Magefølelsen min tilsier nå at jeg skal demontere det som er montert så langt, og finne et annet firma. Så mitt spørsmål er, hva ville dere gjort? La firmaet fortsette, eller finne et nytt?
Har noen råd å komme med, selv om det kanskje har løst seg for deg nå ;)
1) Betal ingen ting så lenge dere ikke er enige og du er fornøyd. 2) Og til neste gang; når du har en fagmann på besøk og er "enig" om arbeidsomfang, utførelse osv. - send en bekreftende e-post hvor du oppsummerer det dere er enige om. Eller kontrakt som er det beste.
1) Betal ingen ting så lenge dere ikke er enige og du er fornøyd. 2) Og til neste gang; når du har en fagmann på besøk og er "enig" om arbeidsomfang, utførelse osv. - send en bekreftende e-post hvor du oppsummerer det dere er enige om. Eller kontrakt som er det beste. [/quote]
Eller sagt på en annen måte: Stol aldri på en rørlegger
På en måte er det "bra" å høre at flere har opplevd det samme, at det ikke bare er "oss"... det tyder på at det er et problem i bransjen som bør tas tak i. Men det er selvsagt utrolig surt at folk faktisk opplever sånne situasjoner med håndverkere, og sitter igjen med dritten i etterkant.
Alt montert utstyr er demontert og pakket klart til avhenting av rørleggerfirma (tok ca 10 minutter) De mente de skulle sende faktura på kjøring og kapping av soilrør, men vi får se hva som skjer med den fakturaen...
Her har dere tabbelisten fra vår rørlegger. Er midt oppi det. Skal ha møte med ansvarlig for firmaet på torsdag.... Aner ikke utfallet, men her er det mye å ta tak i. Har hørt at mange har dårlige erfaringer med rørleggere. Må trolig "sitte på ryggen" på disse fagfolkene. Har i dag hatt møte med underleverandør av rørleggeren (for Keystone dusjløsning) for det er visst jeg som må ha peiling på muligheter og begrensninger - siden rørleggeren ikke har.
Tabbeliste - rørlegger
- Feilmontert spyling på toalett i første etasje. Dobbelspyling var bestilt. Enkeltspyling ble montert (nå rettet opp). - Feilmontering av kjøkkenvask. Glemte å montere skikkelig? Det lekte fra overløp i vask. (en person brukte over en halv dag i det selvsamme skapet og burde ha gjort dette skikkelig!) - Feilmontert opplegg til annen type blandebatteri i kjeller. Vi har bestilt nedfellbar vask med Mora kjøkkenbatteri. Det er montert blandebatteriuttak på VEGGEN. Altså til en annen type batteri. - Feilmontert opplegg i kjeller. Vi skal ha skjult opplegg pga nedfellbar vask og benkeplate. Vi skal ha vaskemaskin UNDER vasken. Nå er det laget opplegg på vegg hvor det må tas ut ekstra slange til vaskemaskin og opplegget blir ikke skjult som avtalt. - Feilmontert fordelingsskap. Dette var avtalt å være montert i kjeller. Ble montert på kontor i første etasje. - Feilmontering av toalett. Vi skulle ha ekstra høyde. Dette er ikke gjort i første etasje: o Høyde toalett 2. etasje: i overkant av 45 cm o Høyde toalett 1. etasje: 42,5 cm - Feilmontering av avløp fra kjøkkenet. Dette er lagt oppå gulv med gjennomføring i bjelkelaget ca 48 cm fra ferdig vegg. Dette burde vært montert inntil veggen. Jeg påpekte dette for deres arbeidere, men de sa dette ikke var noe problem. Dette blir akkurat skjult av sokkelen på kjøkkenet, men med vært liten klaring. - Feil med fuging av dusjkabinett 2. etasje. Det lekker vann under fastmontert dusjvegg ut på gulvet - Keystone dusjkabinett o Vi diskuterte enten 8mm eller 10 mm veggtykkelse med leverandør. 