51,283
25
8
Ny henger: Brendrup vs Gaupen
26
0
Hei!
Jeg skal kjøpe henger og har funnet en brendruphenger og en gaupenhenger, som har ca samme pris. Er det noen jeg bør velge framfor andre. Evt andre merker?
Begge disse har lokal forhandler og lette og få deler til/ekstrautstyr.
Har tittet på noen som er en del billigere, men der kan du gjerne ikke legge ned lemmen foran.
Alle innspill blir satt stor pris på.
[hr]Administrator: endret på tittel
Jeg skal kjøpe henger og har funnet en brendruphenger og en gaupenhenger, som har ca samme pris. Er det noen jeg bør velge framfor andre. Evt andre merker?
Begge disse har lokal forhandler og lette og få deler til/ekstrautstyr.
Har tittet på noen som er en del billigere, men der kan du gjerne ikke legge ned lemmen foran.
Alle innspill blir satt stor pris på.
[hr]Administrator: endret på tittel

- Baderomsbloggen min
....
...
...
- Baderomsbloggen min
....
...
...
Hvilke mål har du på tilhengeren du ønsker? Totalvekt?
Vi kan også selge deg en tilhenger, vi forhandler gaupen men da får du med Monter/optimera reklame. Vi har solgt ca 75 tilhengere siste 2 år i Hallingdal
Jeg har selv gaupen tilhenger på 170x345 og en hestehenger fra Gaupen.
Er meget fornøyd med disse, klart de slår ikke tredal men man kan jo fort få 2 gaupenhenger til prisen av en tredal
Nils-Kristian
Montèr Byggeservice
Jeg kjøpte henger i forbindelse med bygging av hus, og etter ekstremt mye studering, gikk jeg for en Tysse 6303NF. Denne hadde kraftige kroker både innvendig og utvendig, samt sidelemmene var nedfellbare(for enkel lasting med truck), og sidelemmene kunne stå oppe når fram og baklem var vekk. Jeg synes tysse virket mye kraftigere i konstruksjonen enn de andre. Og i tillegg var vekta under 350kg. Hengeren har et kassemål på 320x150
Husk at vektklassen også gjelder ved tom henger ved kjøring. Mange synder her, men noen må jo la den stå igjen i veikanten.
bilens «tillatt hengervekt» =maks aktuell totalvekt for tilhenger etter denne bilen
Ref: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Personbil+med+tilhenger+%28klasse+BE%29
Det jeg forøkte å minne om var det forhandleren fortalte meg om diverse opplevelser ulike kunder har hatt: Man kjøper ny bil som er lettere enn den gamle, feks 1450 kg, mens den gamle hengeren har kapasitet på 1500kg, og får bot selv hengeren var lett lastet. Derfor kan det være en ide å nedregistrere en henger. Bedre kvalitet på komponentene til nesten samme pris.
Det vi forsøkte å minne om var at dette kun gjaldt de med B i sertifikatet. Tar du BE har du mye mindre å bekymre deg om. Du kan låne henger, kjøpe ny henger, bytte henger så mye du vil og trekke den med hvilken som helst bil du vil, bare du holder deg innen tillatt totalvekt og den vekten bilen er registrert for.
Du slipper sur bot og du slipper å etterlate hengeren. Og så vil du antagelig bli en tryggere sjåfør, fordi du får opplæring i lastsikring
Mye rar sikring og lasting på biler uten henger og, selv om det selvsagt slurves enormt på en henger. Det som forundrer meg mest er at folk tror at det som ligger på hengern mens den står stille, også gjør det når de skal ligge i 140km/t på motorveien (80km/t begrensingen har de ei eller fått med seg)....
Jeg var i samme situasjon som deg i våres/sommer, og endte opp med en tysk Stema SyStema2 fra Norsk tilhengersentersenter.
Fantatisk henger. 2000 kg og mulighet for å fjerne sidelemmene selv om det er utenpåliggende hjul.
Anbefales!
http://www.norsktilhengersenter.no/stema_varehenger_systema_stp022030152.html
Precission Engineering
Since 1997
Learning by Doing
Klarer ein å laste ein palle inn fra sida på den med truck?
Ja ja, uten problemer.
Har kjørt paller med gips, lastet inn sidelengs.
Det finns masse gode hengere, men jeg likte størrelsen, totalvekt, boggie, avtagbare sidelemmer, utenpåliggende hjul, sett opp mot pris.
Det var det som vippa avgjørelsen i Stema sin favør.
I ettertid er jeg imponert over kvaliteten på godset brukt i produksjonen, tjukt og galvanisert, samt gode kjøreegenskaper.
Fire uavhengi dempa hjul bidrar her.
Precission Engineering
Since 1997
Learning by Doing
Det er ikke lenger noe krav om at hengeren må være lettere enn bilens egenvekt (det er fjernet f.o.m. 19/01/13), og det har aldri vært noe krav (selv om mange har trodd og påstått det) om at hengerens tillatte totalvekt må være lavere enn bilens tillatte hengervekt.* For henger på klasse B gjelder nå kun at vogntogvekten må være under 3500kg, eller hengeren under 750kg. (Samt fotnoten under, som gjelder uansett om du har hele alfabetet...) Med andre ord blir problemstillingen heller omvendt; kjøper man en ny bil som er tyngre (tillatt totalvekt) enn den gamle, og kommer over 3500kg totalt, så...
*) Det er derimot et krav om at hengerens aktuelle totalvekt holdes under bilens tillatte hengervekt, det gjelder uansett førerkortklasse.
Hva mener du er definisjonen på aktuell totalvekt?
Skulle det være slik at bilen min som har max tilhengervekt på 1600kg i Vognkortet, fint kan trekke en 2000kg henger bare den er lasta lettere enn 1600 kg?
Ja.
Hvis du har førerkort klasse BE vel og merke.
Precission Engineering
Since 1997
Learning by Doing
(definisjonen står forøvrig i kjøretøyforskriften §2-6, 7. ledd: Aktuell totalvekt: Den totalvekt kjøretøyet har i øyeblikket.)
Trekker du den 2000kg-hengeren med en bil som har tillatt totalvekt på max1500kg*, og tillatt hengervekt på 1600, så ville det også vært lov på klasse B, etter at egenvekt-kravet ble fjernet i fjor vår.
*) 1500kg bil +2000kg henger =3500kg, som er max-grensa for henger+bil på klasse B.
I praksis finner du få biler som har tillatt hengervekt høyere enn bilens tillatte totalvekt (tror det er en begrensning i kjøretøyforskriften), så tilfellet over ville antakelig blitt vanskelig. Bil på 1500kg totalvekt, 1500kg tillatt hengervekt og 100kg mindre lass på samme henger (1500kg aktuell totalvekt, 2000kg tillatt), derimot, kunne gått på klasse B.
Forskalingssnekker & Byggingeniør
Daglig leder EnergiTek AS
Det er fullt mulig ja, men tillatt totalvekt er vel da lik eller over 2 tonn. Jeg sjekket opp den begrensningsregelen; den står i kjøretøyforskriften §10-1, 3.ledd:
Med andre ord, så er det bare kjøretøy over 3,5 tonn, samt "terrenggående kjøretøy" (etter en definisjon jeg ikke har satt meg inn i -tviler på en BMW 525 kommer inn under den...) som kan trekke tyngre henger enn egen tillatt totalvekt.
Landcruiser, D-MAX etc.
M1 - personbil
N1 - varebil
Ja, tillatt totalvekt av bil er vel ca 2200kg (bil + fører+ nyttelast)
Forskalingssnekker & Byggingeniør
Daglig leder EnergiTek AS