#31
 31     Slemmestad     0
Nå har jeg fått min makita 452 fra statene og det var noe til drill det...;-)

så nå får jeg gå ned i kjelleren og lete fram loddebolt og tinnsuger så jeg kan bygge om.
utrolig hvor mange detaljer medlemmer av forumet her har fått med seg.
helt riktig som Einar_s skriver her at så store kondensatorer lager mye røre hvis de skulle finne på å eksplodere så ikke bruk kondensatorer som har spenningsrating som er for lav. det kan gå bra lenge, men så smeller det.

hvor stor verdi er det på sikringen som sitter i 240 V laderen forresten ?

   #32
 101     Troms     0
Ja, da har jeg bygget om 2 ladere..
Brukte 275v vdr og 220uf 450v kontensator.
Blir spennende når jeg får testet dette..
Signatur
   #33
 250     0
Er de flere som synes at laderen støyer ganske mye , eller er de bare min.
Har nettopp bygd om min å står på sin første ladding, så får vi se hva som skjer
   #35
 250     0
Funka som bare de ladderen. Gratis deler er konge.. Tools skulle ha 1200 + moms for en ny ladder..... HELT UAKTUELT....
HSt
   #36
 37,022     Lillestrøm kommune     0


Størrelse og spec på den varistoren?


Du må fjerne varistoren som er på 140v å bytte den med en som er f.eks. 250 volt hvis man har lyst å ha et innebygd 'lynvern,' det er det jeg kan fortelle deg, utover det så vet jeg ikke helt hva du mener med "spec", Kanskje noen andre vet?


Ser visst ikke hele historien her, men vær forsiktig med varistorer med lav merkeverdi, normalt er det krav at merkeverdien skal være 2xdriftspenningen. Det bør også være en integrert sikring før en varistor som står mellom fasene, har sett eksempel på at varistorene har brutt sammen og loddet seg ut av kretskortet (pga varmeutvikling). Leverandøren hadde ikke innebygget sikring men ble reddet av at varistoren falt ut av kretskortet. Det er selvfølelig brannfaren i laderen jeg tenker på. 
   #37
 250     0
Der er egen sikring i ladderen , tok deler fra en 14 volt lader fra wurth. får funke så lenge den gjør

   #38
 31     Slemmestad     0

Nå har jeg fått min makita 452 fra statene og det var noe til drill det...;-)

så nå får jeg gå ned i kjelleren og lete fram loddebolt og tinnsuger så jeg kan bygge om.
utrolig hvor mange detaljer medlemmer av forumet her har fått med seg.
helt riktig som Einar_s skriver her at så store kondensatorer lager mye røre hvis de skulle finne på å eksplodere så ikke bruk kondensatorer som har spenningsrating som er for lav. det kan gå bra lenge, men så smeller det.

hvor stor verdi er det på sikringen som sitter i 240 V laderen forresten ?


Etter litt nøye sjekking fant jeg ut at laderen min var en DC18RA T og den er annerledes enn de andre som er avbildet på ombyggingsbeskrivelsene på forumet her.
Bl.a har den en 1000uF elektrolyttkondis på kortet.
Er vel ikke sikkert at man trenger så mye som 1000uF, men det var ihvertfall vanskelig å finne en med 350V rating så jeg endte opp med å kjøpe en 300W trafo type xPower Transformator 230/110V 300W fra Teknikkmagasinet til 429,50 kr.
Er ikke akkurat gratis å kjøpe sånne lytter heller så det er ikke sikkert at ombygging lønner seg for akkurat denne laderen.
Dette funket så fint som snus og hverken lader eller trafo ble i nærheten av varmt under lading.
   #39
 211     Ålesund     0
  Thanks for the kind words, and much useful input concerning this topic  :)

To clear some confusion reg. the 110>220v basic conversion method :

- If there's any doubt regarding your skills, understanding or components - don't do this mod.

- Varistor is not really needed, but original needs to be removed for the charger to accept the higher line voltage.  *Varistor is placed in parallell across the line voltage after the fuse.

- Fuse should be replaced with similar type of correct voltage, and ~60-70% of the original Amp-rating.

- Main capacitor after the rectifier needs to be replaced, if not already rated for 400V or more. It's usually as easy to identify as shown in the earlier pictures.
uF-value can be kept relatively similar, or smaller depending on charger make/model. !! Observe capacitor polarity !!



This mod may or may not work on your charger, I've found f.i. Festool and Hilti chargers uses more elaborate onboard logics to monitor the voltages - and after this mod they(110v models) refuse to work on 220v line voltage, cuts charging after a few seconds, and signals 'overvoltage'. 
Not investigated this much firther, should be easy enough to bypass this sensor but hopefully this won't be an issue with 'mainstream' chargers.
As I use the Festool charger frequently, and there's atleast 50% air inside of it.., I just found a small, suitable 100VA/W 220-110v transformer and mounted it inside - an even easier, quick and dirty mod  :)


So far it looks like quite a few have been helped by this regarding Makita's Li-Ion/Lxt chargers, and I've done this easy mod to a few of my current chargers from Panasonic (Li-Ion), Bosch (10,8 Li-Ion + 18v NiCd/MiMh) and Makita's older chargers DC1801, DC1803 (7,2-18v NiMh/NiCd) without issues.

Thanks for keeping this topic alive and please make sure to leave a comment, especially if you have tried this approach with Hitachi's Li-Ion chargers?  Wink


Ellers får dere holde batteriene ladet & arbeidslysta på topp!  ;D


   #40
 1     0
Hvordan blir det hvsi man bare fjerner varistoren? skal man koble strøm mellom de 2 punktene man fjerner varistoren fra?

Og dersom man skal seriekoble 2 kondensatorer, trenger man motstander mellom? eller kobler man bare + til - mellom de?