(trådstarter)
   #21
 3,258     Akershus     0
Når det gjelder innkjøp av materialer så tenker jeg selvsagt at man må kjøpe inn av riktig kvalitet, og i riktig volum. Om kunde overlater dette til håndtverker og betaler for at håndverker skal gjøre den jobben så er jo det greit. Men da tar man betalt for tiden det tar, ikke 30% påslag på materialene, det er å fordekke (syns jeg).

Om håndtverker velger å handle en plass hvor materialene (ellers identiske osv) er dyrere så må dette forsvares ovenfor kunde. Det kan jo være ting som nærhet osv som gjør at man foretrekker det, eller til og med tjener på det totalt sett pga andre omstendigheter.

Og ang kvalitet på materialene osv så må jo det avklares med kunde. Jeg mener selvsagt ikke at kunde skal presse ubrukelige materialer på håndtverker, men igjen, det blir jo en sak mellom kunde og håndtverker/firma.
-----------------------

Noe som slår meg er at samtlige utenlandske firmaer vi var i kontakt med i anbudsrunden hadde den modellen jeg foreslår, dvs gjør all inntjening på timelønn, men kan selvsagt også stå for innkjøp av materialer (ett firma la da på 10% på materialene hvis fakturaer med riktig/rabattert pris ble lagt frem. Andre firma tok det kun på timelønn), men kunde kan også gjøre det selv.

Jeg tror det er en modell som kommer til å vinne terreng. Men det vil selvsagt alltid også være marked for å la noen ta hele jobben uten å fragmentere noe som helst, og da står jo håndtverker/firma i bunn og grunn fritt til å sette prisen selv.

Men greia med at man nekter å ta en jobb hvis man ikke får handle inn selv, eller nekter å forholde seg til andre materialpushere enn den og den, slike konkurransehinder må jo være under sterkt press, og jeg tror de kommer til å miste betydning fremover. 
Signatur

   #22
 874     Oslo     0


Eller når det er en vannlekkasje og kunden ringer og ønsker hjelp gjerne på en søndag og samtidig krever nettopriser på materialene som blir brukt?




Spiller vel ingen rolle om det er søndag for at man skal ha nettopriser eller ikke? Men du skal selvfølgelig ha en bra timelønn for å ta et slikt oppdrag. Jeg tror alle er enige om at søndag/kveld/natt/helligdag bør lønnes vesentlig høyere enn vanlige dager, men materialene er vel de samme?
   #23
 489     Oslo     0
Bruttopris høres litt mer fornuftig ut enn nettopris.....
Men uansett om man får innkjøpspris så vil timelønnen stige deretter og da vil det også være galt..! Er vel et par tråder her som handler om timeprisen til håndverkere.

Som tømrer er det ikke så mye fortjeneste man har på materialer da de fleste(jeg vet om) overfører en del av rabatten sin til kundene.

Men er enig i at det er et par yrkesgrupper som har mer enn god nok avanse på materialene sine..!

Signatur
   #24
 1,093     Skjetten     0
Det nevnes i tråden at anbudene skal inneholde matrial lister lengre her oppe...

Hvor idiot tror du folk er da ? Man kan ikke begynne å jobbe gratis for kunder som bare trenger en matrial liste for tilbygget sitt og rørdelene til det nye badet...

For dere som er imot matrial fortjeneste, så sett dere inn i byggebransjen! Sett dere inn i bedrifts økonomi fra bedriftens side... Så finner dere ut at matrial fortjenesten ikke er en ren netto inntekt for firmaet...
Signatur
   #25
 22,342     Akershus     0



Eller når det er en vannlekkasje og kunden ringer og ønsker hjelp gjerne på en søndag og samtidig krever nettopriser på materialene som blir brukt?




Spiller vel ingen rolle om det er søndag for at man skal ha nettopriser eller ikke? Men du skal selvfølgelig ha en bra timelønn for å ta et slikt oppdrag. Jeg tror alle er enige om at søndag/kveld/natt/helligdag bør lønnes vesentlig høyere enn vanlige dager, men materialene er vel de samme?
Det koster å ha et varelager. Skal du få deler fra vaktordninga blir det dyrt.
   #27
 22,342     Akershus     0
Tror du Rimi selger varene sine til innkjøpspris?

Rørleggeren driver i utgangspunktet ikke et varehus. Han kjøper inn de delene han trenger til jobben og har derfor et lite varelager.

   #28
 361     Bortevekk     0

Tror du Rimi selger varene sine til innkjøpspris?


Eh, nei? Og dette er relevant ift denne diskusjonen ... hvordan?


Rørleggeren driver i utgangspunktet ikke et varehus. Han kjøper inn de delene han trenger til jobben og har derfor et lite varelager.


Mulig vi snakker forbi hverandre.

Poenget mitt var at det å ønske hjelp på en søndag impliserte ikke høyere delepris enn å ønske hjelp på en hverdag (med rimi som påfølgende eksempel. Nabobunnpris tar betalt eksakt det samme om jeg kommer klokken 16:00 mandag eller 22:55 lørdag kveld, og jeg ser overhodet ingen grunn til at næringslivet ellers skal fungere annerledes). At rørleggeren må kunne (og antageligvis vil) forlange høyere timepris for sitt arbeid for øyeblikkelig hjelp på søndag anser jeg som en selvfølge. Men at prisen på PVC-rør skal variere med tiden på døgnet er bare latterlig.

Utelukkende det var poenget mitt. Ikke prising av rørleggertjenester eller varer kjøpt gjennom rørleggeren forøvrig.
   #29
 1,093     Skjetten     0
Om delene ikke er lagervare, medfører det utrykning hos grossist/deleleverandør. Denne kostnaden skal kunden bære, så lenge det ikke er snakk om noe reklamasjons arbeid da selvfølgelig.

Signatur
   #30
 1,617     Rogaland     0
Tror nok de fleste forstår at timepris og delepris vil øke under slike forutsetninger.
Det vi debbatterer i denne tråden er vel om det hadde vært ryddigere å fått alle kostnader innbakt i timeprisen?
For min del synes jeg det hadde vært noe lettere å forholde meg til.
En arbeidskostnad og en materialkostnad.
For å vite at faktura stemmer liker jeg å telle vareforsendelser.
På samme måte hadde det vært enklere om man kun  betalte for de timene man var på arbeidsstedet. Selvsagt måtte alle kostnader vært bakt inn i de timene..
Men da hadde man visst at 3 timer jobb var 3 timer kostnad.