51,283    25    8  

Ny henger: Brendrup vs Gaupen

 26     0
Hei!
Jeg skal kjøpe henger og har funnet en brendruphenger og en gaupenhenger, som har ca samme pris. Er det noen jeg bør velge framfor andre. Evt andre merker?
Begge disse har lokal forhandler og lette og få deler til/ekstrautstyr.
Har tittet på noen som er en del billigere, men der kan du gjerne ikke legge ned lemmen foran.
Alle innspill blir satt stor pris på.

[hr]Administrator: endret på tittel   Wink

   #1
 8,022     Bærum     0
Gaupen vs Brenderup blir nok mest smak og behag, eller dansk vs norsk om du vil. Det finnes noen tråder om hengere på forumet, men de fleste er preget av folks egne erfaringer med dette og hint, noe som kan være nyttig for praktiske detaljer, men gir lite eller ingen pekepinn på kvaliteten over tid.

  (trådstarter)
   #2
 26     1
Ja, jeg har prøvd og lese litt. Har titta på nor-trail, norgeshengeren og et obs tilbud. Men disse hengeren kan gjerne ikke åpnes foran og det er jeg helt avhenig av. Det skal brukes som stillasehenger og de platene er 3 meter lange. Jeg har tittet på de med kassemål rundt 200x144. Gaupen noe mindre brendrup noe større. Gaupen billigst.
   #4
 3,083     Gol     1

Hei!
Jeg skal kjøpe henger og har funnet en brendruphenger og en gaupenhenger, som har ca samme pris. Er det noen jeg bør velge framfor andre. Evt andre merker?
Begge disse har lokal forhandler og lette og få deler til/ekstrautstyr.
Har tittet på noen som er en del billigere, men der kan du gjerne ikke legge ned lemmen foran.
Alle innspill blir satt stor pris på.

[hr]Administrator: endret på tittel   ;)



Hvilke mål har du på tilhengeren du ønsker? Totalvekt?

Vi kan også selge deg en tilhenger, vi forhandler gaupen men da får du med Monter/optimera reklame. Vi har solgt ca 75 tilhengere siste 2 år i Hallingdal Smile

Jeg har selv gaupen tilhenger på 170x345 og en hestehenger fra Gaupen.
Er meget fornøyd med disse, klart de slår ikke tredal men man kan jo fort få 2 gaupenhenger til prisen av en tredal Smile

Signatur
  (trådstarter)
   #5
 26     0
Jeg er på jakt etter 4 stk b0620 og b0720. Send gjerne et tilbud på Sembom@halden.net.
   #6
 234     Sunnmøre     0

Hei!
Jeg skal kjøpe henger og har funnet en brendruphenger og en gaupenhenger, som har ca samme pris. Er det noen jeg bør velge framfor andre. Evt andre merker?
Begge disse har lokal forhandler og lette og få deler til/ekstrautstyr.
Har tittet på noen som er en del billigere, men der kan du gjerne ikke legge ned lemmen foran.
Alle innspill blir satt stor pris på.

[hr]Administrator: endret på tittel   ;)


Jeg kjøpte henger i forbindelse med bygging av hus, og etter ekstremt mye studering, gikk jeg for en Tysse 6303NF. Denne hadde kraftige kroker både innvendig og utvendig, samt sidelemmene var nedfellbare(for enkel lasting med truck), og sidelemmene kunne stå oppe når fram og baklem var vekk. Jeg synes tysse virket mye kraftigere i konstruksjonen enn de andre. Og i tillegg var vekta under 350kg. Hengeren har et kassemål på 320x150
   #7
 205     0
Har samme type. Bombesolid. Et tips med Tysse er at du kan gå opp i vektklasse og med det få en kraftigere konstruksjon (bremser, stag, kule mv), men nedregistrere den slik at den står i forhold til den bilen du bruker: Altså kjøp en 2 tonner, register den til en 1600 eller hva du nå ønsker. Dette gjør de for deg på fabrikken (blir da en bestillingsvare) via forhandler. Betalte selv kr 800,- for denne type registrering (mot 500(?),- for normalregistrering).

