#11
 1,519     Oslo     0

Om jeg orker å krangle mer med takstmann, takstforbund og eventuelt bruke klagemulighetene som finnes tviler jeg på; prisen for taksten er av mindre betydning - det ville i så tilfelle være av rent prinsipielle årsaker.


Slik du beskriver saken er det garantert ikke noen vits i å gå videre med dette. Det vil bare koste penger og frustrasjon og utbyttet ditt vil nesten garantert bli null komma niks. Vedkommende har ikke løyet i rapporten, og nesten uansett hvor slett arbeid vedkommende han har gjort er hans ansvar meget begrenset, om i det hele noe som helst.

Om du lurte på hvor mye isolasjon det var kunne du også spurt de som solgte huset - om de visste det eller hadde svart ærlig er en annen sak. Kanskje har takstmann spurt og fått "2 cm utenpå gammel kledning" som svar og heller nøyd seg med å skrive at det er "etterisolert med glava" siden det var så lite. Det er litt slik den sjangeren er.

   #12
 371     0
hehe ser ut til at takstmann kan innlemmes i diskusjonen om megler og ansvar. Dette er jo latterlig uregulerte yrker som gjør en jobb uten å ta ansvar for mer enn jobben de har gjort, og selv da klarer de å komme unna ansvar ettersom de påberoper seg tittelen megler/hjelper og ikke selger.

http://www.tk.no/nettmote/article4667705.ece
Hvor forpliktende er en takstman og hvilket ansvar har han i en vanlig boligtakst som meggler bestiller for selger og som legges ved prospektene fra meggler?

Taksten er en del av avtalen mellom selger og kjøper. Takstmann og megler anses som selgers hjelper. Takstmann har ansvar for sin takst og det han skriver der. Takstmann kan holdes ansvarlig hvis det er feil i taksten. Det finnes en egen klagenemd for saker mot takstmenn. Takstmenn skal ha en ansvarsforsikring som kan brukes i slike tilfeller.
- Johan

http://www.boligtakst.as/tips_esf.html
Trenger du slik forsikring? Opp
Erfaringer viser at utbedringskostnader og prisavslaget i spesielle tilfeller kan komme opp i betydelige beløp. Selger er ikke fri for ansvar for skjulte feil og mangler selv om han opplyser alt han vet om eiendommen.
Salget er ikke å regne som avsluttet før 5 år etter overtagelse. Selv med privat rettshjelpforsikring vil det kunne bli betydelige saksomkostninger knyttet til en tvist. De fleste ønsker å unngå tvister og rettssaker som i tillegg kan ta mye av selgers tid. Tilstandsrapport eller takst flytter ikke ansvaret automatisk over på takstmannen. Ansvaret kan ikke overføres på eiendomsmegler med mindre megleren har forsømt seg.
   #13
 249     0

Energi klassifisering er jo noe huseier gjør selv, må jo være det minst troverdige dokumentet som eksisterer, etter meglerrapport kanskje...? 

Nok et bortkastet byråkratisk dokument som kun vil skape konflikter og splid ved kjøpt og salg.

Du har et poeng, men det er likefult et dokument med informasjon. Dersom tidligere eier har skrevet 10cm vegg isolert med glava i rapporten hjelper det lite om den får F, det er da sagt av selger at huset er bedre enn det i virkeligheten er. Er det derimot beskrevet vegger uten isolasjon, så er kjøper på tynnere is igjen. Jeg hadde gravd gjennom all dokumentasjon jeg kunne finne, og gått til sak om det var nok informasjon der. Jeg ville også kjørt en klage på takstmannen så langt jeg overhodet kunne, bare på pur F. De folka skulle hatt erstatningsansvar for alt de sier som de ikke kan dokumentere at kommer fra selger selv. Oraklet i Delfi var ikke mer vag.
jaf
   #14
 6,418     tromsø     0
Ofte velger takstmann utvalgte ord som "antatt isolasjon i vegg". Som første gang en leser det i en stresset budrunde blir "isolasjon i vegg". Leser en det flere ganger blir det "vegg antatt isolert med luftlommer og eventuelt noe isolasjon,høy,eller leire takstmann usikker". I rettsak blir det "takstmann er uskikker på om det er isolasjon i vegg". Det er ofte juristene enig i , så da må kjøper betale kostnad for rettsaken for motparten også. 200 000? :)Dialog mellom takstmann og selger:finns det overhode ny isolasjon i vegg,den ser iskald ut?,svar av selger ja. Ok, skriver vegg noe isolert i ettertid..Selger alltid bra det.Sender takst og rekning i morgen på taksten, så slipper du spørsmål fra kjøper og megler."ikke besiktiget pga manglende adkomstmuligheter" selger også, kjøper er så stressa under kjøp. Smile
Siste redigering: Tuesday, December 6, 2011 4:22:26 PM av jaf
   #16
 1,596     0
Jeg synes dagens artikkel i VG/Dinepenger i svært stor grad underbygger min tidligere påstand om at Norges Takseringsforbund er organisert S V I N D E L!!!

