Jeg tror ikke det du har er en 3-fas motor i kondensatordrift. Da er en 18µF kondis for liten. Den burde vært >80µF.
Det er nok en startkondis. En 20µF koster en hundrings og er Ø40x71mm.
Men skulle det være en 3-fas motor så hadde jeg spandert en VFD på den. Regn med rundt 2K penger+MVA for en med Pn=1,5KW. Da får du mykstart, turtallsregulering, 1-3fas omforming og motorbrems. For ikke å snakke om mye fine knapper og display. ;D
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Hm, du har nok rett. Tittet gjennom dette kapitlet en gang til i manualen og ser jeg har misforstått dette. (Kan som sagt null og niks om dette.) En 3-fas motor vil ha seks ledninger og 1-fas tre?
Den kondisen skal ialfall være erstatning for den du nevnte i tidligere innlegg. Legg merke til at det er vanlig med ganske stor toleranse på slike.
Jeg legger forøvrig merke til at den er av merke Ducati. Da er det sikkert helt rå lyd i den! ;D
Ellers er det ikke noen fast regel for hvor mange ledere som er bragt ut av en motor. Ofte er viklinger koblet sammen inne i motoren og ikke bragt ut dersom de ikke er ment å koble om til annen driftsmetode. Men du kan gjerne se at det er en 1-fas motor ved å ohme dem. En 3-fas motor har samme motstand over alle viklinger. På en enfas motor har startviklingen høyere motstand. Du kan ofte også se at det er viklinger med forskjellig trådtykkelse.
Signatur
Det er ikke noe som er umulig. Det er bare en mulighet til å lære noe nytt.
Ducati ja. Kan selges svært billig når jeg har fått skiftet den ut. Er ikke 30-40 høvdinger billig for en Ducati? ;D
Jeg har jo et multimeter liggende. Hva stiller jeg dette inn på for å sjekke? Trenger noe å være koblet for å teste? Mener ledningene var av lik tykkelse ut av motoren, men det finner jeg ut i kveld.
Ang. maling, sjekk ut Nordsjø Pansarol. Flyter fint, dekker godt og er sterk når den får herdet lenge nok. Har malt en 20T presse, en søylebormaskin og en traktorskuffe med pansarol, og er godt fornøyd. Kan brekkes i ønsket farge.
Oooh! Har du Scandinavia-dekslet også, pusseopp? Det er dekslet med den store leppa som kan senkes ned mot emnet. Hvis du har det, kunne du tatt bilde av hvordan dekslet er festet til plata som sitter fast i motoren, samt noen bilder av anti-kick back mekanismen som er bak på dekslet? Dette var ikke komplett på min sag og dekslet virker unikt for Skandinavia så det finnes ikke et døyt av informasjon. :-[
Fikk ikke oppdatert i går, ble sittende lenge på jobben. Stikker bort for helgen senere i dag så bilder får vente til søndag/mandag.
Oooh! Har du Scandinavia-dekslet også, pusseopp? Det er dekslet med den store leppa som kan senkes ned mot emnet. Hvis du har det, kunne du tatt bilde av hvordan dekslet er festet til plata som sitter fast i motoren, samt noen bilder av anti-kick back mekanismen som er bak på dekslet? Dette var ikke komplett på min sag og dekslet virker unikt for Skandinavia så det finnes ikke et døyt av informasjon. :-[
Fikk ikke oppdatert i går, ble sittende lenge på jobben. Stikker bort for helgen senere i dag så bilder får vente til søndag/mandag.
Ja dette har jeg... Kick back er et stort problem med denne sagen. Har skutt 15-20 meter :) Min sag er fra 1976, og kostet da 4194 kr. Står faktisk speisifisert scandinavia deksel på kvitteringen
Send meg mail adressen din, så skal jeg scanne og sende deg manualen. Er endel bilder der, og oversikt over div utsyr
Manualen har jeg fått fra et engelsk forum, men takk som byr. Det jeg ikke har klart å skjønne fra delelisten er de punktene jeg listet opp. Festet av dekslet og hvordan et komplett deksel ser ut. Har du spaltekniven også? Denne mangler jeg.
Tenkte å legge ut manualen på et en privat side siden denne ikke ligger åpent på nett. Greit for andre som leter.
Det er nok en startkondis.
En 20µF koster en hundrings og er Ø40x71mm.
Men skulle det være en 3-fas motor så hadde jeg spandert en VFD på den. Regn med rundt 2K penger+MVA for en med Pn=1,5KW. Da får du mykstart, turtallsregulering, 1-3fas omforming og motorbrems. For ikke å snakke om mye fine knapper og display. ;D
Ok, da blir saken enklere, da må jeg ha en startkondensator. Elfa riktig sted å handle? En slik: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=65-108-11&toc=19336 ?
Legger ved denne siden til manualen så noen som kan dette kan verifisere.
Jeg legger forøvrig merke til at den er av merke Ducati. Da er det sikkert helt rå lyd i den! ;D
Ellers er det ikke noen fast regel for hvor mange ledere som er bragt ut av en motor. Ofte er viklinger koblet sammen inne i motoren og ikke bragt ut dersom de ikke er ment å koble om til annen driftsmetode. Men du kan gjerne se at det er en 1-fas motor ved å ohme dem. En 3-fas motor har samme motstand over alle viklinger. På en enfas motor har startviklingen høyere motstand. Du kan ofte også se at det er viklinger med forskjellig trådtykkelse.
Jeg har jo et multimeter liggende. Hva stiller jeg dette inn på for å sjekke? Trenger noe å være koblet for å teste? Mener ledningene var av lik tykkelse ut av motoren, men det finner jeg ut i kveld.
Fin sag med mange muligheter, men litt tungvindt i bruk.
Fikk ikke oppdatert i går, ble sittende lenge på jobben. Stikker bort for helgen senere i dag så bilder får vente til søndag/mandag.
Ja dette har jeg... Kick back er et stort problem med denne sagen. Har skutt 15-20 meter :)
Min sag er fra 1976, og kostet da 4194 kr. Står faktisk speisifisert scandinavia deksel på kvitteringen
Send meg mail adressen din, så skal jeg scanne og sende deg manualen. Er endel bilder der, og oversikt over div utsyr
Tenkte å legge ut manualen på et en privat side siden denne ikke ligger åpent på nett. Greit for andre som leter.