6 mm blir levert. o Vannet slår opp på badegulvet fra under dørene. Dette regner vi meg en fagmann har peiling på. Dørene burde vært montert minst 1,5-2 cm inn i den nedsenkede delen. o Jeg påpekte for rørlegger at vi har person på over 2 meter som skal bruke dusjen og at støttestang var for lav. ”Dette må dere bare leve med. Det er ingen andre løsninger”.”Har dere ekstra høyde på dørene i huset?” var spørsmålet fra rørlegger. Det er faktisk andre standard løsninger fra Keystone for å slippe tversoverstag. Forventer at rørlegger vet om disse. o Glassdøren i bad i første etasje går ikke i flukt med glassveggen. Glassdøren er høyere. Forklaringen her var at det var veldig stort fall på gulvet. Dette har også Keystone enkle og standard løsninger på. Forventer at rørlegger vet om disse. o Rørlegger har ikke juster festene for dørene til nullposisjon. Det vil si at dusjdørene står hvor det passer seg. Ikke praktisk og faktisk er det lettere å knuse døren når ikke fjørene i hengslene er brukt. Dette forventes at rørlegger vet om. Ikke noe ”rocket science”.
Vi har hatt 4-5 forskjellig rørleggere, lærlinger eller utdannede her i huset. Dette er ikke akseptabelt. Den ene vet ikke hva den andre har gjort. ”Hvem i all verden er det som har montert opplegg til blandebatteri her? Skulle ikke dere har nedfellbar vask?” ”De andre har ikke peiling på hvilke løsninger som er mulig” er kommentarene fra en rørlegger fra samme firma
Jeg har også en fryktelig lang liste over rørleggertapper i forbindelse med oppussing,. Kanskje jeg legger ut en Topp20-liste senere, men kortversjonen er som følger:Stort sett alt som ble montert/installert av rørleggerfirmaet ble gjort med feil eller mangler.
Når man leser litt om temaet så ser man at dette ikke bare er enkeltstående tilfeller, men faktisk et stort problem der kundene blir sittende som "gissel". Nå er det på tide at dette blir ryddet opp i og at disse "verdensmestrene" blir satt på det dasslokket der de hører hjemme.
Nå stilles det stadig større krav til at våre nye landsmenn skal lære å lese og skrive norsk. Kanskje dette kravet også burde omfatte rørleggerbransjen også slik at de kunne bli i stand til å lese en monteringsanvisning - og kanskje på en god dag også forstå innholdet i den.
Dette argumentet kommer stadig vekk. Når nesten alt jeg hører eller leser gir det samme bildet, når dette problemet er overrepresentert som reklamasjonstema og forbrukertvist -da er det et problem.
Dersom noen mener at dette er en overdrivelse eller at det man leser om er unntaket og ikke regelen, da spør jeg: Kan dette dokumenteres? Hvis ikke må folk forholde seg til den informasjonen som er tilgjengelig og den viser en entydig negativ tendens. Elendig arbeid, elendig service og elendig oppførsel.
begynner å bli veldig fornøyd med rørleggern jeg bruker... han gjør jaggu akkurat det jeg ber om og husker alt. unntak er der han har vært smartere enn meg, og gjordt ting enda bedre. ryddig og pent.
men så går han for å være byens beste rørleggere og ble faktisk anbefalt til meg av en som jobber hos en konkurent... rett og slett fordi jeg skulle ha ting veldig spesielt og mange løsninger som krevde hode, ikke bare stor drill og haug med rør.
Har hatt sånne som bare gjør, uten å tenke konsekvens hos meg og. slitsomt.Så det ene badet mitt har rør fra alle ting ned gjennom gulvet der de følte for det... ble noen kasser for å skjule, så få ejg en gang senke taket med 5cm for å få det helt pent...
men det koster meg litt å bruke 15-30 min av rørleggerns time hver morgen, for å diskuteree hva han skal gjøre når han er hos meg den dagen.
