#41
 5 990     Finnmark     0
At de ikke tar betaling med kredittkort er ikke bra........
.......hopper nok over den butikken, service er ikke viktigst når man risikerer å miste alle pengene med usikker betaling Wink
Signatur

   #42
 5     0
Jeg har kikket litt på ulike kombinasjoner av driller og sager, og ofte dukker prohandel.no opp som mest gunstige alternativ (sammenlignet f.eks. med toolstop).

Spørsmålet er da: Har man noen andre rettigheter ved å kjøpe fra toolstop som man ikke har dersom man kjøper fra prohandel mtp garanti?
(her antar jeg at prohandel driver legitimt, tross noe mystisk betaling, så er ikke interessert i flere synsinger av typen som er over. Jeg føler dette er en rimelig antakelse, da nettet ikke er oversvømt av typen "OBSOBSOMGOMG ALDRI HANDLE FRA PROHANDEL", snarere tvert imot. At kontaktene byttes er for meg også rimelig, da jeg hadde kommet til å gjøre det samme selv ved handel fra toolstop). Spørsmålet dreier seg altså kun om rettigheter dersom noe blir ødelagt.
   #43
 2 987     Akershus     0
Du, som privatperson, har langt bedre rettigheter ved handel fra Prohandel kontra Toolstop. Prohandel må følge norske lover og retningslinjer for garanti og har norsk kjøpslov. Dette har ikke Toolstop. Om Prohandel driver med gråimport skal ikke ha noe å si for deg som forbruker (litt har det å si for importøren i Norge vil neppe hjelpe deg).

Om man må krangle med Prohandel hvis en 2,5 år gammel drill tar kvelden vet jeg ikke. Som du sier så er det et godt tegn at nettet ikke er oversvømt med kritikk.
   #44
 5     0
Strålende! Så, om jeg skulle finne verktøy til noenlunde samme pris hos f. eks. verktøymannen eller prohandel sammenlignet med toolstop (etter frakt-, moms- og avgiftsmaskinen), er det altså lurt å gå for prohandel/vertøymannen?
   #45
 2 987     Akershus     0
Beste svaret jeg kan gi deg er "tja". Hvis Prohandel eller lignende faktisk følger norske lover og regler og yter god service så er det helt klart bedre enn Toolstop. Om de ikke gjør det så er det ikke bedre (for Toolstop er flinke på garanti i det ene året man får etter min erfaring).

Hva med å ringe Prohandel og spørre dem om deres garantier og rutiner for reklamasjon? De kan jo lyve, men da burde dette kommet frem på nett fra tidligere tilfeller.

Så kan du dele detaljene fra samtalen med forumet og så vi får litt info.
   #46
 3     Tiller     0
Om produkter er CE merket, gjelder vel standard garanti i eu/norge? Trodde problemet var at el-strøm verktøy fra UK og US, har forskjellig spenning fra norsk strømnett. Slik at motor og el.nikk ikke var brukanes?  Noen som har erfaring med http://verktoybutikken.no/butikk/catalog/index.php eller http://nettbutikk.el-maskinservice.no/? De har vel "norske" podukter slik som verktøy.no/tools coward?
   #47
 10 486     Akershus     0
De har 220V i .co.uk også.
Signatur

  (trådstarter)
   #48
 1 370     Bergen     0

En nylig høyesterettdom innebærer at norske forbrukere kan rette sitt krav direkte mot produsentens norske representant som står oppført i garantien, uavhengig av om produktet er parallellimportert eller om garantibeviset ikke er korrekt utfyllt.

Les dommen her:http://www.domstol.no/upload/HRET/saknr2013-514.pdf

http://www.help.no/HELP-bloggen/Samme-rettigheter-ved-kjoep-av-parallellimporterte-varer

   #49
 5     0
Siste avsnitt i bloggposten føler jeg er viktig å gjenta her:
Det er imidlertid viktig å være oppmerksom på at man som forbruker ikke alltid vil ha samme rettigheter ved kjøp av parallellimporterte varer. Dersom det hadde vært vanlig å fylle ut garantibeviset, TV'ene hadde vært importert fra land utenfor EU/EØS-området eller produsentens norske representant ikke var nevnt i garantien, kunne resultatet i saken blitt et annet.


Det er altså ikke bombesikkert at dette resultatet kan overføres direkte til handler via prohandel/verktøymannen.

Trodde problemet var at el-strøm verktøy fra UK og US, har forskjellig spenning fra norsk strømnett. Slik at motor og el.nikk ikke var brukanes?

I UK har de 230V, så tilsvarende som i Norge, bare forskjellig plugg. Da holder det å kjøpe en overgang eller bytte pluggen. I USA er det 120V, så forskjellig spenning (og forskjellig plugg). Her må en kjøpe en omformer i tillegg.

Hva med å ringe Prohandel og spørre dem om deres garantier og rutiner for reklamasjon? De kan jo lyve, men da burde dette kommet frem på nett fra tidligere tilfeller.

Skal få gjort dette når jeg har tid en gang snart. Om det er noen andre som har erfaring med garanti og prohandel vil jeg (og sikkert forumet) gjerne høre en litt detaljert historie  Smile
   #50
 10 486     Akershus     0
Er det ikke bare å sende en mail og spørre, da?

Jeg har alltid fått gode svar derfra når jeg har spurt om noe. Jeg kjøpte også feil en gang (min skyld), og det var helt uproblematisk å sende produktet i retur, og betale mellomlegget opp til det jeg egentlig skulle ha.
Signatur