksis ikkje, den skal vare i 10 år, og ein del typer i heile bilen si levetid.
Og med kjøleanlegg meiner eg luftkjøling, ikkje motorkjøling.


Litt info;
"Dagens moderne kjølevesker"
Brukest i hovedsak etylenglycol og propylenglykol, som bør byttest annethvert år.
Så har du organisk langtidsfrostvæske som skal byttest etter 5 år
Fargen (Grønne/blå/røde) på frostvæskene sier ikke noe om innholdet, annet enn at det ikke er vann.

I varmepumpeanlegg brukest det for det meste etylenglycol, som skal holde ut levetiden på anlegget.
Signatur
   #37
 5,730     0


Dagens moderne frostvæsker (raud) byttes i praksis ikkje, den skal vare i 10 år, og ein del typer i heile bilen si levetid.
Og med kjøleanlegg meiner eg luftkjøling, ikkje motorkjøling.


Litt info;
"Dagens moderne kjølevesker"
Brukest i hovedsak etylenglycol og propylenglykol, som bør byttest annethvert år.
Så har du organisk langtidsfrostvæske som skal byttest etter 5 år
Fargen (Grønne/blå/røde) på frostvæskene sier ikke noe om innholdet, annet enn at det ikke er vann.

I varmepumpeanlegg brukest det for det meste etylenglycol, som skal holde ut levetiden på anlegget.
Statoil sine frostvæesker, mulig det litt gammelt, men tipper det ikkje er så mykje feil:
Anti Freeze (blå) tilfredstiller BS 6580 og kan benyttes på alle typer væske-kjølte forbrenningsmotorer. Enkelte motor-/bilfabrikanter har spesifikke og strengere krav til frostvæske og vi må da anbefale :

Frostvæske MTU (grønn). Denne kvaliteten inneholder andre typer inhibitorer enn Anti Freeze, og tilfredsstiller de strengeste krav fra motor-/bilfabrikanter. Dieselmotorer eller motorer som går under tøffe driftsforhold bør fylles opp med Frostvæske MTU.

Langtids Frostvæske (rød) er siste generasjon frostvæske basert på organiske inhibitorer som gir enda lenger levetid, minimum 4 år. Flere og flere modeller kommer til landet med denne kvaliteten som ”first fill”. OBS : Det er viktig at ikke standard kvalitet blandes med langtids.
Vi anbefaler alltid å lese instruksjonboken til den enkelte modell for å kontrollere hvilke krav som stilles. Enkelte modeller er fabrikkfylt med en såkalt langtids frostvæske (gjelder VW, Audi, SEAT, Skoda og enkelte andre modeller). Er dette tilfelle skal systemet etterfylles med Statoil Langtids Frostvæske.


   #39
 551     Norge     0



Dagens moderne frostvæsker (raud) byttes i praksis ikkje, den skal vare i 10 år, og ein del typer i heile bilen si levetid.
Og med kjøleanlegg meiner eg luftkjøling, ikkje motorkjøling.


Litt info;
"Dagens moderne kjølevesker"
Brukest i hovedsak etylenglycol og propylenglykol, som bør byttest annethvert år.
Så har du organisk langtidsfrostvæske som skal byttest etter 5 år
Fargen (Grønne/blå/røde) på frostvæskene sier ikke noe om innholdet, annet enn at det ikke er vann.

I varmepumpeanlegg brukest det for det meste etylenglycol, som skal holde ut levetiden på anlegget.
Statoil sine frostvæesker, mulig det litt gammelt, men tipper det ikkje er så mykje feil:
Anti Freeze (blå) tilfredstiller BS 6580 og kan benyttes på alle typer væske-kjølte forbrenningsmotorer. Enkelte motor-/bilfabrikanter har spesifikke og strengere krav til frostvæske og vi må da anbefale :

Frostvæske MTU (grønn). Denne kvaliteten inneholder andre typer inhibitorer enn Anti Freeze, og tilfredsstiller de strengeste krav fra motor-/bilfabrikanter. Dieselmotorer eller motorer som går under tøffe driftsforhold bør fylles opp med Frostvæske MTU.

Langtids Frostvæske (rød) er siste generasjon frostvæske basert på organiske inhibitorer som gir enda lenger levetid, minimum 4 år. Flere og flere modeller kommer til landet med denne kvaliteten som ”first fill”. OBS : Det er viktig at ikke standard kvalitet blandes med langtids.
Vi anbefaler alltid å lese instruksjonboken til den enkelte modell for å kontrollere hvilke krav som stilles. Enkelte modeller er fabrikkfylt med en såkalt langtids frostvæske (gjelder VW, Audi, SEAT, Skoda og enkelte andre modeller). Er dette tilfelle skal systemet etterfylles med Statoil Langtids Frostvæske.




PS
Dette gjelder Statoil sine "fargekoder" og er ingen standard.
Signatur
   #40
 10,486     Akershus     0
Er det ikke rimelig standard etter hvert, at nyere biler med alumotor og greier skal ha rød bremsevæske, mens de litt eldre skal ha gul/grønn/blå?

Dette har vel også med at man på mange nyere motorer gjerne skifter vannpumpe regelmessig (sammen med reg. reim?), og at rød/rosa kjølevæske smører dårligere? Jeg syns da stadig jeg hører om bytte av vannpumper på 60-100.000 km. Min byttet jeg ved rundt 430.000.

IKKE BLAND RØD/ROSA KJØLEVÆSKE MED GUL/GRØNN/BLÅ!!
Signatur