#81
 314     0
Grunnen til at jeg slaktet en ny strømforsyning istedet for å handle fra Elfa, var så enkel som at Elfa ikke leverer samme kveld som man bestiller. Jeg hadde behov for laderen samme kveld. Derfor tok jeg delene fra ei strømforsyning, bestiller tilsvarende fra Elfa og setter de i strømforsyningen. Da har jeg fungerende lader, og fungerende strømforsyning. :)
Det var som sagt en varistor jeg "fant", jeg googlet nummeret på komponenten.
Den hadde det utseendet Einar_s beskriver lenger opp her.

Laderen fungerer perfekt etter mod! Smile

   #82
 46     Haugesund     0
Laderen trenger ikke varistoren. Den er bare et engangs overspeningsvern. Når denne har gjort sin misjon så har den full kortlusning, og må fjernes. Å bruke gamle elktrolytt kondensatorer er gjerne ikke den beste løsningen da de gjerne tørker ut over tid.

Har samlet tegninger og beskrivelse av ombygging av en lader

   #83
 4     Israel     0
Hello fellows from Norway and across the globe.
This is an important thread and I just wanted to let you know I added
an image to show the location of the MOSFET in case you want to replace it.
You can see it all here

Have fun and thanks HEP for the update :-)

It is important that anyone that replaced or did not replace this MOSFET and still
has a working charger to place a note here.

if it is not clear in my page, I DID NOT replace my 2sk3683 and charger works OK !  :D

Avi
   #84
 1,768     Østlandet     0

Hello fellows from Norway and across the globe.
This is an important thread and I just wanted to let you know I added
an image to show the location of the MOSFET in case you want to replace it.
You can see it all here

Have fun and thanks HEP for the update :-)

It is important that anyone that replaced or did not replace this MOSFET and still
has a working charger to place a note here.

if it is not clear in my page, I DID NOT replace my 2sk3683 and charger works OK !  :D

Avi


The smaller capasitor, what is the original specs on it? I did not change this capasitor in any of the 3 i mod'ed, and it still works.
Great page though:)
   #85
 4     Israel     0
Thanks,

It was 22µF 200V (as written on the image) and I replaced it to: 22µF 450V
I replaced it since it blew up after the mod  :(

Avi
Siste redigering: Monday, October 12, 2009 6:09:07 AM av Avi4sale
   #86
 13     0
bygget akkuratt om min DC18RAS, byttet kun kondensator til 400V/180uF, samt satte på norsk støpsel, funker godt som gull, ladet tre batterier til nå, blir litt varm, men ikke noe faretruende (må vel være en grunn til at det er vifte på den??)

fjernet varistoren, har driti i sikringen så langt, kommer ikke til å forlate laderen uten oppsyn med det første uansett!

kjøpte to ladere, så nå blir jakten videre på gammel elektronikk som burde bli kastet (hadde en gammel laserskriver til den første kondissen :)

Takk for fin guide!

--Goodie
   #87
 1     0
Hi,

I've a Makita 110V DC18RA-T charger. I read AVI's modding page and I was try to modify it according to description.

When I turned it on without battery, the green LED is flashing. It seems to good.

With battery (BA1815) the charging was started and it was indicated by red light. After 10 minutes the charger reported defective battery by flashing alternately red and green LEDs.
The unit case and the Mosfet's heatsink was very hot.


I used the following components:
Capatitors: 22uf 400V; 390uF 400V
MOSFET: STF9NK90Z (with thermal compound)
Varistor: 60.0J, 230VAC
  ( http://www.epcos.com/inf/70/db/var_01/01590173.pdf )

Have you any idea what can I do?

Thank You
Adam
(Hungary)

   #88
 7,685     Bærum     0
Hei

Å tulle med ladere til Li Io batterier er risikosport. Det er så høy energitetthet i disse batteriene at en overlading er meget farlig. Det kan forårsake både eksplosjon og brann.
   #89
 3,216     0

Hei

Å tulle med ladere til Li Io batterier er risikosport. Det er så høy energitetthet i disse batteriene at en overlading er meget farlig. Det kan forårsake både eksplosjon og brann.


Jeg trodde selve batteriene innholdt elektronikk for å hindre slikt?

AtW
   #90
 3,234     Vestfold     0
Laderne kommuniserer med batteriene under ladning. Så om ladern ikke gjør som den bør når den overstiger maks verdier på batteriene, kan det gå galt.