Jeg husker Ragnar Næss som en "murerbutikk". Mange år siden jeg hadde noe med dem å gjøre. Det var ikke service med et smil den gangen heller, men folkene hadde kompetanse, ihvertfall de jeg var borti.
De har Monter-skilt overalt, men for 2 år siden kom jeg dit og skulle ha noe tilbudsvarer som var annonsert i en Monter-tilbudsavis som kom i postkassa.
Men nei, de hadde ikke tilbud på dette. Viste frem tilbudsavisen - men ble møtt med at "men vi er ikke med i Monter-kjeden - vi er en selvstendig Monter-butikk".
Jeg som kunde burde jo selvsagt skjønt dette og jeg var jo idiot som trodde jeg kunne kjøpe tilbudsvarer fra en Monter-avis i en butikk med svært Monter-skilt på taket.
Fikk telefon fra Monter i dag. Karen som ringte forsto ikke helt hvorfor trillebår hjulet lå kassa. Da jeg prøvde å forklare ham situasjonen virket det ikke helt som han forsto hva som var problemet. Skulle bare komme å bytte.
Noen ganger er det morro å se hvor vanskelig det skal være å få ordnet den enkeste ting. Helt høl i hue dem ikke klarte å løse dette problemet der og da. Vi snakker om en vare med en ussel liten sum, som de tapte langt mer på ved manglende mersalg.
Hva de taper på dette i det lange løp ved manglende handling senere, og ikke minst rykter og anbefalinger de taper, ja, det skulle vært morro å visst.
En del butikker blir dyre fordi dem må overleve på de kundene som takler sure, grinete og vrange ansatte.
Prøv å send ut et par-tre prisforespørsler på typiske byggevarer, hvor Montér er én av de " inviterte." Du vil mest sannsynligvis oppleve at prisnivået der er 30-40% over f.eks. Byggmax på identiske varer.
Til og med Byggmakker greide å gi en fair prismatch på Byggmax for mitt medium renoveringsprosjekt. Så får servicekriterie og evt produktkvalitet veie opp for prisdifferansen.
Det er dyrt å være "lat." ;)
Men prøv å få din byggmax-pusher til å regne ut materialforbruk på et garasjetak. Nope, men det kan du få gjort hos Monter. Ikke urimelig på priser heller. Måtte riktignok tilbake for å få litt til da snekkern ville gjøre noe annerledes.
Her syns jeg du har for høye forventninger til butikken. Du straffer butikken for at du ikke holdt din del av avtalen som faktisk er å ha kvittering :)
Det er i dag normalt med 14 dagers (eller mer) bytte/returrett, noe butikkene gir utover forbrukerkjøpsloven som kun dekker bytte/retur ved kjøp utenfor fast utsalgssted.
Eneste kravene til deg som kunde er at produktet er ubrukt og i orginalforpakning, samt at kvittering er med. (Noen kjeder tilbyr deg bytte selv om produktet er testet.)
Jeg har tatt kunder som har gått inn i butikken, hentet varer i hylla for så gå i kassen å be om retur eller kommer tilbake med varer de har stjålet tidligere (gjerne fra en annen butikk i samme kjede) for å be om retur uten kvittering. Har også opplevd at kunder har kjøpt varer i en annen butikk på tilbud og byttet dem til fullpris i min butikk. Butikkene lever av god kundebehandling, men noen krav må det være lov å stille kundene?
Som leder i en butikk må man ha klare regler, man kan ikke si til alle ansatte at de skal bruke skjønn. Det må være likt for alle. En klar og tydelig regel er at alt bytte krever kvittering, hvis kunden mangler kvittering men kan si hvilken dato varen er kjøpt og ca kl.slett kan man gå inn å hente ut kopi av kvittering, da ville jeg godkjent bytte men ikke penger igjen. Regner med du visste datoen du hadde kjøpt det, så dette ville du da fått byttet i min butikk. Noe du også fikk her.
For deg som kunde skal det være likegyldig om du snakker med en tilkallingsvikar eller butikksjef, eneste måten å få det til på, er å ha klare regler og også følge dem som butikksjef :) Hvis butikksjefen godkjenner et bytte og ikke et annet, selv om begge mangler kvittering, blir de ansatte usikre og vil ikke klare å svare bestemt på fremtidige saker. Det verste som skjer er hvis en ansatt følger regler og nekter bytte og så kommer butikksjefen og godkjenner det.
Svar fra en butikkmann, har ingenting med nevnte butikk eller kjede å gjøre.