Erfaringen er at man må jevnlig etterse en del håndverkere, er du ikke der, og de lurer på noe, ringer de sjelde, de bare velger...
Har noen råd å komme med, selv om det kanskje har løst seg for deg nå ;)
1) Betal ingen ting så lenge dere ikke er enige og du er fornøyd.
2) Og til neste gang; når du har en fagmann på besøk og er "enig" om arbeidsomfang, utførelse osv. - send en bekreftende e-post hvor du oppsummerer det dere er enige om. Eller kontrakt som er det beste.
2) Og til neste gang; når du har en fagmann på besøk og er "enig" om arbeidsomfang, utførelse osv. - send en bekreftende e-post hvor du oppsummerer det dere er enige om. Eller kontrakt som er det beste.
[/quote]
Eller sagt på en annen måte: Stol aldri på en rørlegger
Alt montert utstyr er demontert og pakket klart til avhenting av rørleggerfirma (tok ca 10 minutter) De mente de skulle sende faktura på kjøring og kapping av soilrør, men vi får se hva som skjer med den fakturaen...
Tabbeliste - rørlegger
- Feilmontert spyling på toalett i første etasje. Dobbelspyling var bestilt. Enkeltspyling ble montert (nå rettet opp).
- Feilmontering av kjøkkenvask. Glemte å montere skikkelig? Det lekte fra overløp i vask. (en person brukte over en halv dag i det selvsamme skapet og burde ha gjort dette skikkelig!)
- Feilmontert opplegg til annen type blandebatteri i kjeller. Vi har bestilt nedfellbar vask med Mora kjøkkenbatteri. Det er montert blandebatteriuttak på VEGGEN. Altså til en annen type batteri.
- Feilmontert opplegg i kjeller. Vi skal ha skjult opplegg pga nedfellbar vask og benkeplate. Vi skal ha vaskemaskin UNDER vasken. Nå er det laget opplegg på vegg hvor det må tas ut ekstra slange til vaskemaskin og opplegget blir ikke skjult som avtalt.
- Feilmontert fordelingsskap. Dette var avtalt å være montert i kjeller. Ble montert på kontor i første etasje.
- Feilmontering av toalett. Vi skulle ha ekstra høyde. Dette er ikke gjort i første etasje:
o Høyde toalett 2. etasje: i overkant av 45 cm
o Høyde toalett 1. etasje: 42,5 cm
- Feilmontering av avløp fra kjøkkenet. Dette er lagt oppå gulv med gjennomføring i bjelkelaget ca 48 cm fra ferdig vegg. Dette burde vært montert inntil veggen. Jeg påpekte dette for deres arbeidere, men de sa dette ikke var noe problem. Dette blir akkurat skjult av sokkelen på kjøkkenet, men med vært liten klaring.
- Feil med fuging av dusjkabinett 2. etasje. Det lekker vann under fastmontert dusjvegg ut på gulvet
- Keystone dusjkabinett
o Vi diskuterte enten 8mm eller 10 mm veggtykkelse med leverandør. 6 mm blir levert.
o Vannet slår opp på badegulvet fra under dørene. Dette regner vi meg en fagmann har peiling på. Dørene burde vært montert minst 1,5-2 cm inn i den nedsenkede delen.
o Jeg påpekte for rørlegger at vi har person på over 2 meter som skal bruke dusjen og at støttestang var for lav. ”Dette må dere bare leve med. Det er ingen andre løsninger”.”Har dere ekstra høyde på dørene i huset?” var spørsmålet fra rørlegger. Det er faktisk andre standard løsninger fra Keystone for å slippe tversoverstag. Forventer at rørlegger vet om disse.
o Glassdøren i bad i første etasje går ikke i flukt med glassveggen. Glassdøren er høyere. Forklaringen her var at det var veldig stort fall på gulvet. Dette har også Keystone enkle og standard løsninger på. Forventer at rørlegger vet om disse.
o Rørlegger har ikke juster festene for dørene til nullposisjon. Det vil si at dusjdørene står hvor det passer seg. Ikke praktisk og faktisk er det lettere å knuse døren når ikke fjørene i hengslene er brukt. Dette forventes at rørlegger vet om. Ikke noe ”rocket science”.
