#21
 3,210     Vestlandet     0

Slike omtalte moderne elektroniske ladere er avh. av å ha en viss cellespenning for å kunne starte opp. Da må man altså ha en boostlader.


Er dette en slags sikkerhetsfunksjon? Hvis cellespenningen er for lav antar man at batteriet er defekt og farlig å lade?

   #22
 5,730     0
Det er vel for laderen skal kunne måle rett polaritet og ikkje kjøre på med spenning om polaritet er feil.

Ellers har eg iallefall 6 biltema ladere som fungerer greit alle sammen, alt fra 225A hjelpestarter og ned til ladere for småbatterier (10Ah).
   #23
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
1. Hvor betydelig da redusert kapasitet da? Siden du kan dette.

2. Du konkluderer med at blysyrebatteri ikke tåler dyputlading. Er det basert på en triviell hendelse i livet ditt eller er det basert på vitenskapelige fakta? Kom gjerne med referanse til faglitteratur.





Det er ikke nødvendigvis alltid korrekt.

I det fleste tilfeller kan du redde batteriet ved å boostlade det. Er sikkert nok av folk her inne som kan skrive under på at det fungerer å lade opp et utladet blysyrebatteri.

Slike omtalte moderne elektroniske ladere er avh. av å ha en viss cellespenning for å kunne starte opp. Da må man altså ha en boostlader.

Om det er bra for levetiden er en helt annen sak (har faktisk skrevet hovedoppgave om dette).

Det som gjør batteriteknikk spennende, er at alle har en formening om hva som er bra og ikke. Uansett hvilken teknisk kompetanse de måtte ha. Er jo de som tror det er best å sette batteriet inn i stuen om vinteren.


Så du er først uenig med meg, men lengre nede så skriver du at det er en helt annen sak om det er bra for levetiden ?

Joda, du kan sikkert sparke liv i de dyputladede batteriene igjen, og dem vil operere, med (betydelig) redusert kapasitet.

Akuratt som han typen som lånte ATVen min nylig, med 3 måneder gammelt batteri. Slurv gjorde at han hadde glemt å slå av tenningen, og når han skulle starte igjen etter 3-4 dager så var selvfølgelig batteriet FLATT. Men han var jo kreativ som fy, og brukte en booster for å starte igjen. Lot ATVen gå på tomgang i timevis for å lade det opp igjen, og han mente batteriet var godt som nytt.

Når jeg nå skal starte atven igjen i kaldvær (20-30 under frysepunktet) så står startreleet og klaprer, og spenningen synker til 6-7V. I mildere vær fungerer det ok.

Så ja jøss, batteriet fungerer det, teknisk. Men i praksis er det jo ubrukelig.

Så det er vel bare og kjøpe nytt batteri igjen. Og konklusjonen min er: batterier tåler IKKE dyputladning. Du kan få liv i det igjen i en nødsituasjon. Men jeg gidder ikke riskere å måtte ringe falken fordi bilen ikke starter etter å ha stått timesvis i kaldvær utenfor ett kjøpesenter.
  (trådstarter)
   #24
 3,234     Vestfold     0
Da har jeg testet ut den nye Exide 12/7 Laderen. Bilen ble kjørt dagen før, og så parkert i garasjen, så batteriet fikk stå natten over først. Her koblet jeg på en annen billig lader, og den sa batteriet var klart på 5 min. Så koblet jeg til Exide laderen. Den stod på i 3-4 timer før den gikk over til grønn.

Så det er tydelig at denne lader batteriet så godt som 100% mot de billige som er fornøyd når batteriet ligger på en langt lavere prosentandel (70%?).

Ladern leveres i en boks som kan gjennbrukes til oppbevaring. Den er laget så kabler kan surres rundt den, og et øye for å henges opp. Så den er litt praktisk på det området og.

Ladern er ikke billig, men dette er valuta for pengene.
   #25
 282     Tønsberg     0
Jeg hadde kjøpt C-tek sin Nordic versjon, så får du kabler som tåler kulde. jeg har ikke den men standard c-tek for personbiler. Er strålende fornøyd, funker uten problem i minst 5 år nå!
   #26
 1,596     0
Litt problemer med å sitere deg her, Hondaen. Apple will fix it!

Et åpent bly/syre batteri vil bli redusert dersom man tapper dette lavere enn 50% av kapasiteten. Som en tommelfingerregel. Årsaken er at man ikke greier å få rekombinert blyet som avgis fra blyplatene; blyet som avgis ved bruk av batteriet legger seg på bunn. Det skal godt gjøres å få dette tilbake dit det skal, batteriet sulfaterer. I hvor stor grad varierer nok, men i verste fall vil dette kunne kortslutte enkeltceller og da er i utgangspunktet løpet kjørt...

For oss som har båt er dette en dagligdags problemstilling, jeg kan anbefale deg et besøk på en av de mange forumene for båtfolk. Her treffer du alt fra dagdrømmere til personer med en enorm kompetanse på området. Jeg er et sted midt i mellom...  ???
   #27
 2,413     Ønsker ikke besøk av deg     0
Jeg har jobbet veldig mye med blysyrebatter, har hovedoppgave om dette blant annet.

Jeg er veldig klar over egenskapene til blysyrebatteri.

Fakta er at blysyrebatteri taper kapasitet med en gang du heller syre på. Dype utladinger vil definitivt redusere levetid. Spørsmålet var dog om en enkelt dyputlading betyr at batteriet er defekt.

Ikke nødvendigvis. Du kan få det opp igjen med en kraftig bostlading og bruke det videre i åresvis. Hvis du får cellereversering kan batteriet få ubotelige skader, men det trenger ikke b
Være tilfelle at dette har skjedd.