9,906
10
0
Biltema Jackpad
3,234
Vestfold
0
Før hadde biltema en jackpad av myk gummi. Jeg har to av disse, og de har vært veldig fine å ha. Den bøyer seg fint rundt kanalkanten når man løfter bilene på jekkepunktene der.
Derimot er disse nå blitt i hardgummi. Den føyer seg ikke i nærheten rundt ting og tang som de første jeg har. Kan være bedre holdbarhet, men de første jeg har hatt har holdt utrolig bra.
Noen som vet om hvor jeg kan få tak i flere slike myke? Må selvsagt ikke være fra biltema :P
Den svarte viser den nye typen og den beige er den gamle.
Derimot er disse nå blitt i hardgummi. Den føyer seg ikke i nærheten rundt ting og tang som de første jeg har. Kan være bedre holdbarhet, men de første jeg har hatt har holdt utrolig bra.
Noen som vet om hvor jeg kan få tak i flere slike myke? Må selvsagt ikke være fra biltema :P
Den svarte viser den nye typen og den beige er den gamle.
Siste redigering: Saturday, March 2, 2013 10:26:20 PM av Logiman
I beste fall brister rustbehandlingen. Og med den saltingen som gjøres på veiene i dag så vet du hva som da skjer.
Ellers er faren for at du deformerer kanten ganske stor, selv med et slikt viskelær mellom. Men det harde er fint å legge under jekkfestet for å unngå at løfteinnretningen skal treffe kanalen.
Jeg hadde den hvite fram til dekkskiftet i høst, men den var for myk, så den delte seg rett og slett litt etter litt om det var kanter der jeg løftet som var for skarpe. Så til slutt gikk den fløyten. Kjøpte en annen, den til høyre på bildet herunder:
Den er tynnere og hardere. Virker mer solid også...
Ofte er det anbefalte punkter for løftebukk, disse er gjerne vist i håndboka, fra bilprodusenten. Noen ganger bør man referere til en verkstedshåndbok, om det ikke står i brukermanualen. Ellers er ofte google din venn, prøv eksempelvis "jack points "fabrikat modell"" eller noe slikt.
Har sett folk løfte i mye og mangt, mye går bra, men absolutt ikke alt! Min storesøster løftet eksempelvis ut gulvet på passasjersiden med hjelp av en voksen verkstedsjekk (og litt rust da såklart).
Selv tenker jeg på å lage meg en jekkpøkk av tre eller polyuretan som jeg sager et solid spor i slik at jeg kan løfte i falsene som er for biljekken. Fordelen med dette punktet er at det skal mye til for at jekken eller bukkene slipper.
Bilverksteder ser jeg stort sett bruker disse punktene med sine løftebukker?
Ser også det selges pader med ferdig slisse for å brukes på originaljekkpunktene.
Det gjelder bare å ha en passe myk "puch" av noe annet enn metall mellom jekk og kanal.
Ikke veldig fornøyd med dem, men det kan jo være at Jula/Biltema/Clas-kvalitet på slike pukker er alt for dårlig. Får vel se om jeg ikke sveiser meg noe skikkelig med poly for å skåne falsene.
Ringte min bilforhandler, som sa at de bruker en trekloss med et spor for platefalsen. Lagde en slik til garasjejekken, og det fungerer flott. Løfter i de fire markerte punktene på bilen, og platefalsen går ned i sporet uten å bli skadet.
Det er også viktig med en stor og god jekk, som har litt flate, helst så hele jackpaden ligger på denne.
Det andre er å kun ha jekken der som det er markert for det, i og med at disse områdene er forsterket. Å sette jekken virkårlig langs kanalen og denne falsen kan fort føre til bulker.
En trekloss fungerer sikkert yperlig, men jeg synes en myk gummiblanding er mer beskyttende mot lakk og mindre ujevnheter. En pad med et spor vil løse problemet med falsen, men den vil ikke være like smidig og følge kanalens form på samme måte.