34,185    38    10  

Brenderup 3250s hjullager

 3,234     Vestfold     2
Har en brenderup 3250S tilhenger (uten brems). Skal til å bytte hjullager på denne. Dette ble gjort av et brenderupverkstedet for ikke mer en drøye 2 år siden sist (på en henger fra 2006, som jeg overtok etter naboen da). Dette kostet temmelig mye sist, og jeg tror jeg også ble lurt sist, da det indre lagret er rustet skvær opp. Så mye vann, og bruk har ikke denne blitt utsatt for.

Uansett, så har jeg nå begynt å demontere en side, for å finne ut hvilket lager som skal til denne. Jeg finner ikke noe nr på disse lagrene, så håper det er noen her som har noe mer greie på dette en meg.

Det ene lagret er større (det indre) enn den andre, og det er koniske lagre på denne.

Brenderup 3250s hjullager - DSC_0300.jpg - Logiman

   #1
 22,342     Akershus     2
Dette ser ut som et helt vanlig lager. Kan du ikke ta noen mål og plage noen. De fleste som selger bildeler burde ha noe slikt.
  (trådstarter)
   #2
 3,234     Vestfold     0
Joda, kan jo det, men det som er gått helt i stykker er det ikke mye å måle på. Halvparten av det indre sitter igjen på akslingen foreløpig og, så må prøve å få det løsnet.

Er også skeptisk til banen i selve navet der det indre hjullageret satt. Da må jeg vel eventuelt ha nye nav og. Hvor får en evnetuelt nye nav billigst?

Det værste er at den 30 år gamle gaupen hengern jeg har her i finer, den har hjullageret blitt strammet kun en gang, og still going strong  Cool
   #3
 22,342     Akershus     0
Du kan spørre brenderup hva de bruker, kanskje de svarer? Biltema har vært billige på det jeg har kjøpt. Hvor bra de er vet jeg ikke.

Hva er problemet med "banen"? Disse lagrene består av to deler, "banen" og delen med rullene.
  (trådstarter)
   #4
 3,234     Vestfold     0
På navet så er det to baner som disse koniske lagrene kommer i kontakt med (den delen der man ser rullene). På det fremste er denne banen helt blank og fin, mens på den indre er den mer bronsjesjefarget/stygg.

Hadde dette vært et kompaktlager så hadde man byttet begge "banene".
   #5
 22,342     Akershus     0
Sitter ikke disse banene i trommelen? Jeg mener det skal være mulig å skifte disse. Det har det ihvertfall vært der jeg har skiftet slikt. Disse slo jeg ut fra trommelem med dor.

Bilde?
  (trådstarter)
   #6
 3,234     Vestfold     1
De sitter i trommelen ja, eller navet som jeg ville kalt det (ikke brems på denne hengern). Banen rullene glir på  inn mot akselen på er en del av lageret.

Kan være disse bare kan dores ut. Skal få tatt bilde.
   #7
 3,109     Norge     0
Eit konisk rullelager består av inner og ytter-ring + rullane og holdaren for rullane.

Du må ta ytter-ringen ut av trommelen så målar du ytterdiameter på den, innerdiameter på inner-ringen og bredda på inner/ytter-ringen.

Dersom du skriver desse måla inn her i kveld, så skal eg sjå i SKF-katalogen i morgon når eg kjem på kontoret.

Dette er med all sansynleghet heilt vanlege standard koniske rullelager.

Men det viktigaste er å skifte simmeringen på innsida av trommele, slik at det ikkje kjem vatn inn i lageret igjen, slik som det har vert no.

  (trådstarter)
   #8
 3,234     Vestfold     0
Når jeg har sjekka videoer for lagerskifte på tilhengere, så fjerner man ikke disse banene i navet, de byttes komplett ut om det må til?

Angående simringer, såhadde jeg tenkt å bytte den bakre tetningen  Smile
   #9
 3,109     Norge     0
Har aldri sett at lagerbanene ikkje er utskiftbare.

Lagaera vert levert i sett, lageret er ikkje komplett utan 1 stk inner og ytter-ring.

Der er berre en simmering og den er på innsida av det største lageret.
På yttersida har du det minste lageret som berre er eit støttelageret (det er det store som skal ta vekta, det sitter ca i senterlinja til hjulet) og der sitter det en støvkopp som også skjuler justeringsmutteren.