Holder med han over. Det er ikke en selvfølge, som trådstarter skriver, at man roter bort en kvittering. Er det noe man har visst siden puberteten så er det det, at man må ha kvittering for å bytte en vare.
Når man skal kjøpe noe dyrt, da forventer man litt positiv innstilling, for eksempel at man skal få byttet en liten billig ting selv om man ikke har kvittering.
Så her er det to prinsipper som står mot hverandre.
Hadde jeg vært Monter-ansatt, så ville jeg ha vært fornøyd med å selge en flott dyr vedovn, og vært veldig medgjørlig angående trillebårhjulet som kostet bare noen få prosent av prisen for den dyre dingsen.
Så her virker det som om det er en person i en butikk som har vært litt for firkantet.
Jeg synes det blir feil å dømme hele butikken etter denne personen, og jeg synes ihvertfall det er urettferdig å dømme hele Monter-kjeden ut i fra denne ene lille episoden med en ansatt i en butikk som kanskje fulgte en forståelig og grei regel litt grundigere enn nødvendig.
Signatur
Først var nicket mitt her Misfornøyd, men nå har jeg fått sagt det jeg ville si om FolloHus
Man trenger ikke denne episoden for å stemple Montér som en litt sær kjede. Jeg ser for meg følgende dialog i et cocktailselskap hos nyrike snobber som har pusset opp et gammelt hus:
- Stilig! Ble det dyrt? - Ja, det ble såå dyyyyrt, vi sparte ikke på noe altså, vi kjøpte til og med trelasten hos Montér!
Signatur
Bor i horisontaldelt tomannsbolig fra 1948 i Tromsø. Utdannet geolog, jobber i med gravesøknader i kommunen.
Man trenger ikke denne episoden for å stemple Montér som en litt sær kjede. Jeg ser for meg følgende dialog i et cocktailselskap hos nyrike snobber som har pusset opp et gammelt hus:
- Stilig! Ble det dyrt? - Ja, det ble såå dyyyyrt, vi sparte ikke på noe altså, vi kjøpte til og med trelasten hos Montér!
;)
Fornøyelig :-)
Noen av de mer ytterliggående humanetologene hevder at det meste av det vi gjør gjør vi for å få sex med en flottest mulig partner, uten å egentlig vite det selv. Påfuglen drasser rundt på en enorm ufornuftig fjærbusk for å vise at den er stor, sterk og attraktiv nok til å kunne gjøre noe så ufornuftig, vi mennesker gjør mange andre tilsvarende ting, som å bygge svære palasser i stedet for å bo i et soverom med dusjkabinett og kjøleskap. Eller bruke hundretusener på å kjøpe en bil som glinser litt finere enn den forrige. Så kanskje jeg skulle prøve å kjøpe noen 2x4 hos Monter, bare i tilfelle det hjelper på saker og ting? ;-)
Andre sier at man får det man betaler for. Så hvis Glava-mattene man kjøper hos Monter er dyrere enn Glava-mattene man kjøper hos Coop Bygg, så er de vel bedre også da? :-)
Nåja, ofte er det en hyggelig og hjelpsom fyr fra Monter på Gol innom forumet her. Han kommer noen ganger med tilbud som virker både fornuftige og konkurransedyktige. Så inntrykket mitt av Monter er langt fra helsvart.
Signatur
Først var nicket mitt her Misfornøyd, men nå har jeg fått sagt det jeg ville si om FolloHus
Så de har blitt en Monterbutikk nå...
De har Monter-skilt overalt, men for 2 år siden kom jeg dit og skulle ha noe tilbudsvarer som var annonsert i en Monter-tilbudsavis som kom i postkassa.
Men nei, de hadde ikke tilbud på dette. Viste frem tilbudsavisen - men ble møtt med at "men vi er ikke med i Monter-kjeden - vi er en selvstendig Monter-butikk".
Jeg som kunde burde jo selvsagt skjønt dette og jeg var jo idiot som trodde jeg kunne kjøpe tilbudsvarer fra en Monter-avis i en butikk med svært Monter-skilt på taket.
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Karen som ringte forsto ikke helt hvorfor trillebår hjulet lå kassa. Da jeg prøvde å forklare ham situasjonen virket det ikke helt som han forsto hva som var problemet. Skulle bare komme å bytte.
Hva de taper på dette i det lange løp ved manglende handling senere, og ikke minst rykter og anbefalinger de taper, ja, det skulle vært morro å visst.
En del butikker blir dyre fordi dem må overleve på de kundene som takler sure, grinete og vrange ansatte.