http://www.dinepenger.no/regler/hvem-som-helst-kan-kalle-seg-takstmann/20241853

Veldig kjekt å få bekreftet mangelen på kompetansekrav og ikke minst at Protector nå vurderer å slutte med "takstrapportrabatt" på selgers eierskifteforsikring; utelukkende med bakgrunn i dårlig kvalitet på takstrapportene.

Nå er det helt sikkert store lokale forskjeller; men praksisen rundt de såkalte boligsalgsrapportene her i Stavangerdistriktet er mildt sagt diskutérbar!

Nå vet ihvertfall jeg hva jeg skal sikte meg inn på den dagen det går dårlig i "oljå" ...  :-X
   #17
 121     0
Ser at samtlige tilstandsrapporter på eldre hus har karakter C uten spesiell begrunnelse. Snakk om å redde sin egen ræv! Bortkasta penger.

   #18
 1,596     0
Veldig flott at noen som er i faget tar seg tid til å dele sine betraktninger! Men når du sletter hele innlegget ditt, så blir dette veldig spekulativt!

Dersom jobben innebærer tøffe tak på privaten så er dere så absolutt ikke alene! Prøv å ta jobb i lokalbanken, knus folks drømmer! Håndtverker med misfornøyde kunder. Selger som lurer kunde. Lege som mister pasienter. Leder som er jævlig mot de ansatte osv... Nei, ærlig talt, er man ikke "mann" nok til å stå i mot dette får man ta vanlig betalt arbeid, med de lønnsinntektene takstmennene her i området har, har de råd til å kjøpe seg et par venner om det er dette som er problemet. Men for all del, jeg ser poenget ditt. Men godtar det ikke som en unnskyldning sånn helt uten videre...

Som både selger av bolig A og kjøper av bolig B, begge vurdert av samme takstmann; er det det definitivt med en viss bismak at jeg måtte ha inn en takstmann nr 2 på bolig A samt fant enormt mange avvik i rapporten på B. Begge er enkle boliger i teknisk forstand: Tømmerhus bygd i hhv 1919 og 1948.

I bolig A, som jeg solgte, fant en fukt der den andre ikke fant det.

Som "menigmann" tar man for gitt at en takstmann kan lese/forstå fuktmålerinstrumentets bruksanvisning, samt ha en detaljert kunnskap om dets virkemåte om måling av fukt, byggfukt og de enkle fysiske lover som gjelder i denne forbindelse. Jeg har greid å lese meg frem til det i løpet av noen kvelder, men jeg er ingen spesialist. Men jeg anser min egen forståelse til å være tilstrekkelig til å vurdere takstmannens jobb som SLETT!

Hvilket valg har man som "kunde?"  Når klage ikke når fram, boligen skal ut på salg og hele familieøkonomien står på kanten av stupet pga av en takstmann som så åpenbart har begått så mange åpenlyse deil ifm fuktmåling?  Svaret, ikke nødvendigvis fasiten, ble å betale å holde kjeft. Man har bare ikke mulighet til motstå NTF og deres apparat. Heldigvis ser det nå ut til at den 3 statsmakt har tatt affære...  8)

Som ansatt innen "oljå" har jeg en viss bekjentskap til hva en DNV sertifisering innebærer. Ihvertfall i min bransje, hvor DNV utelukkende er et kvalitetsstempel. Og det ikke uten grunn! Hvordan er det da mulig at det i NTF ikke foreligger nøyaktigebrutiner og beskreve prosedyrer for f.eks. Måling av fukt i en gipsvegg? Betonggulv? Fliselagt bad med membran? Osv.....

