#21
 1,060     Jevnaker     0
Ifor Williams er i en klasse for seg selv når det gjelder holdbarhet, pris og egenvekt. Man bør ha en bil som kan dra 3500kg.


Men har TS sett på Tiki-henger?
Har en -07 modellB-250B/rem/2000 som er den som tilsvarer dagens CS250-DRB/DROP/2000.

Solid henger som har tålt mye juling med minimalt med vedlikehold til en billlig penge. Mener fattern betalte 16000,- i -07.

Hadde første service i fjor høst da jeg byttet bremsewire og sko på ene akselen(belegget hadde løsnet), samt at jeg smurte opp draget nå i våres.
Signatur

   #22
 627     Tromsø     1
Jeg har sett 1-akslede tipphengere med 1800 kg totalvekt, men når en kommer opp i den vekten ville jeg uansett valgt 2-aklset. Jeg har både Ifor williams LM187 typen størst (6,8 meter lang) og en liten Gaupen A1325 1300kg totalvekt.

Gaupenhengern oppfører seg som en geleklump bak bilen med maks last. Det er tydelig at det er en lettbygd henger. Høye hjul er heller ingen fordel når det kommer til stabilitet. Fordelen med gaupenhengern er at den er billig og enkelt å få tak i deler til. Den er lett å manøvrere for hånd.

Ifor williams er en helt annen klasse både i pris, vekt og stabilitet. Min veier tom ca 1 tonn uten karmer. Dekk er spesialdimensjon og dritdyrt. Ifor williamsen har langboggi som gjør den kjempestabil med tung lass..

Valg av stor varehenger. Enakslet eller toakslet? - 20160926_123326_zps8yrdbllf.jpg - eehgil
HSt
   #23
 37,739     Lillestrøm kommune     0
På byggvarebutikken fikk jeg spørsmål om min Tysse henger med tipp presenterert over på fredag. Han syntes den var lang og fin når vi lastet Gu-gips på på 270cm (henger er 320). Jeg har litt kort bil, men på flere 20mils turer har den ikke vist antydning til gele-oppførsel bak der. Og nødbrems med dyr i veibanen tok den også pent for en god stund siden.
   #24
 6,009     Finnmark     0
Her oppe i nord er det bare hengere med store flak som teller.  Langt eller bredt!! Må kunne transportere atv,  båt eller snøscootere...... Trenger ikke voldsom lastekapasitet normalt.
Har selv (TIAB) 4P big twin som er noen år nå.... Liker at hjul er innfelt,  dette gjør at denne hengern er litt smalere enn de med hjul utenfor og samtidig bedre kassemål.
Her har flere nå også begynt å kjøpe hengere fra Finland for å unngå dårlig tosjonsfjæringen... Men det er ikke problem om man ikke laster så tungt til vanlig.

Har en slik uten kapell:

Valg av stor varehenger. Enakslet eller toakslet? - Screenshot_2016-10-04-06-53-25.png - eehgil


Signatur
   #25
 1,355     0
Jeg er svært, svært fornøyd med min Tysse 6207-henger med 50cm karmer. Boggihenger, 150x250 og 1400kg totalvekt (samme henger finnes med 2000kg og 2600kg totalvekt). Det har vært null problemer med den de ca. 10-12 årene jeg har eid den, og de høye karmene er svært praktiske sammen med den formsydde presenningen.

Min far har BK-henger, mye trøbbel med bremsene på den og svak innfesting av karmer + div. annet smårush.
  (trådstarter)
   #26
 360     Sunnmøre     0
Kom til å tenke på denne tråden. Er en god stund siden jeg kjøpte tilhenger, endte med Tysse 6216NF med 50cm karmer. Veldig fornøyd. Til mitt bruk er denne tilhengeren perfekt. Kan oppsummere litt punktvis:

50cm karmer: Mange opplagte fordeler. For min del ubetydelige ulemper. De eneste ulempene jeg kan komme på er at det blir litt vanskeligere å nå det som er i bunn av tilhengeren og at nyttelasten er litt redusert. At ikke dette er standard høyde for alle produsenter er for meg en gåte.

150cm bredde: Opprinnelig trodde jeg at dette var for smalt, men ser nå at det er en fin bredde. Den er bred nok til at jeg ser den godt i speilene på bilen (BMW e91 og e61), men samtidig smal nok til at jeg også til dels ser bak tilhengeren i speilene. Også fin bredde med tanke på parkering på parkeringsplasser på kjøpesenter og lignende.

320cm lengde: Kjempemessig! Fint med lite utstikk når man kjøper materialer i "full lengde". Enormt med plass når man fyller tilhengeren med boss og "lett gods".

Enakslet: For meg er dette det riktige valget. Lett å manøvrere for hånd, mindre dekkslitasje, billigere og mindre arbeid å skifte dekk og bremser. Veldig fin å kjøre både tom og med fullt lass. Har skjelden behov for å kjøre lass som er mer enn 1000kg.

Hjul under kasse: Laster ofte ved å legge ned sidegavel. Fint å kunne legge ned alle gavler og få et kjempestort og mobilt arbeidsbord. Ingen hjul som stikker ut på smale parkeringsplasser og tar ekstra plass når hengeren blir lagret.

Det er fremdeles en lettbygd hobbytilhenger med de fordeler og ulemper det medfører. Kan ikke samenlignes med de solide profftilhengerene på noen måte. Men for meg er den midt i blinken.

Har jålet den opp med litt ekstra lys, ekstra ryggelys gjennstår.
Valg av stor varehenger. Enakslet eller toakslet? - 20190712_142958.jpg - eehgil