Husk at vektklassen også gjelder ved tom henger ved kjøring. Mange synder her, men noen må jo la den stå igjen i veikanten.   

   #8
 5,432     Akershus     0


Husk at vektklassen også gjelder ved tom henger ved kjøring. Mange synder her, men noen må jo la den stå igjen i veikanten. 
Jeg tror boten på 8000 kroner svir verst. Med BE i sertifikatet slipper man problemer med dette.
   #9
 205     1
Ikke hvis bilen veier 1600kg, og hengeren tar 2000 kg. Da må den stå uansett sertifikat, selv om hengeren er tom :(

   #11
 205     0
Jo, riktig det.
Det jeg forøkte å minne om var det forhandleren fortalte meg om diverse opplevelser ulike kunder har hatt: Man kjøper ny bil som er lettere enn den gamle,  feks 1450 kg, mens den gamle hengeren har kapasitet på 1500kg, og får bot selv hengeren var lett lastet. Derfor kan det være en ide å nedregistrere en henger. Bedre kvalitet på komponentene til nesten samme pris.   
   #12
 1,012     1
brenderup selger jo ferdig nedregistrerte hengere,kjøpte rett før jul en brenderup 4260tb,dette er samme hengeren som har en totalvekt på 2000kg,mens min er nedregistrert til 1300kg,og det ser man egentlig på kvaliteten også,alt er bedre dimensjonert,samenlignet hengeren med naboens gaupen henger med totalvekt på 1300kg,brenderupen er av en helt annen kvalitet(det gjelder den nedregisterte)
   #13
 5,432     Akershus     1

Ikke hvis bilen veier 1600kg, og hengeren tar 2000 kg. Da må den stå uansett sertifikat, selv om hengeren er tom :(


Nei, det gjelder ikke uansett sertifikat, kun ved B. Har du BE, kan du fylle hengeren opp til totalvekt på 1900 kg og kjøre videre.


Jo, riktig det.
Det jeg forøkte å minne om var det forhandleren fortalte meg om diverse opplevelser ulike kunder har hatt: Man kjøper ny bil som er lettere enn den gamle,  feks 1450 kg, mens den gamle hengeren har kapasitet på 1500kg, og får bot selv hengeren var lett lastet. Derfor kan det være en ide å nedregistrere en henger. Bedre kvalitet på komponentene til nesten samme pris. 
Det vi forsøkte å minne om var at dette kun gjaldt de med B i sertifikatet. Tar du BE har du mye mindre å bekymre deg om. Du kan låne henger, kjøpe ny henger, bytte henger så mye du vil og trekke den med hvilken som helst bil du vil, bare du holder deg innen tillatt totalvekt og den vekten bilen er registrert for.

Du slipper sur bot og du slipper å etterlate hengeren. Og så vil du antagelig bli en tryggere sjåfør, fordi du får opplæring i lastsikring  Wink
   #14
 3,234     Vestfold     1
Lastsikringskurs, det er det mange som skulle hatt. I grunn burde det vært en del av førerkort opplæring, og grunnleggende uansett førerkortklasse.

Mye rar sikring og lasting på biler uten henger og, selv om det selvsagt slurves enormt på en henger. Det som forundrer meg mest er at folk tror at det som ligger på hengern mens den står stille, også gjør det når de skal ligge i 140km/t på motorveien (80km/t begrensingen har de ei eller fått med seg)....
   #15
 360     Røyken     0

Hei!
Jeg skal kjøpe henger og har funnet en brendruphenger og en gaupenhenger, som har ca samme pris. Er det noen jeg bør velge framfor andre. Evt andre merker?
Begge disse har lokal forhandler og lette og få deler til/ekstrautstyr.
Har tittet på noen som er en del billigere, men der kan du gjerne ikke legge ned lemmen foran.
Alle innspill blir satt stor pris på.

