321    13    0  

Ultimate luftavfukter for garasje/kjeller(billig).

 1 361     Norge     0
Hei.
En tråd her sier at en vill sette opp en utedel av en L/L varmepumpe inne i en låve.

Da setter det igang noen grå seller her. Hva om man setter inn en billig L/L varmepumpe, både utedel og innedel sammen inne i en garasje? Da tenker jeg at innedelen kan settes til å blåse varm luft rett på fukt problemet. Da vil jeg tenke at den blåser rett på bilen/plassen den står. Bilen tørker og utedelen vil fange opp fuktigheten til avriming. 

Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette.
Alle meninger mottas med takk.

Bluesman

   #1
 2 425     0
Hovedproblemet er vel at du neppe greier å tørke bilen der det faktisk ruster, altså inni kanaler, i understell etc?
  (trådstarter)
   #2
 1 361     Norge     0
Poenget her er om mann kan bruke en L/L varmepumpe som avfukter, med både ute og innedel i samme rom, og om dette vil faktisk tørke garasjen/kjeller?
   #3
 1 075     Norge     0
Syns dette høres rart ut. Man får avfukter funksjon på de L/L varmepumpene jeg har vært borti. Må velge dette på fjernkontrollen. Usikker på om de billigste har denne funksjonen.
pwb
   #4
 1 906     Ski     0
Poenget her er om mann kan bruke en L/L varmepumpe som avfukter, med både ute og innedel i samme rom, og om dette vil faktisk tørke garasjen/kjeller?

Ja det vil det. MEN vannet må jo da ledes bort så det ikke fordamper til fuktighet igjen.

   #5
 817     Oslo     0
https://www.dinside.no/bolig/her-er-de-beste-luftavfukterne/63739618

Ovenfor en link til "her er de beste luftavfukterne".
Jeg har bare erfaring med Wood's MD12, kjøpt brukt på finn for mer enn ti år siden - for 1 000 kr.
Dette har vært en svært god boks og den funker fortsatt helt topp.

Det å montere en varmepumpe med ute- og innedel i samme rom (for å avfukte rommet) kan neppe være en god ide. Dette er jo sløsing med penger og elektrisk energi.
Men det er ikke noe galt i å teoretisere rundt ideen.
jlr
   #6
 78     Oslo     0
Kan du ikke bare installere en varmepumpe på normal måte og føre kondensrøret ut av garasjen??
TSt
   #7
 3 817     0
Varmepumper avfukter ingen ting på innedel annet enn hvis den kjøres i AC modus. Og hvis en forsøker på dette i lav temp vil i det minste vannet fryse i røret på vei ut og så vi inne delen flomme over med vann. Det er derfor dette ikke er noe problem til vanlig siden ingen kjører AC modus om vinteren. Men trolig vil en jo ikke få noen effekt hvis temperaturen er lav fra før.

  (trådstarter)
   #8
 1 361     Norge     0
https://www.dinside.no/bolig/her-er-de-beste-luftavfukterne/63739618

Ovenfor en link til "her er de beste luftavfukterne".
Jeg har bare erfaring med Wood's MD12, kjøpt brukt på finn for mer enn ti år siden - for 1 000 kr.
Dette har vært en svært god boks og den funker fortsatt helt topp.

Det å montere en varmepumpe med ute- og innedel i samme rom (for å avfukte rommet) kan neppe være en god ide. Dette er jo sløsing med penger og elektrisk energi.
Men det er ikke noe galt i å teoretisere rundt ideen.

Utifra linken, så bruker Wood's 30,5kwt/døgn! Dette syns jeg var mye. Skal mye til for at en liten L/L pumpe bruker så mye.
Jeg tenker en billig liten fra Jula kunne fungert på dette viset. Gjerne en on/off pumpe. Disse sorptions avfukterne er ganske dyre.
Ja bare teori enn så lenge. Har en gammel on/off som kanskje kan prøves ut til dette. Spesielt i disse dager da bilen kjøres inn i garasjen med snø over alt.
HSt
   #9
 18 053     Sørum     0
Var en her som rapporterte at DD8L fungerte bra i garasje, men den fungerer jo ikke under 0

Du ønsker å få utedelen til å kondensere fukten, hvor effektiv blir den til det når den skal sloss mot sin egen varme?
TSt
   #10
 3 817     0
Wood modellen kaster ut mye av varmen sammen med fuktig luft. Derfor virker den når det er kaldt siden den ikke slipper ut flytende vann. Det og kjøle og varme med samme enhet i et rom tror jeg blir noe stort tull. Ann på hvilken vei kjører vil vannet komme i utedel eller innerdel. Men som andre skriver så er en lunken garasje døden for biler, ta inn et kamera fra kulde og inn i stua uten linsedeksel. Det dugger garantert på linsen. Det skjer innvendig i kanaler o.l. når du kjører inn i en lunken garasje. Det vil ikke tørke innvendig til dagen etter. Få til ventilasjon i garasjen slik at du trekker inn kald uteluft når det er tørt ute.