34,718
38
10
Brenderup 3250s hjullager
3,234
Vestfold
2
Har en brenderup 3250S tilhenger (uten brems). Skal til å bytte hjullager på denne. Dette ble gjort av et brenderupverkstedet for ikke mer en drøye 2 år siden sist (på en henger fra 2006, som jeg overtok etter naboen da). Dette kostet temmelig mye sist, og jeg tror jeg også ble lurt sist, da det indre lagret er rustet skvær opp. Så mye vann, og bruk har ikke denne blitt utsatt for.
Uansett, så har jeg nå begynt å demontere en side, for å finne ut hvilket lager som skal til denne. Jeg finner ikke noe nr på disse lagrene, så håper det er noen her som har noe mer greie på dette en meg.
Det ene lagret er større (det indre) enn den andre, og det er koniske lagre på denne.
Uansett, så har jeg nå begynt å demontere en side, for å finne ut hvilket lager som skal til denne. Jeg finner ikke noe nr på disse lagrene, så håper det er noen her som har noe mer greie på dette en meg.
Det ene lagret er større (det indre) enn den andre, og det er koniske lagre på denne.
Er også skeptisk til banen i selve navet der det indre hjullageret satt. Da må jeg vel eventuelt ha nye nav og. Hvor får en evnetuelt nye nav billigst?
Det værste er at den 30 år gamle gaupen hengern jeg har her i finer, den har hjullageret blitt strammet kun en gang, og still going strong
Hva er problemet med "banen"? Disse lagrene består av to deler, "banen" og delen med rullene.
Hadde dette vært et kompaktlager så hadde man byttet begge "banene".
Bilde?
Kan være disse bare kan dores ut. Skal få tatt bilde.
Du må ta ytter-ringen ut av trommelen så målar du ytterdiameter på den, innerdiameter på inner-ringen og bredda på inner/ytter-ringen.
Dersom du skriver desse måla inn her i kveld, så skal eg sjå i SKF-katalogen i morgon når eg kjem på kontoret.
Dette er med all sansynleghet heilt vanlege standard koniske rullelager.
Men det viktigaste er å skifte simmeringen på innsida av trommele, slik at det ikkje kjem vatn inn i lageret igjen, slik som det har vert no.
Angående simringer, såhadde jeg tenkt å bytte den bakre tetningen
Lagaera vert levert i sett, lageret er ikkje komplett utan 1 stk inner og ytter-ring.
Der er berre en simmering og den er på innsida av det største lageret.
På yttersida har du det minste lageret som berre er eit støttelageret (det er det store som skal ta vekta, det sitter ca i senterlinja til hjulet) og der sitter det en støvkopp som også skjuler justeringsmutteren.
Der ser du banene blir tatt ut. Liker ikke helt måten lageret blir montert på og en del annet...