11,517    33    0  

Bruk av ByggeBolig til å advare mot useriøse aktører

 4,148     Oslo Vest     0


Administrator:
Dette innlegget er skilt ut fra denne tråden ettersom diskusjonen fremstår som generell og ikke om Belysningseksperten spesiellt.




Det man skal ha i bakhodet er at man offentligjør både navn og sak på et firma. Jeg snakker nå generelt og ikke om denne saken. Det KAN virke injurierende å offentliggjøre slike saker. Et viktig poeng er om det er nødvendig å offentliggjøre hendelsen. Jeg ser helt klart behovet av å offentlig advare mot banditter, feks. husleverandører som svindler ved store forskudd også stikker av.

Men så lenge en sak er ensidig og det er bare den ene parten som beskriver noe her på dette forumet vil ikke motparten kunne forsvare seg. Og det å offentliggjøre ensidig, i noe som kanskje er en bagatell eller uklarthet KAN medføre et ansvar.

Jeg synes ikke at man ved den miste bagatell skal offentliggjøre det negative. Jeg ser at det er hevdet tidligere at enkelte ønsker å beskrive i detalj hvordan det og det gjøres. En kunde som har en slik negativt utgangspunkt, og som sannsynligvis er ute etter å ta leverandøren før de har "startet" har i mine øyne andre motiv enn å være kunde.

Noen kunder reagerer om leverandøren bruker for lang tid i telefonen, andre på at han bruker kort tid, det viser at vi alle er forskjellige, og at det den ene klager på er noe den andre ikke ville drømt om å klage på.

Personlig vil jeg hevde at en kunde som bare er ute etter å "ta" noen faktisk er en kunde jeg IKKE vil ha, selv om jeg vil ha så mange kunder som overhode mulig. Det viser jo at det også finnes noen vanskelige kunder, selv om flertallet er positive.

Dersom man offentliggjør noe som ikke er nødvendig, og leverandører taper på dette KAN man bli erstatningsansvarlig.

Men for å gjøre dette litt enkelt så tror jeg man skal vente med å offentliggjøre for mange tabber osv inntil saken står helt i stampe.
Signatur

   #1
 4,110     Akershus (Follo)     0
Jeg er enig i det med ensidighet og forsiktighet.

Men i denne saken tror jeg søremeg begge parter kom godt ut av det.
Trådstarter fikk løst floken.
Og leverandør fikk en vekker. Se nå ikke bort fra at vedkommende nå har mer sans for å "svelge noen kameler" for å beholde gode kundeforhold. Og slik kommer inn i en god sirkel der kundene er fornøyde og kommer tilbake. Blåøyd solskinnstenking? Ikke nødvendigvis, når man ser det gi uttelling så blir man gjerne positiv selv også og kan faktisk endre instilling.

Joda. Hender jeg føler jeg sitter med litt kamelhår mellom tenna selv.  :D
Signatur
   #2
 168     Trondheim     0
Incognito,

Synes du har en del viktige momenter der.
Likevel, mener jeg at alle aktører må innse at internet har kommet med de ulike muligheter dette byr på.

I tilfeller der det oppstår uenigheter mellom forbruker og tilbyder, og saken låser seg er det ofte en møysommelig prosess for forbruker å komme noen vei utenom Forbrukerrådet/Forbrukertvistutvalget eller rettsvesenet. Dette kan være en meget tung prosess få forbrukere å orke å ta alene, mens tilbydere ofte har mer ressurser til å kjøre en slik kamp i håp om å knekke forbrukeren. Tror faktisk dette skjer ofte, og desverre vinner mange useriøse aktører på det.

Så hvorfor ikke la forbrukerne bruke det internet har blitt så bra til. Formidle informasjon. Selvfølgelig vil en forbruker måtte følge visse regler, og skulle en fort legge fram useriøse beskyldninger så vil jo alle leserne straks avdekke dette. Motpart har jo også mulighet til å svare slike henvendelser som i dette forumet. Det er rettferdig i så måte...

Og på sikt så vil dette faktisk kunne føre til at de fleste useriøse aktører skjerper seg eller dør ut. Dette er bare regn markedsteori, samt at det øker forbrukernes muligheter til å kjempe mot store aktører uten å slite seg fullstendig ut!!!

Det mener nå jeg...
  (trådstarter)
   #3
 4,148     Oslo Vest     0
Men hvordan kan man forvente at alle "motparter" er på samme forum eller blogg. Det finnes vel intet land i verden hvor det er så mye forbrukermakt som i Norge.

Jeg synes ikke noe om å offentliggjøre enhver konflikt. Vi har andre måter å ordne opp i tvister enn offentliggjøring og "gapestokk".
Signatur
   #5
 168     Trondheim     0
Enig at ikke enhver konflikt trengs offentliggjøres... Ja, det finnes andre måter, men hele poenget er at de fleste forbrukere ønsker å slippe alt det merarbeidet dette medfører, uansett hvor god sak man har...

