14,347    31    8  

Valg av stor varehenger. Enakslet eller toakslet?

 348     Sunnmøre     0
Vurderer kjøp av tilhenger. Ønsker lengde på kassemål min 3m og bredde på ca. 1,7m.
Bredden for at den skal være fin å rygge med, siden den da ses godt i speilene, ekstra stabilitet og plass er også en fordel.

Hjul under kasse, alle lemmer nedfellbare.

Ser ikke at jeg har behov for boggi, da gjennomsnittlasset sikkert er ca 25kg. De få gangene jeg skal ha tunge lass kan jeg heller kjøre to turer. Fordelen med enakslet er billigere vedlikehold, lettere å manøvrere for hånd og lettere å dra.

Så billig som mulig. Ser ikke at jeg har behov for "proff kvalitet".

Finnes en slik henger?

Det nærmeste jeg kommer er Tysse 6216NF, men synes egentlig den er 20cm for smal. http://www.tysse.no/produkter/varehenger/tilhenger-6216nf-1300kg-nedfellbare-sider/

Evnt. Brenderup 4310 STB 2000, den har perfekte mål, men er toakslet. http://www.brenderup.com/nb-no/no/products/craftsmen/4310-stb-2000kg-_-4310-stb,-2000

Egenvekt Tysse 6216NF: 331kg
Egenvekt Brenderup 4310 STB 2000: 370kg.

Den toakslede Brenderup er altså kun 40kg tyngre enn Tysse. Er denne typen Brenderup spinkle greier?

Jeg har BE/CE i sertifikatet, så totalvektproblematikk kan ses bort fra.

Eller er det noen fordeler med toakslet/boggi på en varehenger som jeg ikke ser? Man får jo nå svært store campingvogner som er enakslet (f.eks Adria 663) og som er veldig fine å kjøre med. Så jeg skjønner ikke hvorfor det ikke finnes flere store enakslede varehengere.

O_K
   #1
 431     0
Gaupen har vel bare 2-akslet i den størrelsen, om du vil ha hjulene under kassen, kan du godta hjul på siden har de et beist som heter B1335B og er over 340cm lang. Tror noe av greia med 1/2 akslinger er at med 1 aksling og hjul under kassa får veldig mye vekt på små hjul. Har du hjul på siden av kassa så kan du ha større hjul, siden de fleste hengere i den størrelsen du ønsker fort tar opp mot 2 tonn så blir det antagelig mye vekt på veldig små hjul som gjør at det blir 2 akslinger.

Jeg må si at jeg ikke bryr meg så mye om jeg har 1 eller 2 aksler til vanlig bruk. Med lite last er 1 aksel litt mer behagelig, og med tung last (som jeg også veldig skjeldent kjører) så er nok 2 aksler best. Har selv kjøpt meg en 1-akslet henger etter å ha brukt diverse leiehengere i mange år, og angrer ikke på det.
  (trådstarter)
   #2
 348     Sunnmøre     0
Takk for svar.

Man får jo en del store varehengere/maskinhengere med hjul under kassen med opp til 3500kg totalvekt. Dvs ca 1750kg per aksling. Så det burde vel ikke være noe problem med en relativt stor enkaslet henger i teorien.
http://www.brenderup.com/nb-no/no/products/craftsmen/5420-atb-3500-kg-bred-_-5420-atb,-3500-kg-%28bred%29
http://www.tilhengernor.no/Produkter/Tilhenger/Multifunksjonshenger/M-serie/
   #3
 220     Kviteseid     1
Toaksla tilhengere har to fordeler som ikke jeg tenkte på før jeg byttet ut min enaksla med en boggie.

1. Den toaksla ligger mye bedre på vegen ved tomkjøring/lite last.
2. Toaksla er mye lettere å håndtere når den er frakobla bilen. Den balanserer på akslingene. Det er bare å dra den med ei hand i baklemmen når den skal trilles på plass.

Jeg ville ikke kjøpt enaksla dersom du i det hele tatt har råd til å la være.
   #4
 372     Hedmark      0
Jeg har en eldre versjon av brenderup hengeren som du linker til i første innlegg, og er MEGET godt fornøyd med den. Den har egenvekt på litt over 500kg, spørs om de nye er bygd littegranne spinklere (?).
Med org pressening og høykarmer får man med seg det utroligste, men da koster den fort 35k i innkjøp...
HSt
   #5
 36,582     Lillestrøm kommune     0
torb: Da har vi motsatte erfaringer, på ujevne veier hopper og spretter en boggihenger noe helt forskrekkelig, først med tung last går den "glatt". En Tysse en-akslet henger går glatt og fint på de samme veiene.

Nå mener jeg at TS har satt opp gale kriterier, en akslet med utenpåliggende hjul og med tippfunksjon er både praktisk og veldig god å trekke. Tysse har en med totalvekt rundt 1350kg, kjøp den med 50cm karmer og presenning/bøyler.

De få gangene du trenger å få noe inn fra siden så setter truck føreren på en slynge og løfter over karmen. Måtte en gang lære han dette, ellers har de stort sett denne kunnskapen inne allerede.
  (trådstarter)
   #6
 348     Sunnmøre     2
Takk for svar.

At en tom toakslet henger er bedre på veien enn en tom enakslet henger sliter jeg med å forstå? Er du sikker på at du ikke sammenligner en dårlig enakslet med en god toakslet? Teoretisk burde en toakslet være stivere vertikalt på draget, og dermed herje/holde igjen bilen mer vertikalt. Men det blir nok uansett marginale, knapt merkbare, forskjeller med tomme lette hengere vil jeg tro?

Er en toakslet lettere å manøvrere for hånd enn en enakslet med nesehjul?
  (trådstarter)
   #7
 348     Sunnmøre     2
HSt: Har også vurdert utenpåliggende hjul. Men tenker at med en fornuftig kassebredde blir da plutselig hengeren så bred at den kan bli problematisk å ta med seg på en vanlig parkeringsplass. Synes også det er litt "bortkastet" å ha en så bred henger hvis man ikke kan utnytte det til lass. Kjører uansett ikke så hardt med tilhenger at kjøreegenskapene til en henger med underliggende hjul blir et problem Smile

HSt
   #8
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Mener TS her tar opp de rette problemene, boggihengeren som hopper herjer mer med trekkbilen. Det var nettopp med tom henger at dette var veldig merkbart, med full så tar vel fjæringen litt mer av dette kanskje. En toakslet er vanskeligere å svinge og må dyttes opp/ned på draget for lettere å få sving på den når en svinger den manuelt. Tyssehengeren beskrevet over er lett å svinge manuelt med nesehjul.

Vedr. kassebredden så har jeg ikke valgt den aller bredeste (Tror kassemål er 320x150), Dvs hengeren er ca samme bredde som bilen. Det er tippfunsjonen du vil finne veldig attraktiv, har sikkert brukt den på 1/2 parten av alle mine turer. Ta i allefall en titt på denne, jeg kjente hengeren fra før så jeg kjøpte kun 50cm karmer som endring fra den jeg kjenner fra før.
  (trådstarter)
   #9
 348     Sunnmøre     0
Tipp ja.. Dette er noe jeg egentlig har tenkt at jeg ikke trenger. Veldig skjelden jeg kjører typiske "tipp-lass" (grus, singel, jord...). Men ser at de som har hengere med tipp snakker veldig varmt om det. Nulig det er kjekkere enn man tror? Og at det kan brukes i situasjoner man egentlig ikke trodde?

Hvor lang tid tar det, og hvor tungt er det å sveive tippen?