Folk burde innse at den gemene hop som jobber hos BM/Maxbo/Monter/etc. er ufaglærte uten noen spesiell teft eller interesse for salgsfaget. De har fått beskjed om at man skal ha kvittering for å bytte varer og tenker man over det, så sier det seg selv. Varen kan være stjålet, kjøpt et annet sted, gammel, hvem vet. Jeg forventer aldri at en butikk stoler blindt på meg, like lite som jeg stoler på råd og anbefalinger av en selger.
En selger som er interessert i faget ville selvfølgelig sett hvordan butikken gikk i pluss i dette eksemplet, selv om returen av hjulet kanskje ikke var innenfor reglene. Jeg synes likevel ikke man kan kritisere hele Monter-kjeden for at en butikkansatt fulgte reglene. Man står fritt som kjøper å handle et annet sted hvis man føler for det, men å dra dette frem som et eksempel på udugelighet eller feil av Monter? Veldig dårlig eksempel. Det illustrerer heller hvordan forbrukere blir furtne for ikke å få ekstraservice.
For et par mnd siden sendte jeg ut mail med materialliste til 5 ulike byggevarekjeder/butikker og ba om komplett tilbud. 4/5 svarte i løpet av de første ukene og leverte tilbud via epost slik jeg ba om.
Noen uker etterpå kom det et tilbud i posten fra Monter/Optimera. Det så ut som deres tilbud var sendt fra kjeden sentralt, det var i allefall ikke noen tegn på at det kom fra butikken i Kongsberg som jeg hadde sendt forespørselen til.
Folk burde innse at den gemene hop som jobber hos BM/Maxbo/Monter/etc. er ufaglærte uten noen spesiell teft eller interesse for salgsfaget. De har fått beskjed om at man skal ha kvittering for å bytte varer og tenker man over det, så sier det seg selv. Varen kan være stjålet, kjøpt et annet sted, gammel, hvem vet. Jeg forventer aldri at en butikk stoler blindt på meg, like lite som jeg stoler på råd og anbefalinger av en selger.
En selger som er interessert i faget ville selvfølgelig sett hvordan butikken gikk i pluss i dette eksemplet, selv om returen av hjulet kanskje ikke var innenfor reglene. Jeg synes likevel ikke man kan kritisere hele Monter-kjeden for at en butikkansatt fulgte reglene. Man står fritt som kjøper å handle et annet sted hvis man føler for det, men å dra dette frem som et eksempel på udugelighet eller feil av Monter? Veldig dårlig eksempel. Det illustrerer heller hvordan forbrukere blir furtne for ikke å få ekstraservice.
flott innlegg. stiller meg 100% bak dette, dyrt eller ei
Personlig synes jeg ikke det er urimelig at butikker ber om kvittering ved retur av varer, men det er klart at det er deiligere å handle med de som utviser litt skjønn. Trådstarter viser til sin funksjon som bus.controller. Min erfaring er at det er nettopp denne yrkesgruppen som utarbeider og definerer vilkår og rutiner for varereturer i handelsbedrifter. Har til gode å treffe en selger som leter etter rutiner som kan vanskeliggjøre salg. Mulig det er noen kvasiselgere der ute som tenker slik, men da er det flott at det finnes muligheter for disse i økonomiavdelinger hvor de kan få brukt ferdighetene sine ;D
Butikkansatte er ikke det samme som selgere, som jeg skrev over. En person som blir ansatt i kassa skal gjøre en manuell jobb der salg bare er transaksjonen av penger, ikke noe personen aktivt gjør. De som jobber inne i butikken har salg som en del av arbeidet. Det er ikke så rart at du ikke treffer selgere med litt mer teft i kundeserviceskranken eller ute i butikken for å fortelle om du skal ha 25 eller 55mm skrue til dobbelt lag gips.
For byggvarer så har jeg bare møtt service innenfor salgsfaget gjennom selvbyggertjenester der man spør om et tilbud (som har endt opp billigere totalt enn Byggmax). Har selvfølgelig blitt overfalt av karer som skulle fortelle meg at en Bosch-drill til 5.000,- var veldig bra, men jeg vil ikke nødvendigvis si at dette er flinke selgere da de gjerne ble litt svette rundt spørsmål om modellen hadde børster eller ikke.
For BM/Maxbo/Monter så må butikken vurdere om en god selger er verd kostnaden. De vil typisk ha mer betalt enn noen ufaglært og de må ha en nisje de kan tjene dette inn igjen i. Jeg vet ikke om dette finnes for noe annet enn proffavdelingen så lenge nordmenn gladelig handler til veiledende pris.
Kjøpe 40 kvm med parkett på tilbud hos Coop Extra Bygg på siste dagen av tilbudet. To dager etterpå kom det ut ny tilbudsavis og vi så parketten var satt ned enda mer. Ble litt snurt av dette, for hadde vi visst den ble satt ned mer så hadde vi så klart ventet med å kjøpe. Dro til butikken igjen, uten kvittering, og fikk 800 kr rett i hånden. Veldig fornøyd med det. Men de presiserte at om jeg hadde kjøpt den noen dager før så hadde jeg ikke fått igjen pengene. Så litt kudos til samboeren for å skulle vente til siste sekund med å få ting gjort.
For BM/Maxbo/Monter så må butikken vurdere om en god selger er verd kostnaden. De vil typisk ha mer betalt enn noen ufaglært og de må ha en nisje de kan tjene dette inn igjen i. Jeg vet ikke om dette finnes for noe annet enn proffavdelingen så lenge nordmenn gladelig handler til veiledende pris.
