30,738    28    2  

Trenger ny batterilader for bil.

 3,234     Vestfold     1
Kjøpte en ny batterilader på biltema i høst. Den virka helt ok til prisen (http://biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Batterilader-12-V-8-A-37745/)

I dag skulle jeg ta den i bruk, og lade batteriet på bilen helt opp, noe som er lurt å gjøre en gang innimellom, og iallefall nå vinterstid. Men plasten på kablene er av en så elendig kvalitet at de sprekker opp før jeg i det hele tatt har fått montert klemmene. Det var -12 grader, men denne er også laget for å lade batterier i kulda, så da burde kablene tåle det samme. Plastkabler blir ofte stive og jævelige i kulde, men ikke opplevd at noe sprekker opp så lett.

Derfor blir jeg nødt til å levere nok et Biltema produkt. Og ikke minst, jeg må anskaffe meg en ny lader. Noen erfaringer der ute, med en ok lader til en ok pris som også har kabler egnet for bruk i kulda?

Hvordan er C-tek sine ladere?

   #1
 68     Sola     0
Jeg ble anbefalt C-tek lader, og handlet en på Jula. Den fungerer helt topp! De har to typer, en rimelig en til kr 400-500, men dersom du har diesel feks med stort batteri bør du oppgradere til den større typen som lader batterier over 100 ah. Det fine med denne synes jeg, var at det fulgte med en kobling som festes permanent på batteripolene slik at når du skal sette på laderen er det bare å koble sammen en liten stikk. Denne kan bare ligge ved siden av batteriet når du ikke trenger denne.
Sikkert en haug med ladere å velge mellom men jeg er godt fornøyd men min, liten plass tar den også. Smile
   #2
 51     Akershus     0
Er kjempe fornøyd med Ctek laderen min, lader både motorsykkelen og bilen. Har hatt den i maaange år og den fungerer like bra ennå Grin
   #3
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Kan anbefale ctek, evt defa som er med i motorvarmepakker.

Men hvis btteriet er veldig langt nede, så funker ikke de. Da må de boostlades i noen timer først.

Blysyrebatteri tar lettere til seg lading hvis det er litt varme tilstede. Noe av grunnen til det er at syren trekker dårligere inn i platene ved lave temperaturer (tykkere syre)
   #5
 71     Lier     0
Jeg har den største laderen til Exide som kan levere 15A. Veldig god lader som har ladekabler man kan fastmontere og bare plugge i laderen. Veldig kjekt om batteriet sitter litt vanskelig til. Har også temperaturføler som hever ladespenningen når det er kaldt, noe som er nødvendig for å få fulladet batteriet ute i kulda.
Finnes også i to mindre versjoner hvis man ikke trenger så kraftig lader.

   #8
 5,336     Tromsø     0
Den er beregnet på motorsykkelbatteri, og dersom den i det hele tatt orker å lade et bilbatteri vil den med 0,5A bruke 160 timer på å lade et 80 Ah bilbatteri.
Signatur
   #9
 570     Norge     0
Jeg bruker en "iCharger 208B".  Lader de fleste batterityper, gir opptil 20A, og kan settes til utlade/oppladesykluser.  Det jeg liker aller best med den, er at den viser hvor mye energi den har fått inn i (eller ut av) batteriet.  Kostet rundt 150 USD.

Akkurat som veldig mange "smarte" ladere sliter denne med helt utladede batterier.  Disse må sparkes i gang med en annen (dum) lader.




   #10
 349     Vestlandet     0

Jeg ble anbefalt C-tek lader, og handlet en på Jula. Den fungerer helt topp! De har to typer, en rimelig en til kr 400-500, men dersom du har diesel feks med stort batteri bør du oppgradere til den større typen som lader batterier over 100 ah. Det fine med denne synes jeg, var at det fulgte med en kobling som festes permanent på batteripolene slik at når du skal sette på laderen er det bare å koble sammen en liten stikk. Denne kan bare ligge ved siden av batteriet når du ikke trenger denne.

Jeg er også godt fornøyd med Ctek-laderene mine.  Hurtigkoblingen gjør også at terskelen til å sette batteriet på vedlikeholdslading blir lavere. Smile