#21
 383     Østlandet     0
hvis du sender dette brevet burde du kanskje ta med at videre saksgang vil medføre utgifter som vil bli krevd opp av de ved en "seier" i saken, hvis det er mulig? ;S

   #22
 54     Nordpolen     0

En sak er klar, du skall IKKE snakke med advokaten som har sendt brevet.


Helt enig.
Snakk ikke med dennr advokaten. Ingen grunn til det.

Send et enkelt og høflig brev i retur:
Viser til brev datert xx.xx.2012.
Deres krav er registrert og avvises herved.
Mvh zzxx

Vent til det evnt. tas ut stevning - da kan du kontakte advokat.
   #23
 4,148     Oslo Vest     0


En sak er klar, du skall IKKE snakke med advokaten som har sendt brevet.


Helt enig.
Snakk ikke med dennr advokaten. Ingen grunn til det.

Send et enkelt og høflig brev i retur:
Viser til brev datert xx.xx.2012.
Deres krav er registrert og avvises herved.
Mvh zzxx

Vent til det evnt. tas ut stevning - da kan du kontakte advokat.


Jeg synes ikke dette er et godt råd. Det er advokat som er avsender og det er han du skal forholde deg til, ingen andre. Følg rådet til frodeolsen, han har en smule erfaring med akkurat denne type problemstillinger.

Det er mange måter å komme frem til en løsning på, men passivitet og det å ikke kommentere trenger ikke alltid å være den enkleste måten å finne en løsning på.

En advokat har som oftest bare sine egen klients uttalelser å forholde seg til og dersom en motpart tar seg tid til å forklare er det en stor mulighet for at saken løser seg i minnelighet, dvs at advokaten ser at han ikke har en god sak å føre videre. 
Signatur
   #24
 22,342     Akershus     0


Ang. månedsutgiftene betalte vi rundt tusenlappen den tiden vi bodde der. Halvparten var til drift, vedlikehold, forsikring på bygget, strøm til garasjeanlegg og utelys osv. og den andre halvparten var forskuddsbetaling til gassutgifter som gikk til oppvarming og varmt vann. Etter avregning fikk vi normalt igjen en tusenlapp og to på "gasspengene" etter endt år. Dessverre kastet jeg disse regningene for en liten stund siden (hvor lenge skal man ta vare på slikt?), men beløpene er jeg helt sikker på. Leiligheten var på 68m2 +/-, og 6,50 pr. m2 vil da tilsi ca. 450,-. Vil derfor tro det er drifts- og vedlikeholdsutgiftene som da har doblet seg, med mindre gassprisen har eksplodert.
Det er påregnelig at felleskostnadene stiger noen år etter ferdigstillelse, fordi de første årene trengs marginalt med vedlikehold på bygningsmassen, og man gjør ting som ikke var planlagt i byggeprosjektet. Deretter påløper en del ekstra kostnader man kanskje ikke hadde tenkt på når felleskostnadene ble fastsatt, evt at de bevisst ble utelatt for å ha lave felleskostnader som salgsargument, med den hensikt å øke dem om noen år når borettslaget/sameiet/whatever er mer etablert. De færreste setter av penger til vedlikehold/opprydning à la ruteknusing, tegning/tagging i oppganger etc, men mange - særlig i et helt nytt kompleks - forlanger at det utbedres (hvilket også er fornuftig økonomisk sett). Videre ønsker mange å sette opp ute/grillplass, gjerder, asfaltere nye områder etc. Slikt koster penger - og må nødvendigvis dekkes inn via felleskostnader...

Flere prosjekter har fellesgjeld som er avdragsfri eller har lav rente de første årene, kanskje dette er grunnen til økningen?
taz
   #25
 3,840     Haugesund     0
Hvis dette ikke kun er gassprisen som har steget så pass.
Siden 2000, har boliggass prisen steget 420%. Og 240% de siste 6år. Mener jeg at jeg leste for ikke så lenge siden.
Dette stemmer jo med de angitte tall for oppvarming.

Men det kan vel kanskje en statiker her inne, finne ut på ssb. ?
Signatur
   #26
 1,043     Akershus     0

Skulle ønske jeg hadde baller nok til å sende et slikt brev som nevnt over her, men dette er langt utenfor min komfortsone, så er nok best som andre nevner å holde seg klar. Spørs om ikke det beste nå er å vente på rapporten fra takstmann. Advokaten tar også ferie i noen uker snart, så skjer vel ikke så mye enda.