Ikke hvilke forskjeller? Du, som snekker, er i prinsipp ufaglært i rollen selger. Som fagmann (hos Monter) er du ikke det.
Jeg er ufaglert som selger ja. Men har vert selger på Monter i 9 år pr dags dato, så jeg er nok blitt en selger. Som det sies over her så er det ikke lett dette med og se kvitteringer osv. Alle butikker jeg har handlet i så står det nederst på kvitteringen at den skal fremvises ved bytte eller retur. Så at vi er vanskelig på dette kan jeg ikke helt se for meg.
Vet det er flere butikker der dette er i reglementet til de ansatte at kvitteringer skal fremvises. Jeg har selv erfart dette hos flere butikker både i Hallingdal og Oslo.
Vet det er flere butikker der dette er i reglementet til de ansatte at kvitteringer skal fremvises.
Personvernmessig er det et greit prinsipp.
Det er litt nifst når man kjøper en støvsuger i en elektrobutikk der man aldri før har satt sin fot, og de spør om man fortsatt bor på en adresse der man bodde for tre år siden, og de spør om man er fornøyd med vaskemaskinen man kjøpte i en butikk i en annen by...
På den annen side: Det var en sak på et lite sted i Finnmark der en kunde hadde kjøpt kaffekjele på den lokale matbutikken. Bunnen på kjelen datt ut da han løfta den fra komfyren, og han fikk varm kaffe på føttene. Butikken ville ikke godta reklamasjon uten kvittering, enda de var de eneste i mange mils omkrets som solgte den kjelen, de hadde fortsatt samme kjeler i hyllene, og det var lite sannsynlig at han hadde kjøpt den noe annet sted.
Signatur
Bor i horisontaldelt tomannsbolig fra 1948 i Tromsø. Utdannet geolog, jobber i med gravesøknader i kommunen.
En selger som er interessert i faget ville selvfølgelig sett hvordan butikken gikk i pluss i dette eksemplet, selv om returen av hjulet kanskje ikke var innenfor reglene. Jeg synes likevel ikke man kan kritisere hele Monter-kjeden for at en butikkansatt fulgte reglene. Man står fritt som kjøper å handle et annet sted hvis man føler for det, men å dra dette frem som et eksempel på udugelighet eller feil av Monter? Veldig dårlig eksempel. Det illustrerer heller hvordan forbrukere blir furtne for ikke å få ekstraservice.
Noen uker etterpå kom det et tilbud i posten fra Monter/Optimera. Det så ut som deres tilbud var sendt fra kjeden sentralt, det var i allefall ikke noen tegn på at det kom fra butikken i Kongsberg som jeg hadde sendt forespørselen til.
Prisene jeg fikk var (ink mva):
Butikk 1: 88.205,-
Butikk 2: 97.946,-
Butikk 3: 107.985,-
Butikk 4: 123.715,-
Monter: 132.658,-
Jeg hadde ikke spesielt godt inntrykk av Monter fra før og det ble ikke særlig bedre av dette.
Uansett, de skal få mulighet til å motbevise meg ved neste anledning
Mitt prosjekt:
Halvmoderne enebolig i Kongsberg
flott innlegg.
stiller meg 100% bak dette, dyrt eller ei
For byggvarer så har jeg bare møtt service innenfor salgsfaget gjennom selvbyggertjenester der man spør om et tilbud (som har endt opp billigere totalt enn Byggmax). Har selvfølgelig blitt overfalt av karer som skulle fortelle meg at en Bosch-drill til 5.000,- var veldig bra, men jeg vil ikke nødvendigvis si at dette er flinke selgere da de gjerne ble litt svette rundt spørsmål om modellen hadde børster eller ikke.
For BM/Maxbo/Monter så må butikken vurdere om en god selger er verd kostnaden. De vil typisk ha mer betalt enn noen ufaglært og de må ha en nisje de kan tjene dette inn igjen i. Jeg vet ikke om dette finnes for noe annet enn proffavdelingen så lenge nordmenn gladelig handler til veiledende pris.
Vi har ikke slike forskjeller her i Monter.
Jeg er utdannet snekker
Nils-Kristian
Montèr Byggeservice
Jeg er ufaglert som selger ja. Men har vert selger på Monter i 9 år pr dags dato, så jeg er nok blitt en selger. Som det sies over her så er det ikke lett dette med og se kvitteringer osv. Alle butikker jeg har handlet i så står det nederst på kvitteringen at den skal fremvises ved bytte eller retur. Så at vi er vanskelig på dette kan jeg ikke helt se for meg.
Vet det er flere butikker der dette er i reglementet til de ansatte at kvitteringer skal fremvises. Jeg har selv erfart dette hos flere butikker både i Hallingdal og Oslo.
Nils-Kristian
Montèr Byggeservice
Personvernmessig er det et greit prinsipp.
Det er litt nifst når man kjøper en støvsuger i en elektrobutikk der man aldri før har satt sin fot, og de spør om man fortsatt bor på en adresse der man bodde for tre år siden, og de spør om man er fornøyd med vaskemaskinen man kjøpte i en butikk i en annen by...
På den annen side: Det var en sak på et lite sted i Finnmark der en kunde hadde kjøpt kaffekjele på den lokale matbutikken. Bunnen på kjelen datt ut da han løfta den fra komfyren, og han fikk varm kaffe på føttene. Butikken ville ikke godta reklamasjon uten kvittering, enda de var de eneste i mange mils omkrets som solgte den kjelen, de hadde fortsatt samme kjeler i hyllene, og det var lite sannsynlig at han hadde kjøpt den noe annet sted.