9,906    10    0  

Biltema Jackpad

 3,234     Vestfold     0
Før hadde biltema en jackpad av myk gummi. Jeg har to av disse, og de har vært veldig fine å ha. Den bøyer seg fint rundt kanalkanten når man løfter bilene på jekkepunktene der.

Derimot er disse nå blitt i hardgummi. Den føyer seg ikke i nærheten rundt ting og tang som de første jeg har. Kan være bedre holdbarhet, men de første jeg har hatt har holdt utrolig bra.

Noen som vet om hvor jeg kan få tak i flere slike myke? Må selvsagt ikke være fra biltema  :P

Den svarte viser den nye typen og den beige er den gamle.
Siste redigering: Saturday, March 2, 2013 10:26:20 PM av Logiman
Biltema Jackpad - DSC_0288.jpg - Logiman
Biltema Jackpad - DSC_0291.jpg - Logiman

   #1
 4,110     Akershus (Follo)     0
Ikke løft på kanalen!

I beste fall brister rustbehandlingen. Og med den saltingen som gjøres på veiene i dag så vet du hva som da skjer.

Ellers er faren for at du deformerer kanten ganske stor, selv med et slikt viskelær mellom. Men det harde er fint å legge under jekkfestet for å unngå at løfteinnretningen skal treffe kanalen.
Signatur
   #2
 797     Nes, Akershus     0
FÅr vel istemme, hold deg langt unna kanalen, med mindre du bruker jekken som fulgte med bilen (som dermed passer profilen), og da til nødsbruk. Du tar lakken og rustbeskyttelsen osv.

Jeg hadde den hvite fram til dekkskiftet i høst, men den var for myk, så den delte seg rett og slett litt etter litt om det var kanter der jeg løftet som var for skarpe. Så til slutt gikk den fløyten. Kjøpte en annen, den til høyre på bildet herunder:


Den er tynnere og hardere. Virker mer solid også...
Signatur
   #3
 3,210     Vestlandet     0
Hvor anbefaler dere å løfte med garasjejekk da? Ut over de fire jekkfestene. På vanlige personbiler... Har jekka opp stor pickup noen ganger, men der er alt mye grovere så det er lett å se hva som kan brukes.
   #4
 797     Nes, Akershus     0
Motorfestepunkter, hjulopphengspunkter, hengerfeste-innfesting etc. Alle disse hovedsaklig på chassis, og ikke eksempelvis i motoren eller girkassa i seg selv. Om du legger deg ned, og titter under/innenfor kanalen, ser du ofte ganske solide punkter, som er lett tilgjengelige for en verkstedsjekk.

Ofte er det anbefalte punkter for løftebukk, disse er gjerne vist i håndboka, fra bilprodusenten. Noen ganger bør man referere til en verkstedshåndbok, om det ikke står i brukermanualen. Ellers er ofte google din venn, prøv eksempelvis "jack points "fabrikat modell"" eller noe slikt.

Har sett folk løfte i mye og mangt, mye går bra, men absolutt ikke alt! Min storesøster løftet eksempelvis ut gulvet på passasjersiden med hjelp av en voksen verkstedsjekk (og litt rust da såklart).
Signatur
   #5
 3,042     Akershus     0
Har en solid bulk i dørken bak førersetet etter at forrige eier (eller verksted) har løftet i dørken istedet for en kanal. Man skal være litt forsiktig.

Selv tenker jeg på å lage meg en jekkpøkk av tre eller polyuretan som jeg sager et solid spor i slik at jeg kan løfte i falsene som er for biljekken. Fordelen med dette punktet er at det skal mye til for at jekken eller bukkene slipper.
  (trådstarter)
   #6
 3,234     Vestfold     0
Har aldri opplevd hverken lakkskade eller annet når jeg har brukt den beige jackpaden i mellom kanal og "racing" jekker. Den føyer seg så fint rundt, og fordeler trykket langt mer enn den originale jekken (som aldri brukes), så dette går helt fint om man er forsiktig. Den brukes selvsagt på samme sted som det er anvist at den originale skal bruke. Men det betyr ikke at jeg også bruker punkter som innfesting av bærebru osv.

Bilverksteder ser jeg stort sett bruker disse punktene med sine løftebukker?

Ser også det selges pader med ferdig slisse for å brukes på originaljekkpunktene.
nik
   #7
 633     0
Enig med Logiman, liten vits i å løfte i hjulopphenget hjemme når verkstedet konsekvent løfter under kanalfalsen.
Det gjelder bare å ha en passe myk "puch" av noe annet enn metall mellom jekk og kanal.

   #8
 3,042     Akershus     0
Har opplevd at gummipukker slites i stykker av falsen. Relativt nykjøpt pukk så ikke få veldig myk. Dette var med en liten skitjekk der pukken blir liggende oppå bæreplata. På min større og langt gjevere jekk så blir pukken liggende oppi skåla som er bærepunktet.

Ikke veldig fornøyd med dem, men det kan jo være at Jula/Biltema/Clas-kvalitet på slike pukker er alt for dårlig. Får vel se om jeg ikke sveiser meg noe skikkelig med poly for å skåne falsene.
   #9
 744     Verdens navle     0

... Selv tenker jeg på å lage meg en jekkpøkk av tre eller polyuretan som jeg sager et solid spor i slik at jeg kan løfte i falsene som er for biljekken. Fordelen med dette punktet er at det skal mye til for at jekken eller bukkene slipper.

Ringte min bilforhandler, som sa at de bruker en trekloss med et spor for platefalsen. Lagde en slik til garasjejekken, og det fungerer flott. Løfter i de fire markerte punktene på bilen, og platefalsen går ned i sporet uten å bli skadet.
Signatur
  (trådstarter)
   #10
 3,234     Vestfold     0
Så lenge man ikke setter en slett flate fra en jekk rett på falsen, så går ting bra. Denne vil bøye seg lett om den ikke støttes opp på begge sider. For min del har denne myke jackpaden gjort jobben, og alltid rettet seg pent ut selv med den skarpe kanten langt nedi.

Det er også viktig med en stor og god jekk, som har litt flate, helst så hele jackpaden ligger på denne.

Det andre er å kun ha jekken der som det er markert for det, i og med at disse områdene er forsterket. Å sette jekken virkårlig langs kanalen og denne falsen kan fort føre til bulker.

En trekloss fungerer sikkert yperlig, men jeg synes en myk gummiblanding er mer beskyttende mot lakk og mindre ujevnheter. En pad med et spor vil løse problemet med falsen, men den vil ikke være like smidig og følge kanalens form på samme måte.