(trådstarter)
   #101
 10,486     Akershus     0

Eller kaster du en ny kone hver gang?


Vi lever da i et bruk-og-kast-mest-mulig-hele-tida-samfunn?
Signatur

   #102
 557     Sørlandet     0
Tok BE for to år siden. En dobbel kjøretime som i praksis var 40-50 minutter med kjøring med henger etter at alle formaliteter var unnagjort. Lastsikringskurs på 2-3 timer inkludert praktisk del der de som aldri hadde rørt en jekkestropp kunne prøve, og så en oppkjøring med sensor på ca 30 minutter. Kosta rundt 4000kr.
   #103
 5,111     Sørnorge     0
Min C og D kosta 9000 tilsammen. Det var glattkjøring, ADR-kurs, to dobbeltimer med lastebilen, en dobbeltime med bussen, en time med lastebilen hvor kjørelærer pekte på hvor alle ting til teknisk kontroll befant seg, en halv dag med å finne ut av det tekniske på bussen på egenhånd (kjøreskolen trodde ikke noe på at jeg skulle klare å organisere oppkjøring i begge på to måneder, et år før jeg var gammel nok til å kjøre opp, slik at de måtte panikkkjøpe en buss jeg kunne kjøre opp med da jeg ringte og sa jeg skulle ha oppkjøring om to uker), teoriprøve i begge klasser, og oppkjøring i begge klasser.
Det var for 15 år siden.
awt
   #104
 310     Karmøy, Rogaland     0
Så kom etter hvert krav om kjøreskolebil, og så har det kommet krav om at man må ha noen timer.

Såvidt jeg vet er det ikke krav om at man må ha kjøreskolebil, men det stilles noen krav til både bil og henger som gjør at det blir vanskelig å benytte seg av noe annet.

Jeg tok heldigvis "gammel" BE rett før jul, så da er det i boks, mener jeg kom på rundt 5000,-

Den nye B kode 96 ser jeg ikke så mye vits å bruke penger på kontra BE, da det fortsatt er totalvekten på henger som gjelder, og denne må ikke overstige det bilen kan dra (den regelen med at totalvekt på henger ikke skal overstige egenvekt på bil er nå fjernet) og blablabla.
HSt
   #105
 37,513     Lillestrøm kommune     0
.... og for nye BE innehavere så er det også her TOTALvekt som gjelder. (Men dere gamle med BE får fortsatt bruke aktuellvekt)
   #106
 71     Lier     0

.... og for nye BE innehavere så er det også her TOTALvekt som gjelder. (Men dere gamle med BE får fortsatt bruke aktuellvekt)


Er fortsatt aktuell vekt som gjelder. Det at den tillatte totalvekten på tilhengeren ikke kan være mer enn 3500kg kommer i tillegg. Men noe større tilhenger enn det til vanlig bil tror jeg ikke eksisterer, så hva man kan dra på gammel og ny BE har i praksis ingenting å si. Eneste forskjellen er at BE blir dyrere.

Lite eksempel: Man har en bil som kan dra 1200kg. Og med den nye BE-lappen kan man fortsatt dra svær tilhenger med tillatt totalvekt 3500kg og egenvekt 1200kg, sålenge tilhengeren er tom.

   #108
 797     Nes, Akershus     0
En sånn skulle man hatt som byggebil, den var jo rett og slett "daili"... Og det beste med hele annonsen er at det står 99 999 km i headingen, men på bildet av speedometeret syns det jo tydelig at den har gått 212445 km. Og hvorfor bare tre seter i en doka? Jaja, lykke til med det salget, Arnfinn...
Signatur
HSt
   #109
 37,513     Lillestrøm kommune     0
@lmsafg : Du tar her feil.

Fra vegvesen.no :
"Person som har tatt klasse BE før 19. januar 2013, slipper å ta hensyn til tilhengerens tillatte totalvekt. Det er tilstrekkelig å kontrollere bilens tekniske begrensninger i form av tillatt hengervekt (maksimal aktuell totalvekt for tilhenger) og tillatt vogntogvekt (summen av bilens og tilhengerens aktuelle totalvekter.). "

En innehaver av "gammel BE" kan dermed kjøre en henger med tilatt totalvekt 1380kg på en bil som begrenser hengervekt til 1200kg så lenge han ikke laster over denne grensen. Med "ny BE" så kan ikke denne bilen trekke hengeren, dvs BE stiller for denne føreren i samme gruppe som oss med B.

Dvs. nå er "B kode 96" og "ny BE" kun en utvidelse av tilatt totalvekt på bil+henger og ikke noe annet. I praksis så har derfor ingen "normale" førere noen nytte av "ny BE" og bilens tekniske begrensinger vil medføre store bruksbegrensninger (maskinhengere har ofte høy tilatt totalvekt, men med en liten minigraver oppå så kan dette fint kjøres med "gammel BE" og normal personbil.) Noen har tydeligvis funnet det formålstjenelig ikke å informere om denne endringen før det var for sent å ta "gammel BE".



______________________

HST ønsker å informere om at han i ettertid ser at konklusjonen i dette innlegget ble feil.

-- FrodeS
______________________
Siste redigering: Wednesday, January 23, 2013 9:18:50 PM av frodes
  (trådstarter)
   #110
 10,486     Akershus     0
Huff, det er lite som forvirrer mer enn når folk prøver å skjønne seg på BE, og fyller forum med direkte feil, eller halvfeil.


hst, du glemte halve sitatet. Tar du med hele, så skjønner du at din konklusjon blir feil:

Er klasse BE tatt for første gang på ovennevnte dato eller senere, må tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskride 3500 kg. Overskrides denne vekten, må føreren ha klasse C1E selv om bilen «tilhører» klasse B.

Person som har tatt klasse BE før 19. januar 2013, slipper å ta hensyn til tilhengerens tillatte totalvekt. Det er tilstrekkelig å kontrollere bilens tekniske begrensninger i form av tillatt hengervekt (maksimal aktuell totalvekt for tilhenger) og tillatt vogntogvekt (summen av bilens og tilhengerens aktuelle totalvekter.).


Altså må de med "ny BE" sjekke at totalvekten ikke er over 3500 kg, mens de med "gammel BE" ikke trenger bekymre seg for dette.


Før du evt. forvirrer mer om aktuell vekt vs. tillatt vekt, foreslår jeg at du ringer noen i statens vegvesen og får det forklart. Legg gjerne ut svaret her, sammen med vedkommendes tjenestenummer.
Signatur