#31
 4,193     0
Nå skal man heller ikke se bort fra at differensiert effekt-tariff på litt sikt, plutselig koster strømmen vesentlig mindre på natten.

Uansett - hvis jeg var trådstarter ville jeg sett etter en løsning med lavt tomgangstap, men mulighet for å lade opp bilen over natten. Det får man med en egnet trafo, en ladekontroller og noen kontaktorer. Siden TS er elektriker er kostnadene for dette relativt lave i forhold til ferdig ladestasjoner.

   #32
 1,355     0
For å lade opp bilen over natten vil normalt 20A 1-fase være mer enn nok. Det er ytterst sjelden man parkerer ved midnatt med helt tomt batteri og skal igang på langtur kl. 06:00. OM det så skulle skje ville jeg heller brukt noen kroner på å lade litt på en hurtiglader fremfor å dimensjonere hjemmeladesystemet til å kunne lade opp 70-100kWh på 6 timer.

Mao.: Ikke bruk for mye penger på å gjøre dette for komplisert. Bruk 230V 3-fase hvis det går (Tesla & ny eGolf), hvis ikke bruk en så stor 1-fase kurs som nettselskapet tillater.
   #33
 3,876     Asker     0
Vi drifter to elbiler på en 16a. En Tesla og en i3. Stort sett går bilene bare 3-4 mil og da går det fort. Er det langtur er stort sett det bare en som trenger lading. Det er akjelde t behov for lading av elbil hver dag. Ladebehov er ofte noe folk bekymrer seg for mye for. Etter noen år som elbileier endrer det seg.

Det sagt kommer jeg til å legge 32 eller 2x16 til garasje i det nye huset. Er jeg så heldig at det er 400v blir det 16A
Signatur
  (trådstarter)
   #34
 336     Northwest     0
For å oppsummere egen tråd.

- Forhåndsmeldes selvsagt.

- B-type jordfeilbryter i sikringsskap i bolig og 32A automatsikring.

- 32A sikring i garasje (uansett kjekt med en servicebryter) før ladestasjon med innebygget vernfunksjon. Selektivitet blir selvsagt fraværende men det kan jeg leve med.

- Ladestasjon

- stråmmåler på kursen så jeg kan se besparelsen opp mot 18 000 km i året og 1.2 på mila med bensin.

- Egen ladekabel stasjonert i garasje
  (trådstarter)
   #36
 336     Northwest     0
Har PFSP mellom bolig og garasje som må sikres.

I etterpåklokskapens navn ser jeg at jeg burde lagt PFXP men med tanke på hvor vanskelig den var å trekke så får jeg ikke gjort noe med det. Kabelstrekket koster jo uansett like mye som et jordfeilvern.

   #38
 3,876     Asker     0
Min kunnskap tilsier små snegler og ingen lange kok. Men skal ikke påstå at jeg vet alt om batterikjemi. Men fosskok er hvertfall ikke topp.
Signatur
HSt
   #39
 36,582     Lillestrøm kommune     0
Klatt topp ladning er i allefall dårlig, hørte om Leaf kunde som ikke fikk godkjent reklamasjon
   #40
 1,806     Trondheim     0
Hvis du ser på diverse erfaringstall, så har batteriene best av kort og hurtig lading. Små kok er bedre en lange snegler..

Har du noen kilder / linker til disse erfaringstallene?

Jeg har ingen konkrete kilder.
Når jeg skriver hurtiglading så mener jeg AC mode 3. Ikke DC lading.
Det er noen entusiaster som har loggført alle ladninger og sammenlignet tilbakegang på batteriet.
Krystalliseringen ser ut til å bli påvirket av tiden batteriet mottar strøm, og ikke mengde strøm innenfor mode 3.
Derfor jeg skriver litt pompøst små kok fremfor lange snegler.

Grunnen til at jeg virker litt voldsom i mine antagelser på effekt osv.. er at jeg tror flere vil med AMS måling investere i batteribanker hjemme som tar av topplasten når effekten er for høy i forhold til tariffavtalen. Her tror jeg blybatterier kombinert med smarthus og en UPS vil være en god løsning.