#61
 24,803     Akershus     1
På sikt kan en også lure på hvor stor forskjell det vil være på natt og dagpris. Når mange begynner å lade elbilen om natta, så vil dette jevne seg mer ut.

Den umiddelbare måten å spare litt på er å ta på strikkejakke, senke temperaturen i stua litt og begrense antall oppvarmede rom i kuldeperiodene. I gamle dager varmet en bare opp finstua til jul.
Signatur

   #62
 5     0
1: Dette er internett på sitt beste! Her er det mange kunnskapsrike mennesker som ønsker å dele kunnskap om et emne!

2: Min akkumulatortank på 400 liter et koblet sammen med gulvarmen. Hvis jeg skulle ha kjørt mot en akkumulator når strømmen var billig så burde denne kanskje ha vært frikoblet fra gulvarmen sånn at varmen kunne ha blitt overført fra akkumulator til gulv via en varmeveksler. Men har en følelse av at jeg ikke helt vet hva jeg snakker om nå.

3: Selv om motivasjonen for å koste på mye på et varmeanlegg er komfort, så ligger også dette med besparelse i bakhodet. I de siste dagene har mine strømkostnader utenom nettleie ligger på 40 kroner dagen. Innbefattet her er også lading av to stk Nissan Leaf som ruller og går ganske jevnt gjennom døgnet. Spørsmålet er hvor mye jeg skal koste på for å spare noen usle kroner?
Signatur
HSt
   #63
 36,911     Lillestrøm kommune     2
Du trenger ingen varmeveksler men en shunt ventil blander inn kaldere vann fra returen inn i tur sløyfen du kan da øke temperatur i akkumulator tanken slik en gjør med vedfyrte/solvarme anlegg.

Men det er mulig det er lurt å vente på mere avklaringer om strømtariffer før en prøver å tilpasse seg til disse.

I England har de dag og natt tariffer så der er det vanlig å høste varme på natten og hente den ut på dagen. Der jeg bodde noen måneder var det tykk panelovn fylt med hul teglstein og en startet en vifte som blåste luft gjennom magasinet når en kom hjem på ettermiddagen.