I alt for stor grad opererer hver og en takstmann hver og for seg, hvor det er opptil hver enkelt å opptre som de selv vil. Det er kanskje ikke så rart at det blir stit spørsmål ved det arbeidet som utføres, på lik linje som så mange andre yrkesgrupper. Meglerbransjen har tatt en opprydning; det er på høy tid at takstmennene jør det samme. To takstmenn bør være unisone, det er ikke min erfaring. Dessuten bør grunnleggende ting, som f.eks. Dobbel kledning som sees fra bakkenivå bli med i en takstrapport.
   #19
 47     0
Mulig dumt å slette innlegget, men erfaring fra tidligere tilsier at slike meningsutvekslinger ender i krasse meldinger. Og det ønsket jeg ikke. Det er som en Volvo ansatt prøver å svare på en tråd med negativ holdning til Volvo, plutselig har alle på forumet noe negativt å si og det ender med lite konstruktive meninger. Håper du ser den. Skal la dette svaret stå.

Kravet til utdannelse er minimum mesterbrev i tillegg til taktmannskolen som for meg tok 2 år i tillegg til krav om erfaring. Dette gjelder for å bli sertifisert takstmann. Alle kan ta skolen da også andre yrkesgrupper ser på utdannelsen som nyttig, men de kan ikke bli sertifisert. Dette er vesentlig strengere enn tidligere og er faktisk et ledd for å øke kvaliteten på tjenesten. I tillegg må alle sertifiserte takstmenn foreta en årlig etterutdannelse for å beholde sertifiseringen. Videre jobber NTF med strengere og bedre tilstandsrapport som takstmenn ønsker skal være obligatorisk. Videre har mange i bransjen et ønske om å fjerne koblingen til megleren. Så bransjen er i utvikling, jeg vil ikke si at dette er å "rydde" opp men som i alle bransjer øke kvaliteten etter som økte krav kommer. Og det var bransjen selv som ønsket godkjenning fra Veritas, har selv gjennomført denne.

Men kjøp av brukt innebærer alltid en viss risiko, derfor blir jeg sjokkert hvor kort tid folk bruker på visning. Etter at eierskifteforsikring kom, er en bivirkning at selger sjelden opplyser om feil. Dette er et dilemma for eierskiftebransjen og derfor har de en stor egeninteresse i fremtidens takstbransje. Derfor bør en være litt kritisk til aktører som har en egen interesse når de uttaler seg i media, også takstbransjen. Nå mener jeg eierskifteforsikring er bra, men problemene med forsikring bør løses med dialog/samarbeid og ikke slike media uttalelser fra Protector.
Ja det finnes dårlige takstmenn, men det finnes dårlige fagfolk i alle bransjer. Nå vil jeg ikke si noe om din sak da jeg ikke kjenner denne, det finnes alltid flere sider av en sak er min erfaring. Men ofte er det vanskelig å bedømme et symptom på en feil. Man trenger ofte å åpne konstruksjoner og til å med da kan det være vanskelig å tolke bilde. Jeg jobber også med tvistesaker/reklamasjoner og det hender at vi takstmenn er uenig i skadeårsak og omfang. Og ikke minst om det er en mangel i henhold til forskriftene på overføringstidspunktet. Vi må ofte bruke skjønn, og da kommer ulikhetene fram. Husker du  hun på tv2 som gikk til 5 forskjellige tannleger med x antall hull, fikk forskjellig svar fra samtlige. Samme undersøkelsen ble foretatt på bilverksteder, men samme resultat. Sånn vil det alltid være i alle bransjer der det utøves skjønn. Men selvfølgelig hadde det vært best om alle var enig, eller hadde det det?

Det med fuktsøk med indikator er et stort tema, så den lar jeg ligge. Men som en pensjonert takstmann sa en gang til meg. Jo mer jeg lærer jo mer forstår jeg at jeg ikke kan alt. Dette var svært vise ord fra en meget respektert og faglig dyktig takstmann. Takstbransjen er avhengig av tillit og uavhengighet og det finnes mange kompetente og seriøse takstmenn der ute.
   #20
 131     0
Blir nysgjerrig når en takstmann anbefaler eierskifteforsikring. Har forstått at man har juridisk hjelp i konflikter med kjøper, men så lenge jeg som selger kjenner salgsobjektet godt og opplyser om det jeg vet - er det noen vits i å ha eierskifteforsikring?