Vi har hatt 4-5 forskjellig rørleggere, lærlinger eller utdannede her i huset. Dette er ikke akseptabelt. Den ene vet ikke hva den andre har gjort. ”Hvem i all verden er det som har montert opplegg til blandebatteri her? Skulle ikke dere har nedfellbar vask?” ”De andre har ikke peiling på hvilke løsninger som er mulig” er kommentarene fra en rørlegger fra samme firma
1) Skriv ALLTID detaljert referat fra møter, send det til dem på e-post etterpå. Dette kommer nesten garantert til å "redde" deg i fremtiden.
2) Velg lesebekreftelse på e-poster.
3) Spar ALLE e-poster og vedlegg. Ta backup av dem også.
4) Ta MASSE bilder. Det blir aldri for mange. Sett kameraet til å vise dato/tid på bildene.
5) Send bilder/tegninger med klare markeringer på hva du ønsker utført, og hvor.
6) Bruk bilder som bevis på reklamasjon. Jeg kan ikke poengtere nok hvor viktig det er å ha bilder av absolutt alt.
7) Avtal tidsfrister, skriftlig eller på e-post.
8 ) Hold igjen penger.
Når man leser litt om temaet så ser man at dette ikke bare er enkeltstående tilfeller, men faktisk et stort problem der kundene blir sittende som "gissel". Nå er det på tide at dette blir ryddet opp i og at disse "verdensmestrene" blir satt på det dasslokket der de hører hjemme.
Nå stilles det stadig større krav til at våre nye landsmenn skal lære å lese og skrive norsk. Kanskje dette kravet også burde omfatte rørleggerbransjen også slik at de kunne bli i stand til å lese en monteringsanvisning - og kanskje på en god dag også forstå innholdet i den.
Vær nå klar over at det hovedsaklig er de dårlige jobbene det blir pratet om.
Problemet er ikke så stort som du skal ha det til.
Fins dårlige folk i alle yrker
Dersom noen mener at dette er en overdrivelse eller at det man leser om er unntaket og ikke regelen, da spør jeg: Kan dette dokumenteres? Hvis ikke må folk forholde seg til den informasjonen som er tilgjengelig og den viser en entydig negativ tendens. Elendig arbeid, elendig service og elendig oppførsel.
men så går han for å være byens beste rørleggere og ble faktisk anbefalt til meg av en som jobber hos en konkurent... rett og slett fordi jeg skulle ha ting veldig spesielt og mange løsninger som krevde hode, ikke bare stor drill og haug med rør.
Har hatt sånne som bare gjør, uten å tenke konsekvens hos meg og. slitsomt.Så det ene badet mitt har rør fra alle ting ned gjennom gulvet der de følte for det... ble noen kasser for å skjule, så få ejg en gang senke taket med 5cm for å få det helt pent...
men det koster meg litt å bruke 15-30 min av rørleggerns time hver morgen, for å diskuteree hva han skal gjøre når han er hos meg den dagen.
Erfaringen er at man må jevnlig etterse en del håndverkere, er du ikke der, og de lurer på noe, ringer de sjelde, de bare velger...
mao. utrolig annoying.
Du kan vel dokumentere din påstand.
Folk flest legger ikke ut info om at de er fornøyd med jobben de har fått utført.
En tommelfingerregel blant håndtverkere er det må minst 10 gode jobber for å rette opp i 1 som har gått dårlig. Tenk litt på den, hva sier det deg?