#91
 73     os/hordaland     0


Nja. Inntil 1996 ble aldri hengervekt skrevet høyere enn egenvekt....

Dette stemmer ihvertfall ikke. Har en 2004 Navara med egenvekt på 1790kg som kan trekke henger på 3000kg ifølge vognkortet. ...
Og denne 2004-modellen var registrert i Norge før 1996?  ;)

Min pajero kan trekke 3300 ,den er registrert i 1994....

  (trådstarter)
   #92
 10,486     Akershus     0

Rart at det ble forskjellige regler etter når førerprøve er avlagt. Forstå det den som kan.


Kan det ha med : Grunnlovens § 97 bestemmer: «Ingen Lov maa gives tilbagevirkende Kraft» ?


Jeg tok BE i 1998, og det er vel da ikke lov å gi meg mindre rettigheter enn jeg hadde den gangen?


Det skal sies at 3,5 tonn er maks vekt man har lov med vanlig påløpsbrems, så det skal vel en del til å komme over dette med en mer eller mindre vanlig bil.
Signatur
   #93
 5,726     0
Klart dei kan endre reglene uten at loven med det har tilbakevirkende kraft.
Før kunne eg kjøre 7500 kg på mitt B, nå må eg ha C1 for det samme.
Tilbakevirkende kraft vil den hatt om du fekk bot for å ha kjørt 7500 kg på B før reglene vart endret.
Sjå berre på narkotikalovgivingen, der kvart narkotisk stoff må stå på forbudslista for å vera forbudt, er det fritt fram å importere "nye" stoff heilt til loven/forskrifta er endra og vedtatt.

Så dette er nok for å halde litt fred i desse valgtider.
   #94
 5,726     0

Det skal sies at 3,5 tonn er maks vekt man har lov med vanlig påløpsbrems, så det skal vel en del til å komme over dette med en mer eller mindre vanlig bil.

Med BE var del vel inga grense for tillatt totaltvekt for henger så lenge aktuell hengervekt var under 3500 kg og tillatt hengervekt for bilen. Nå er det ei grense på 3500 kg.
Klasse BE
Med ny klasse BE begrenses maksimalvekten på tillatt totalvekt på henger til 3500 kg.

Fra: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/nye-forerkortregler/Nye+f%C3%B8rerkortregler+fra+19.+januar+2013.408287.cms
  (trådstarter)
   #95
 10,486     Akershus     0

Klart dei kan endre reglene uten at loven med det har tilbakevirkende kraft.
Før kunne eg kjøre 7500 kg på mitt B, nå må eg ha C1 for det samme.


... og da fikk du vel C1 ved å gå og spørre pent på biltilsynet?




Det skal sies at 3,5 tonn er maks vekt man har lov med vanlig påløpsbrems, så det skal vel en del til å komme over dette med en mer eller mindre vanlig bil.

Med BE var del vel inga grense for tillatt totaltvekt for henger så lenge aktuell hengervekt var under 3500 kg og tillatt hengervekt for bilen. Nå er det ei grense på 3500 kg.


Det stemmer, men det har, så lenge jeg ikke husker helt galt, aldri vært lov med mer enn 3,5 tonn henger (totalvekt) når hengeren har påløpsbrems. Jeg kan ikke huske å ha sett en bil som kan kjøres på B-førerkort med hengerfeste for noe annet, så jeg tror ikke den nye reglen vil utgjøre noe problem i praksis.
Signatur
   #96
 5,726     0
Ja, det var ein grei overgangsregel der.
Irrterer litt med helseattesten og gebyret kvart 5 år.
Men nå kjem dette for vanlig klasse B også, dog med 15 år.

Har heller ikkje heilt forstått dette med 3500 kg, men det er iallefall Forder som kan dra over 4 tonn, men da med luftbrems og sikkert anna hengerfeste.
  (trådstarter)
   #97
 10,486     Akershus     0
Noen eksempler på biler som kan komme over 3,5 tonn er det sikkert, men det blir nok for (ekstra) spesielt interesserte.


B96 kommer inn som (enda en) ny klasse. Den blir egentlig det samme som B, men man kan kjøre samlet vogntogvekt 4250 kg i stedet for 3500 kg. Reglene om at hengeren ikke kan ha høyere totalvekt enn bilens hengervekt osv gjelder på samme måte som med klasse B. Denne klassen prøver jeg å få prakket på kona, da vi har en del biler / hengere som havner på 3520 - 4000 kg totalt.
Signatur

   #98
 5,726     0
Ja såg den.
Det er jo langt meir krav til denne 96 enn til gamle BE mhp. opplæring.
Så eg tipper BE krava er kraftig utvida også, før var det kun 2 timer og eventuelt lastsikringskurs om ein ikkje hadde hatt det gamle 7500 kg. sertikatet.
Eg har vore på sambuaren mi og, men det kokar ut i kål (BE sertifikatet alså).
Ho har ikkje lov til å kjøre nokon av biltilhengarane våre (2 stk.) dessverre så det er i perioder tungvint. Da er det maks 750 kg ho har lov til å kjøre på dei bilene me har hengerfeste på, og så små hengere får ein vel knapt ? Wink
  (trådstarter)
   #99
 10,486     Akershus     0

og så små hengere får ein vel knapt ? ;)


Joda, jeg har en motrail med totalvekt 499 kg, 379kg lasteevne og bremser (!). Den har høye karmer, og fungerer fint som søppelbøtte. Heldigvis får jeg sendt kona på dynga med den sånn etter hvert som den fylles opp.

Da jeg tok BE i 1998 (tok B 1997), var kravet kun oppkjøring. Jeg kjørte opp med egen bil og henger, så det kostet meg kr. 300,- for oppkjøringen. Nytt førerkort måtte jeg uansett ha. Så kom etter hvert krav om kjøreskolebil, og så har det kommet krav om at man må ha noen timer. De som tar BE etter gamle regler pleier ende på 5-6000,- . B96 er samme opplæring som gammel BE, men uten krav om oppkjøring.

De prisene jeg har fått på B96 er :
2 veiledningstimer: 1500,-
Lastsikringskurs (2t): 850,-
Sikkerhetskurs på veg (3t): 2255,-

Kona har C, så lastsikringskurs trenger hu ikke. Da blir det fortsatt like over 4k med nytt førerkort. Spørs vel om det blir noe av noen gang.
Signatur
   #100
 5,111     Sørnorge     0

Joda, jeg har en motrail med totalvekt 499 kg, 379kg lasteevne og bremser (!). Den har høye karmer, og fungerer fint som søppelbøtte. Heldigvis får jeg sendt kona på dynga med den ...


Godt den er stor nok, og har høye kanter så kona ikke faller ut på veien når du kjører henne til dynga med den. Men noe må vel være feil med metoden du bruker, ettersom hun tilsynelatende stadig vender tilbake og du må gjenta konekastingen. Eller kaster du en ny kone hver gang?