#61
 1,463     Harstad     0
Så lenge det er økt bruk av eksisterende avkjørsel, så kan den kreves utbedret til dagens standard. Enten av kommunen eller av statens vegvesen. Siktlinjer er ikke alt, radius er også viktig.


Som vegplanlegger er jeg kjent med at det må være en helhetsvurdering og at min opplisting ikke er uttømmende (Det er den aldri her på forumet). Smile Har vært borti liknende tilfeller tidligere, og oftest ender det med at man ikke gjør tiltak. Har også mye erfaring med at kommunen kommer med ønsker, men fremlegger det som om at det er pålegg. Hvis man da kan diskutere saklig med kommunen kommer man som oftest frem til en minnelig løsning.

Det er vel ikke økt bruk. Eller har jeg gått glipp av noe?
Signatur

  (trådstarter)
   #62
 22     0
Det er i praksis økt bruk, ettersom gammel bolig som stod på tomt ikke har vært bebodd de siste ti-år. Mens begge boliger var bebodd var nok bilbruk mye mindre enn det er nå i 2017. Men synes likevel det var litt merkelig for i dokumentene fra kommunen ved utskilling av tomt stod det at eksisterende veg trolig kunne brukes som tidligere da det allerede var et gammelt hus på tomt. Da jeg nevnte dette for kommunen nå sa de at det måtte være en feil. Så de går med andre ord litt tilbake på sine egne utsagn.
Ebe
   #63
 4,452     Vestlandet     0
Slik du forklarer det høres ikke dette ut som noe økt bruk av avkjørsel. Da stiller kommunen vesentlig svakere med sine krav.

Jeg trodde det var snakk om en ny boenhet, ut over hva som har vært før.
Signatur
HSt
   #64
 36,614     Lillestrøm kommune     0
Tomt med ubeboelig gammelt hus skilt fra tomt med nytt/nyere hus. Gammelt revet og nytt bygd, jeg leser dette som minst en dobling
   #65
 1,463     Harstad     0
Når vi (vegplanleggere) prater om bruk så er det over eller under 10 boenheter. Alt under ti boenheter regnes som lite trafikk. Men igjen, det må vurderes i hvert enkelt tilfelle.

En dobling i dette tilfellet vil fortsatt ikke gi så stor økning at det er utslagsgivende.
Signatur
TSt
   #66
 14,509     0
Har en helt maken påkjøring i nabolaget. Her er det også 2 hus og de fikk ikke bruke veien hvis de ikke gjorde noe. Her ble privat veien forlenget paralelt veien og så laget en muligheter for å kjøre inn mere rett på. Den var iallefall fryktelig farlig før den ble gjort om selv om den også nå ikke er ideell når en kjører inn siden det er så liten avstand mellom veiene og en kjører i mot utenfor venstre side av veien. Men kartet går ikke langt nok til at vi ser hva som er nedenfor.
   #67
 1,463     Harstad     0
Oppleves avkjørselen som farlig/vanskelig/uoversiktlig av TS?

Først nå ser jeg at den delen av avkjørselen som skal utbedres ikke ligger på samme eiendom som nabohuset.

Ligger den på kommunal/statlig eiendom? I så fall blir det en litt annen diskusjon i forhold til naboen din. (Nabo bør uansett involveres i prosessen slik du har gjort for å beholde et godt naboskap).
Signatur

TSt
   #68
 14,509     0
"U-sving" som en må ha hvis en kommer fra nord vest er ikke heldig, må sikkert over i motgående felt for å klare dette. Men vet jo ikke helt hvilken hastighet det er på veien her.  Også når en kommer motsatt vei og skjærer på skrå over motgående felt virker det farlig for møtende trafikk som ikke helt forstår hva det er som foregår.  Men det er en slak kurve involvert  i den påkjøringen jeg har erfaring med som ikke gjør denne noe bedre så det kan være bedre hos TS.
Men trenger en å lage så lang endring på veien, kan en ikke lage krappere sving inn på nydelen av veien som må til siden det er så liten trafikk på privat veien men da må dere kjøre sakte siden det kan duke opp noen i den svingen som må bli der da.
  (trådstarter)
   #69
 22     0
Det er bare 1 kjørefelt (med møteplasser) på den kommunale veien. Fartsgrensen er 50 km/t.

Nabo eier også tomt veien ligger på i tillegg til den hun har hus på.

Vår private vei heller nedover mot kommunal vei som går stort sett rett frem. Iallefall ingen skarpe svinger. Men det er litt uoversiktlig om det kommer biler fra venstre når vi skal kjøre ut. Ingen gjennomkjøring på kommunal vei mot venstre for oss. Veien slutter noen km lenger innover slik at i praksis all trafikk fra oss går til høyre. Ganske lite trafikkert vei da det er spredt bebygging her.
TSt
   #70
 14,509     0
Når all info kommer beginner jeg å forstå hvorfor TS spør om nødvendigheten av dette. I tilfellet jeg viser til er det vei til 2000 mulige hustander som går forbi. Er det ikke mulig å lage noe slik at en ikke trenger å legge om veien så mye ? Når jeg bodde et annet sted klarte vi oss med et par lass pukk og litt ny grus når fellesveien matte oppgraderes. Men her var det helningen på veien som gjorde det vanskelig.