[hr]Administrator: endret på tittel   ;)


Jeg var i samme situasjon som deg i våres/sommer, og endte opp med en tysk Stema SyStema2 fra Norsk tilhengersentersenter.
Fantatisk henger. 2000 kg og mulighet for å fjerne sidelemmene selv om det er utenpåliggende hjul.
Anbefales!

http://www.norsktilhengersenter.no/stema_varehenger_systema_stp022030152.html
Signatur
   #17
 360     Røyken     1

Så fin ut den.
Klarer ein å laste ein palle inn fra sida på den med truck?


Ja ja, uten problemer.
Har kjørt paller med gips, lastet inn sidelengs.

Det finns masse gode hengere, men jeg likte størrelsen, totalvekt, boggie, avtagbare sidelemmer, utenpåliggende hjul, sett opp mot pris.
Det var det som vippa avgjørelsen i Stema sin favør.

I ettertid er jeg imponert over kvaliteten på godset brukt i produksjonen, tjukt og galvanisert, samt gode kjøreegenskaper.
Fire uavhengi dempa hjul bidrar her.
Signatur
   #18
 2,873     0

Det jeg forøkte å minne om var det forhandleren fortalte meg om diverse opplevelser ulike kunder har hatt: Man kjøper ny bil som er lettere enn den gamle,  feks 1450 kg, mens den gamle hengeren har kapasitet på 1500kg, og får bot selv hengeren var lett lastet.

Det er ikke lenger noe krav om at hengeren må være lettere enn bilens egenvekt (det er fjernet f.o.m. 19/01/13), og det har aldri vært noe krav (selv om mange har trodd og påstått det) om at hengerens tillatte totalvekt må være lavere enn bilens tillatte hengervekt.* For henger på klasse B gjelder nå kun at vogntogvekten må være under 3500kg, eller hengeren under 750kg. (Samt fotnoten under, som gjelder uansett om du har hele alfabetet...) Med andre ord blir problemstillingen heller omvendt; kjøper man en ny bil som er tyngre (tillatt totalvekt) enn den gamle, og kommer over 3500kg totalt, så...

*) Det er derimot et krav om at hengerens aktuelle totalvekt holdes under bilens tillatte hengervekt, det gjelder uansett førerkortklasse.
   #19
 3,277     I huset mitt     0

*) Det er derimot et krav om at hengerens aktuelle totalvekt holdes under bilens tillatte hengervekt, det gjelder uansett førerkortklasse.

Hva mener du er definisjonen på aktuell totalvekt?
Skulle det være slik at bilen min som har max tilhengervekt på 1600kg i Vognkortet, fint kan trekke en 2000kg henger bare den er lasta lettere enn 1600 kg?

   #20
 360     Røyken     1


*) Det er derimot et krav om at hengerens aktuelle totalvekt holdes under bilens tillatte hengervekt, det gjelder uansett førerkortklasse.

Hva mener du er definisjonen på aktuell totalvekt?
Skulle det være slik at bilen min som har max tilhengervekt på 1600kg i Vognkortet, fint kan trekke en 2000kg henger bare den er lasta lettere enn 1600 kg?


Ja.
Hvis du har førerkort klasse BE vel og merke.
Signatur
   #21
 2,873     0
Som Vegard sier. Aktuell totalvekt er det henger og lass veier der og da når du blir kontrollert, ikke det hengeren maksimalt har lov til å veie.
(definisjonen står forøvrig i kjøretøyforskriften §2-6, 7. ledd: Aktuell totalvekt: Den totalvekt kjøretøyet har i øyeblikket.)

Trekker du den 2000kg-hengeren med en bil som har tillatt totalvekt på max1500kg*, og tillatt hengervekt på 1600, så ville det også vært lov på klasse B, etter at egenvekt-kravet ble fjernet i fjor vår.
*) 1500kg bil +2000kg henger =3500kg, som er max-grensa for henger+bil på klasse B.

I praksis finner du få biler som har tillatt hengervekt høyere enn bilens tillatte totalvekt (tror det er en begrensning i kjøretøyforskriften), så tilfellet over ville antakelig blitt vanskelig. Bil på 1500kg totalvekt, 1500kg tillatt hengervekt og 100kg mindre lass på samme henger (1500kg aktuell totalvekt, 2000kg tillatt), derimot, kunne gått på klasse B.

