(trådstarter)
   #31
 3,258     Akershus     0

Det nevnes i tråden at anbudene skal inneholde matrial lister lengre her oppe...

Hvor idiot tror du folk er da ? Man kan ikke begynne å jobbe gratis for kunder som bare trenger en matrial liste for tilbygget sitt og rørdelene til det nye badet...
<klippet>


Materialliste fikk jeg av teknisk tegner. Alle anbudene fra firmaer med utenlandske ansatte satt opp materialliste med pris, som jeg ba om i anbudet. Ingen av de norske gjorde det.

Naturlig nok når "utlendingene" tar all fortjeneste på timelønna (noen tok 10% påslag på materialer hvis de skulle stå for alle innkjøp selv, fair nok syns jeg), men de norske tar fortjeneste hist og pist, da må de skjule for kunden og lage ett slags mellomregnskap for seg selv.

Må jo være mindre oversiktlig og mer administrasjon å kjøre dobbelregnskap...

Men hva vet jeg?
Signatur

   #32
 361     Bortevekk     0

Om delene ikke er lagervare, medfører det utrykning hos grossist/deleleverandør.


På en søndag? (det var det som var kjernen i innvendingen min). Og selv da -- greit nok, da vil kunden belastes for den tiden rørleggeren bruker. Men et PVC-rør koster fremdeles det samme, lørdag, søndag eller ukedag.
RTv
   #33
 918     0
Ahhh....det er fint å kunne lene seg tilbake og fortelle kunden at me kun monterer eget utstyr!  ;D Og det er fint å ha DNV, myndighetene og forsikringsselkapa på si side!  ;D
   #34
 22,342     Akershus     0
For å avklare det under:
1: Rørleggeren pleier ikke å ha noe særlig med deler. Han handler dem inn for hver jobb vanligvis. Hvis rørleggeren skulle hatt alle deler som trengs til enhver tid ville det virkelig bli kostbart. Skal deler kjøpes på en søndag tar grossisten en formue for å åpne butikken.

2: Rørleggeren skal vel få noe for arbeid å risiko ved delesalg?

Det var du som tok opp dette med Rimi. Hvis rørlegger skal selge deler på en søndag som ikke er bestilt tidligere må han ha et stort varelager.


Tror du Rimi selger varene sine til innkjøpspris?


Eh, nei? Og dette er relevant ift denne diskusjonen ... hvordan?


Rørleggeren driver i utgangspunktet ikke et varehus. Han kjøper inn de delene han trenger til jobben og har derfor et lite varelager.


Mulig vi snakker forbi hverandre.

Poenget mitt var at det å ønske hjelp på en søndag impliserte ikke høyere delepris enn å ønske hjelp på en hverdag (med rimi som påfølgende eksempel. Nabobunnpris tar betalt eksakt det samme om jeg kommer klokken 16:00 mandag eller 22:55 lørdag kveld, og jeg ser overhodet ingen grunn til at næringslivet ellers skal fungere annerledes). At rørleggeren må kunne (og antageligvis vil) forlange høyere timepris for sitt arbeid for øyeblikkelig hjelp på søndag anser jeg som en selvfølge. Men at prisen på PVC-rør skal variere med tiden på døgnet er bare latterlig.

Utelukkende det var poenget mitt. Ikke prising av rørleggertjenester eller varer kjøpt gjennom rørleggeren forøvrig.
   #35
 765     Østfold     0
En vesentlig ting som ofte blir uteglemt i en slik debatt er kostnader i forbindelse med kreditt/utlegg av midler til materialer. På endel oppdrag er denne kostnaden vesentlig, og er, slik jeg ser det, priset inn i vårt påslag.

Det er ikke slik at våre leverandører venter til kunden finner det for godt å betale med sitt oppgjør. Dette utlegget tas ofte gjennom en kasse-/driftskreditt til 10-15% rente.

Har man en kredittfasilitet på en million (eksempelvis) vil denne koste over 100.000 i året å bruke fullt ut.

For vår del dekker påslaget følgende:
Beregning av mengder og kvalitet
Bestilling
Plukking, sortering og transport
Retur
Administrasjon (bilagskostnader mv)
Kredittkosnader

TJ
Signatur
   #36
 1,617     Rogaland     0
Jeg vil anbefale å deg å se på tilbud hos andre banker. Vår bankforbindelse gir oss kassekreditt på 6-7% for tiden. Vi har 2mill. i kreditt.
For et beløp på 200k i 1 måned utgjør det kr 1166.- i kredittkost..
Mulig det har noe med sikkerhet fra bransje til bransje å gjøre.
Men jeg ville sjekket det uansett.

Et annet poeng er at selv om utestående penger koster noe, så er jo dette selvvalgt. I tillegg er min erfaring at man må betale en god del penger på forskudd på større jobber. Forklaringen på dette har vi fått er nettopp kredittkost. Så i de tilfellene har dette blitt lempet over på oss.
Ellers er det ikke uvanlig når man utfører en tjeneste at penger er utestående og at det koster penger. Vi gjør innkjøp for flere milioner i sesongen. Og ja det koster renter. Men det er det vi lever av og kalkulerer dette inn i prisen.
Men det er i utgangspunktet ikke dette en håndtverker lever av.. eller?
   #37
 765     Østfold     0
Opererer uten driftskreditt, men ser at bankforbindelsen vår nå opererer med 9,25% på kassekreditt. Mulig denne er prutbar...

Uansett må man regne snittet over noen år for å få dette riktig. Poenget er at for kapitalkrevende bransjer utgjør dette en faktisk kostnad noen må betale for.

TJ
Signatur

   #38
 83     Trondheim     0
I min bransje er det vanlig å operere med oppstartskostnad, der alle "skjulte" kostnader dekkes. "Skjulte" kostnader er nettopp materialberegning, tegning, innkjøp osv. Denne oppstartskostnaden får kunden refundert ved handel, men belastes om han velger å bygge videre på våre tegninger. Grei løsning hvis man er redd for at kunden bare vil ha tak i materiallista. Videre tar vi gjerne et påslag på 10-30% på materiell, dette er gjerne gjenstand for forhandlinger. Så garanterer vi jobben og delene, og alle blir fornøyd.
På den andre siden ser jeg en del kunder som er villige til å bruke time etter time i varehus eller på nettet for å finne den aller billigste løsningen. Hvor mange timer skal jeg som håndtverker bruke på å få tak i deler før det begynner å koste penger? Min erfaring er likevel at disse kundene aldri blir fornøyde med priser. Til og med etter at installasjonene er gjort, foirtsetter de å lete etter de samme delene, livredde for at de er blitt lurt.
Kvalitet koster! Om det er delene eller arbeidet eller totalen, så koster kvalitet litt mer enn billig. Enig i at noen tar seg godt betalt for en ledningsstump eller to, men dette gjelder ikke alle. De fleste leverer varer og tjenester til en fornuftig pris, og en fornuftig pris må være fornuftig for begge parter.
RTv
   #39
 918     0
I prispåslaget ligger det også dekning for garantijobber. Ryker ein dimmer etter eit år så får me selfølgelig den dekket av produsent, men den tiden det tar å bytte denne er det ingen som betaler. Å bytte ein dimmer går fort, men det kan fort være eit stykke å kjøre osv. Så iløpet av eit år går det eindel penger på dette.

MicroMatic er foresten begynnt å dekke garantiarbeid på derras produkter. Me har akuratt fått beskjed om det, så me har enda ikkje fått prøvt det. Men ifølge selgeren derras så skal me bare lever defekt utstyr til dei, sammen med rekning for brukt tid.