#101
 218     Haugesund     0
Jeg kjøper en ytterdør på byggmax og ringer en snekker som møter opp og får inn døren, beundrer verket og sender en faktura på utført jobb.
Jeg kjøper Led sett fra Elby og ringer elektrofirmaet i nærheten som kobler opp dimmer og trafo, skrur på lyset og syntes det så riktig så bra ut. Drar....og sender faktura.
Jeg kjøper betongrør på 2200mm * 1400mm, ringer en entrepenør som kommer, graver og monterer, beundrer verket og sender faktura.
Nytt gulv på badet med ny membran. Kjøpte membran selv og den ble lagt av godkjent fagmann uten spørsmål.
Så....kjøpte dyre fansy armaturer fra nettet som er til sammen 1200.- billigere enn den billigste rørleggerforretningen. Ringte rørlegger og blankt avslag på montering med begrunnelse i forhold til kvalitet og ansvar. Ny telefon og samme svar, men de kunne komme å se på saken. Takket høflig nei. Ny telefon og samme tullet hvor jeg ba vedkommende når han spurte om hvilke armaturer det dreide seg om, se til høyre for disken i butikken hvor de er utstilt. Da han begynte med kvalitetsvåset og ansvar kjørte jeg ned med armaturene og kjøpte det jeg trengte for å montere selv. Det er nå fem år siden og hva kan gå galt? Ved lekkasje renner vannet ut i RR systemet og ned i sluk i kjelleren, eller ut på gulvet følger fallet og ned i sluken. ...??
Og...jeg tør påstå at ALLE lekkasjer som skjer i nybygg skyldes fagmessig utført slurv med fagmessig materiell og fagmessig fakturert. At rørleggerbedrifter ikke tjener penger....vås. Se på regnskapene....de ligget på nett. At de tjener mindre på å montere andres materiell får vel heller være sant. Men å sitte på ræva å se at det skjer en utvikling i forhold til at kunden ønsker å ta kontroll over innkjøpsiden å blånekte på montering er gammeldags og lite innovativt.
Det er nesten urkomisk at det finnes rørleggere som monterer Ikea batterier og faktisk skriver i annonser, VI MONTERER IKEA. Hva er det som gjør at de tar rissikoen og andre ikke? Hadde vært bedre om bransjen lagde en standard istedenfor å opptre som en mafia
Shocked
Signatur

   #102
 70     østfold     2
Vi var en tid en av de størrste industri kundene til Brødrene Dal. I den perioden fikk vi gjøre noen innkjøp privat på rør deler og baderomsutstyr. Fikk da 70% på rør og deler (rør irør, avløp, gulvvarme rør og eks).
På baderomsinventar og utstyr fikk vi 50-60% på listeprisene.
Når en lokal rørlegger i Bademiljø kjeden kom over dette ringte han direkte til kjede kontoret, som ringte direkte til Brødrene Dal. Da ble det sagt fra kjedekontoret: Hvis dere fortsetter å selge deler og utstyr til firmar som ikke driver som rørleggre eller forhandlere. Vil vi i Bademiljø slutte å handle fra dere.
Jeg mener dette viser at spessielt rørlegger bransjen er en mafia gjeng.

Vi driver idag med stålkonstruksjoner, noe som er veldig utsatt for konkuranse. Vi har 8000m2 oppvarmede verksteder, dyrt produksjons utstyr, varebiler, lastebiler med store kraner og utdannede sveisre som må sertifiseres hvert halvår. Vi kan jobbe med en timepris på under 500,- per time og et påslag på materiell på mellom 10-20%. Vi tjener faktisk penger og står ansvarlige for det vi gjør..

Hvis en rørlegger ikke tjener penger med en timepris på 600,- og et lavt påslag kan ikke jeg fatte.
Sier jo litt når et rørleggerfirma med tre ansatte, som også er medeiere, kan ta ut en lønn på 1,3-1,5 mill. i året på vanlig arbeidstid.
Ebe
   #103
 4,452     Vestlandet     0


I de poster der byggherren spesifiserer hvilke produkter de skal ha, så står vi uten ansvar for produktet og bare leverer det byggherren vil ha. Men vi sier selfølgelig ifra til byggherren hvis vi mener noe burde vært annerledes.


Mener du at hvis byggherre ber om noe spesielt, og dere leverer dette, så er dere ikke ansvarlige for det  ???

Hvis rørleggeren foreslår hvit dass, jeg ber om en grønn, rørlegger installerer grønn dass, dassen begynner å lekke etter et år, så er da ikke rørleggeren ansvarlig, siden det var jeg som var dum nok til å be om grønn dass?