Har selv erfart på kropp og sjel dette her, der motpart ikke en gang var interessert i å møte til dialog tilt tross for de åpenbare feilene som var forelagt. Fullstendig unødvendig mener jeg. Resulatet var store tap for begge parter siden konflikten tok sin tid, og glem ikke belastning på familie, etc... etterhvert innrømmet motpart feilene og at vedkommende hadde opptrådt uproft. Igjen, med seriøs forbrukermakt mener jeg og tror jeg at useriøse aktører enten skjerper seg eller dør ut!
  (trådstarter)
   #6
 4,148     Oslo Vest     0
Ja, men jeg tror fortsatt ikke at man debatterer alle konflikter i full offentlighet. Hvis vi setter dette på hodet da, og sier det slik at alle vanskelige kunder får sin informasjon mm lagt ut på nettet og blitt debattert om.

Jeg tror ikke at alt skal være offentlig, dvs enhver liten konflikt.

Og er det slik at dersom en forbruker skal offentliggjøre noen negativt så må leverandører "forsvare" seg på alle mulige nettsted, blogger osv. Jeg håper virkelig ikke det blir slik ifremtiden.

En av mine samarbeidspartnere fikk for en tid tilbake et meget negativt oppslag både på nettet, i avisene og TV. Dessverre viste det seg at det var Arbeidstilsynet som både hadde misforstått og basert angrepet på feil grunnlag. Det gikk så langt at vår advokat måtte "tvinge" dem til å dementere opplysningene i de samme kanaler som de hadde offentliggjort det, og Arbeidstilsynet presierte at det var de selv som hadde gjort feil. Men min samarbeidspartner mistet mange oppdrag i den tiden det gikk i fra første oppslag og til dementiet kom. Skal man kreve erstaning må man dokumetere et økonomisk tap, noe som ikke er så enkelt å konkretisere i en slik sak.

Men vi kan gjerne være uenig. Vi har begge lov til å ha meninger om dette. Smile
Signatur
   #7
 168     Trondheim     0
yepp:)

For ordens skyld, så mener jeg ikke at man i hytt og pine skal kaste ut meldinger om andre bare fordi man har en dårlig dag. Men, i mange tilfeller så er sakens faktiske sider veldig opplagt, så hvorfor ikke dersom motpart oppfører seg useriøst...

Andre forbrukere bør ha rett til å få advarsler mot useriøse aktører. Dette vil bare skjerpe konkurransen.

   #8
 1,943     0
For å vere heilt ærlig: eg har litt problem med både TV2 hjelper deg og diverse andre forbrukerprogram. Eg stoler ikkje på at eg får heile bildet presentert. Eg veit at forumet her inviterer til at folk fortel om sine erfaringar med ulike produsentar og leverandørar. So be it, men eg tar ALT eg les på nettet med ei klype salt.

Dessutan: Det er forskjell på å fortelle om dine dårlige erfaringar med Husbyggeren AS på nettet og å fortelle det til bestekompisen. Det som blir publisert her har større påverknad, på godt og vondt. Skulle eg sjølv havne i konflikt med nokon når det gjeld mitt prosjekt, så kjem det ikkje til å havne på nettet. Det er ei privat greie, og nettet er det offentlige rom. Eg pleier heller ikkje stå og brøle ut om NAV eller Helse Vest eller kva det måtte vere midt på Torgalmenningen Wink

My two cents (trur eg det heiter).
   #9
 5,112     Troms     0
Du trenger heller ikke brøle om NAV og andre som har behandlet det norske folk urettferdig. Media fikser den biffen bra i Norge  ;)

Internett må tas med en klype salt, like mye som rykter eller andre historier på arbeidsplassen/venneflokken.

Fordelen med internett er at man får flere meninger og flerer erfaringer fra ulike hold sammenliknet med ensidig informasjon fra en venn/venninne om eksvis et firma.
Ulempen med internett er at verifisering av info/personer som gir den er vanskelig, mens det nok ikke er problemet med venn/venninne  :)

Happy surfin`
Signatur
   #10
 168     Trondheim     0
Tenk dere at man har en jobb som må utføres, f.eks. oppussing av bad. Man henter inn forskjellig aktører for pristilbud på jobben, men man er likevel usikker på hvordan sluttresultatet blir. Prismessig så er det ofte ganske nært hverandre, men man kan ikke utifra pris se sluttresultatet og seriøsiteten til firmaet. Jeg betaler gjerne 10-20% mer dersom jeg får en antydning om at det billigste alternativet gir meg et sluttresultat jeg ikke ønsker+en lang prosess med klagesak. Det tror jeg de fleste er enig i.

Man blir ofte oppfordret til å be om referanse for å få en viss peiling på arbeidet de står for. Men selvfølgelig oppgir ikke håndverkerne dårlige referanser, men holder seg til skrytejobbene sine. Til hvilken nytte er det?

Jeg hadde foretrukket om jeg kunne gjort et enkelt søk på Google, så hadde alle  historier kommet fram, dårlige og gode. Basert på dette kan man jo danne seg et bilde. Er man usikker på informasjonen så kan man jo alltid høre med håndverkerne direkte hva de har å si om saken, så enkelt er det!

Jeg har full forståelse for at ikke alle ønsker det slik, men seriøse aktører som ikke har noe å skjule bør ikke frykte slike ting.

Det mener jeg.