Du bør absolutt ikke ringe advokaten. Da vil du kunne komme til å si noe du vil angre på.

Det som etter min mening er viktig er å kontant avvise kravet. Da vil dette vise at du ikke lar deg overkjøre - og kanskje drepe denne saken hvis du er heldig. Ikke gå inn i noen detaljert diskusjon(!) - ringer de deg sier du bare at du ønsker at dette foregår skriftlig.

Dersom saken ruller videre trenger du advokat, men det trenger du slik jeg ser det ikke foreløpig.

Forutsatt at det som står om de faktiske forhold i brevutkastet jeg laget i går er korrekt (og det er svært viktig!!!), kan ikke jeg se at det er noen risiko med å sende et slikt brev.
awt
  (trådstarter)
   #27
 310     Karmøy, Rogaland     0
Det jeg muligens blir usikker på er dette: "kjøper oppfordres derfor til å undersøke om varmeinstallasjonene trenger vedlikehold eller utskifting.".

Videre, så: "Alle diskusjoner med entreprenør var uansett avklart på tidspunkt for salget.". For min del var det forsåvidt avklart, da jeg ikke hadde noe diskusjon, men for de andre beboerne var dette pågående over lang tid, og er helt sikkert enda også.

Kan noe av dette slå tilbake på meg på noe vis?

   #28
 5,111     Sørnorge     0
Frodeolsens forslag til brev er et veldig godt råd, forutsatt at de nevnte fakta stemmer.

Jeg ville likevel endret litt på et av avsnittene
At det er støy utenfra i en leilighet på gateplan fremstår som påregnelig, og er klarligvis ingen mangel i avhendingslovas forstand. Vi har ikke hatt problemer med å holde varmen på vinteren. Heller ikke dette er således en mangel, kjøper oppfordres derfor til å undersøke om varmeinstallasjonene trenger vedlikehold eller utskifting.


Jeg tror det er ulurt å oppfordre en motpart til å gjøre undersøkelser. Det kan gi kjøper grunnlag for å rive veggen for å titte inni, og sende regninga til deg - det var jo du som ba om å få dette gjort.
Jeg mener å huske at vinteren 2010/2011 var vesentlig kaldere enn 2011/2012. (Sjekk med værstatistikk for det aktuelle stedet for å verifisere at dette stemmer.) Kjøper burde derfor ha meldt problemer med på våren 2011, ikke sommer 2012. Det kan være en fordel å ta med i første brev.

Advokat ser jeg ikke at du har behov for ennå. Hold forumet oppdatert med fakta, så får du den hjelpen du trenger her frem til saken evt. skalerer.

-------
Det hadde jo vært litt gøy å bare skrive: "Viser til klage på leilighet , [adresse], mottatt [dato]. Som selger av leiligheten aksepterer jeg at kjøpet heves. Kjøper kan levere tilbake leiligheten i samme stand som da han kjøpte denne, og han vil da få refundert kjøpesummen i sin helhet."

Altså, boligpriser har jo steget betraktelig i denne perioden. Å kjøpe leiligheten tilbake for å selge den på nytt burde jo være et rimelig trygt prosjekt, selv om det skulle være oppdaget noen feil på den. Og om han som har bodd der i praksis har fått bo der uten å betale leie (kun renter til seg selv) burde jo han også ha fått en fordel av dette.
awt
  (trådstarter)
   #29
 310     Karmøy, Rogaland     0
Gjorde litt "research". Etter at vi solgte og flyttet ut ble det valgt inn ny økonomiansvarlig inn i styret. Kostnadene til revisor har gått opp, og det har blitt valgt en annen (og dyrere) betalingsløsning på forsikringen. I tillegg har det vært noe mer utgifter til vedlikehold, samt andre småting. Dette er noen av grunnene til økningen av fellesutgiftene.

Edit: Kjøper er også med i styret, og har vært med å utarbeide budsjettet for 2012.
Siste redigering: Wednesday, July 11, 2012 11:49:32 AM av awt
   #30
 22,342     Akershus     0

Det hadde jo vært litt gøy å bare skrive: "Viser til klage på leilighet , [adresse], mottatt [dato]. Som selger av leiligheten aksepterer jeg at kjøpet heves. Kjøper kan levere tilbake leiligheten i samme stand som da han kjøpte denne, og han vil da få refundert kjøpesummen i sin helhet."

Med fradrag for botid selvfølgelig ;D ;D