Altså, utførelsen og arbeidet er vi selfølgelig ansvarlige for. De samme gjelder hvis byggherren bare spesifiserer krav til utstyr, ikke utstyret i seg selv, og det er det de som har litt peiling gjør. Men kan ta et konkret eksempel: Telesikringen av motorveien i østfold. Anleggeentreprenøren sier at de legger for lite isolasjon. Byggheren sier at det som er beskrevet i kontrakten er det de skal ha. Ok, entreprenøren legger islolasjonen. Veien sprekker opp og byggherren sitter med regninga. Entreprenøren sitter ikke med ansvaret.
Signatur
   #104
 7,686     Bærum     0
Det er ett argument jeg kjøper når det gjelder utstyr. Hvis rørlegger (eller elektriker) leverer utstyret trenger ikke kunden forholde seg til hvem som har ansvaret hvis ting går galt. Da er det håndverkeren som må ta diskusjonen med utstyrsleverandør. Det er også det eneste argumentet jeg kommer på. Ønsker kunden å ta denne ekstra risikoen bør håndverkeren akseptere det. Utstyret må selvfølgelig være godkjent.
   #105
 10,486     Akershus     0
Jeg skal "snart" ha trikker inn her for litt diverse jobber. Det var helt greit at jeg skaffer utstyr selv, men fikk da beskjed om at de skrur opp timeprisen noe. Det er jo en ærlig sak, og så kan man velge om man vil godta det eller ikke.
Signatur
   #106
 21,481     Enebolig     0
Problemet ligger ikke i teorien. Det som vanligvis skjer er at kunden handler på Biltema, kjøper feil produkter osv (feks med/uten jord)

Utifra dette får man en smågretten kunde som ikke forstår at "godkjent materiell" ikke blir montert. Enda mer gretten blir han/hun når noe i ettertid går istykker (det være BT eller Elko) og blir fakturert en time for en reparasjon de trodde var gratis.

I teorien er det lett å informere kunden om dette. I praksis......glemt innen et år.


Om man kjøper materiell så vil det som regel gå noe mer tid fordi det ofte er feil materiell. Om man gjør endel jobb (ulovlig) selv, så blir det så og si alltid dyrere. Dette er basert på mine erfaringer ute i feltet, ikke det gjennomsnittlige ByggeBolig medlemmet.

Kjennskap til materiell er en vesentlig del av yrket. Det selges enpolte sikringer på Biltema, 16A var jo lov før, ledning er ledning, hvorfor kan ikke det røde røret brukes i veggen, han på Biltema sa det var lov, naboen mente på.... Det er ikke meningen å fremstille folk som idioter, men skulle ikke undres om jeg også kan lite om deres daglige virke.
Ebe
   #107
 4,452     Vestlandet     0
Du er nok inne på noe vesentlig ja. Problemet med elektronikk er jo at det ikke er noe håndfast. Det går ikke ann å se hvordan det kan gjøres ved å prøve seg frem. Det kan man til en viss grad med mye annen bygging. Men nå faller jo den vanlige Ola nordmann, meg inkludert, veldig for øyenfallende billigere løsninger.  ;)

Men på en annen måte er det jo litt rart om man ser hele samfunnet under ett. Jeg kan skifte bremser og bremserør på bilen min, som jeg daglig passerer 1-2 meter andre biler i 80km/t. Det er helt lovlig!

Er det noe jeg skulle ønske jeg kunne gjøre selv lovlig, så var det å koble det elektriske anlegget hjemme selv.
Signatur

P2
   #108
 129     Norge     0
Nå ja...
Jeg har enda tilgode å høre om noen som ikke har spart penger på å handle VVS eller elektro materiell selv.

Har opplevd flere ganger at elektriker sier at det blir billigere om jeg kjøper ELKO på Megaflis da de selger det billigere enn elektrikerene får som inn-pris.

Rørlegging og elektro er ikke akkurat noe rakett forskning, selv om de gjerne vil vi skal tro det.

Det er tyderligvis mange av disse håndtverkere som tror Internett er ett blaff og ikke innser at man kan finne all informasjon man trenger med litt research.
   #109
 7,686     Bærum     0
Problemet hadde vært løst hvis håndverksbedriftene ikke hadde lagt en vesentlig del av fortjenesten på materiellet. Når folk ser at prisen fra håndverker er 3 gangeren i forhold til internettbutikken er det klart disse situasjonene oppstår. Riktig pris på materiell og reell timepris. At timeprisen da blir for høy er et dårlig argument. Det betyr bare at bransjen ikke tørr å innrømme hvilke priser de tar. Ellers er vel dette et tema som er solid utdebattert. Håndverkerbransjen har tydeligvis ikke noen interesse av transparente priser.
   #110
 3,216     0

Problemet ligger ikke i teorien. Det som vanligvis skjer er at kunden handler på Biltema, kjøper feil produkter osv (feks med/uten jord)

Utifra dette får man en smågretten kunde som ikke forstår at "godkjent materiell" ikke blir montert. Enda mer gretten blir han/hun når noe i ettertid går istykker (det være BT eller Elko) og blir fakturert en time for en reparasjon de trodde var gratis.

I teorien er det lett å informere kunden om dette. I praksis......glemt innen et år.
....

Kjennskap til materiell er en vesentlig del av yrket. Det selges enpolte sikringer på Biltema, 16A var jo lov før, ledning er ledning, hvorfor kan ikke det røde røret brukes i veggen, han på Biltema sa det var lov, naboen mente på.... Det er ikke meningen å fremstille folk som idioter, men skulle ikke undres om jeg også kan lite om deres daglige virke.


Dette er en situasjon bransjen selv har skaffet, med edruelig delpriser så er det ikke noe insentiv for kunden å kjøpe det selv. Men når man bruker delpriser til å subsidiere timepriser, så er insentivet stort. Dermed begynner folk å kjøpe selv. I tillegg skader det tilliten til håndverkeren.