Men prøv å få din byggmax-pusher til å regne ut materialforbruk på et garasjetak. Nope, men det kan du få gjort hos Monter. Ikke urimelig på priser heller. Måtte riktignok tilbake for å få litt til da snekkern ville gjøre noe annerledes.
Det er i dag normalt med 14 dagers (eller mer) bytte/returrett, noe butikkene gir utover forbrukerkjøpsloven som kun dekker bytte/retur ved kjøp utenfor fast utsalgssted.
Eneste kravene til deg som kunde er at produktet er ubrukt og i orginalforpakning, samt at kvittering er med. (Noen kjeder tilbyr deg bytte selv om produktet er testet.)
Jeg har tatt kunder som har gått inn i butikken, hentet varer i hylla for så gå i kassen å be om retur eller kommer tilbake med varer de har stjålet tidligere (gjerne fra en annen butikk i samme kjede) for å be om retur uten kvittering. Har også opplevd at kunder har kjøpt varer i en annen butikk på tilbud og byttet dem til fullpris i min butikk. Butikkene lever av god kundebehandling, men noen krav må det være lov å stille kundene?
Som leder i en butikk må man ha klare regler, man kan ikke si til alle ansatte at de skal bruke skjønn. Det må være likt for alle. En klar og tydelig regel er at alt bytte krever kvittering, hvis kunden mangler kvittering men kan si hvilken dato varen er kjøpt og ca kl.slett kan man gå inn å hente ut kopi av kvittering, da ville jeg godkjent bytte men ikke penger igjen. Regner med du visste datoen du hadde kjøpt det, så dette ville du da fått byttet i min butikk. Noe du også fikk her.
For deg som kunde skal det være likegyldig om du snakker med en tilkallingsvikar eller butikksjef, eneste måten å få det til på, er å ha klare regler og også følge dem som butikksjef :)
Hvis butikksjefen godkjenner et bytte og ikke et annet, selv om begge mangler kvittering, blir de ansatte usikre og vil ikke klare å svare bestemt på fremtidige saker. Det verste som skjer er hvis en ansatt følger regler og nekter bytte og så kommer butikksjefen og godkjenner det.
Svar fra en butikkmann, har ingenting med nevnte butikk eller kjede å gjøre.
Når man skal kjøpe noe dyrt, da forventer man litt positiv innstilling, for eksempel at man skal få byttet en liten billig ting selv om man ikke har kvittering.
Så her er det to prinsipper som står mot hverandre.
Hadde jeg vært Monter-ansatt, så ville jeg ha vært fornøyd med å selge en flott dyr vedovn, og vært veldig medgjørlig angående trillebårhjulet som kostet bare noen få prosent av prisen for den dyre dingsen.
Så her virker det som om det er en person i en butikk som har vært litt for firkantet.
Jeg synes det blir feil å dømme hele butikken etter denne personen, og jeg synes ihvertfall det er urettferdig å dømme hele Monter-kjeden ut i fra denne ene lille episoden med en ansatt i en butikk som kanskje fulgte en forståelig og grei regel litt grundigere enn nødvendig.
- Stilig! Ble det dyrt?
- Ja, det ble såå dyyyyrt, vi sparte ikke på noe altså, vi kjøpte til og med trelasten hos Montér!
Fornøyelig :-)
Noen av de mer ytterliggående humanetologene hevder at det meste av det vi gjør gjør vi for å få sex med en flottest mulig partner, uten å egentlig vite det selv. Påfuglen drasser rundt på en enorm ufornuftig fjærbusk for å vise at den er stor, sterk og attraktiv nok til å kunne gjøre noe så ufornuftig, vi mennesker gjør mange andre tilsvarende ting, som å bygge svære palasser i stedet for å bo i et soverom med dusjkabinett og kjøleskap. Eller bruke hundretusener på å kjøpe en bil som glinser litt finere enn den forrige. Så kanskje jeg skulle prøve å kjøpe noen 2x4 hos Monter, bare i tilfelle det hjelper på saker og ting? ;-)
Andre sier at man får det man betaler for. Så hvis Glava-mattene man kjøper hos Monter er dyrere enn Glava-mattene man kjøper hos Coop Bygg, så er de vel bedre også da? :-)
Nåja, ofte er det en hyggelig og hjelpsom fyr fra Monter på Gol innom forumet her. Han kommer noen ganger med tilbud som virker både fornuftige og konkurransedyktige. Så inntrykket mitt av Monter er langt fra helsvart.