Siste redigering: Thursday, January 23, 2014 4:46:40 PM av Inge79
   #22
 681     Bergen     0
Ser 525D min har 2t hengervekt, men 1670kg egenvekt:)
Signatur
   #23
 2,873     0

Ser 525D min har 2t hengervekt, men 1670kg egenvekt:)

Det er fullt mulig ja, men tillatt totalvekt er vel da lik eller over 2 tonn. Jeg sjekket opp den begrensningsregelen; den står i kjøretøyforskriften §10-1, 3.ledd:
3. For motorvogn med tillatt totalvekt til og med 3.500 kg, kan ikke tillatt tilhengervekt for tilhenger med brems settes høyere enn motorvognens tillatte totalvekt. Dog kan terrenggående kjøretøyer som tilsvarer definisjonen i direktiv 70/156/EØF, som endret ved direktiv 87/403/EØF, ha tillatt tilhengervekt inntil 1,5 ganger motorvognens tillatte totalvekt. Tillatt tilhengervekt får ikke under noen omstendighet overstige 3.500 kg.

Med andre ord, så er det bare kjøretøy over 3,5 tonn, samt "terrenggående kjøretøy" (etter en definisjon jeg ikke har satt meg inn i -tviler på en BMW 525 kommer inn under den...) som kan trekke tyngre henger enn egen tillatt totalvekt.
   #24
 5,745     0
Mange 4WD kjem tydligvis inn under den reglen med opptil 1,5 hengervekt.
Landcruiser, D-MAX etc.
4.1.Ethvert koeretoej af klasse N1 med en totalmasse paa indtil 2 tons samt ethvert koeretoej
af klasse M1 betragtes som et terraengaaende koeretoej, saafremt det er forsynet med:
-mindst én foraksel og mindst én bagaksel, som er konstrueret til at traekke samtidig,
herunder koeretoejer, hvor drivkraften paa den ene aksel kan frakobles,
-mindst én differentialspaerre eller mindst én anordning, der sikrer en lignende virkning, og -
saafremt det kan gennemfoere en haeldning paa 30 % beregnet for det enkelte koeretoej.
Endvidere skal det opfylde mindst fem af foelgende seks krav:
-en mindste forreste frigangsvinkel paa 25o,
-en mindste bageste frigangsvinkel paa 20o,
-en mindste rampevinkel paa 20o,
-en mindste frihoejde under forakslen paa 180 mm,
-en mindste frihoejde under bagakslen paa 180 mm,
-en mindste frihoejde mellem akslerne paa 200 mm.


M1 - personbil
N1 - varebil
   #25
 681     Bergen     0


Ser 525D min har 2t hengervekt, men 1670kg egenvekt:)

Det er fullt mulig ja, men tillatt totalvekt er vel da lik eller over 2 tonn. Jeg sjekket opp den begrensningsregelen; den står i kjøretøyforskriften §10-1, 3.ledd:
3. For motorvogn med tillatt totalvekt til og med 3.500 kg, kan ikke tillatt tilhengervekt for tilhenger med brems settes høyere enn motorvognens tillatte totalvekt. Dog kan terrenggående kjøretøyer som tilsvarer definisjonen i direktiv 70/156/EØF, som endret ved direktiv 87/403/EØF, ha tillatt tilhengervekt inntil 1,5 ganger motorvognens tillatte totalvekt. Tillatt tilhengervekt får ikke under noen omstendighet overstige 3.500 kg.

Med andre ord, så er det bare kjøretøy over 3,5 tonn, samt "terrenggående kjøretøy" (etter en definisjon jeg ikke har satt meg inn i -tviler på en BMW 525 kommer inn under den...) som kan trekke tyngre henger enn egen tillatt totalvekt.


Ja, tillatt totalvekt av bil er vel ca 2200kg (bil + fører+ nyttelast)
Signatur