(trådstarter)
   #191
 10 486     Akershus     0
Som sagt, så er det ikke meningen å finne noen logikk i disse reglene. Bare ta eksemplet mitt med kabe'n og bilene her. Har man liten nok bil, kan man dra ganske stor henger. Hele "campingvognregelen" burde vært forkastet.

Traktor kan ikke helt sidestilles med personbil. Du har både lavere fart, og en helt annen redskap.
Signatur

   #192
 5 111     Sørnorge     0
For å bøte litt på den ekstreme ulogikken har de innført B96....
Fortsatt står valget mellom å kjøre lovlig eller trygt når man skal kjøre med henger uten E i førerkortet.
(Og viltilsynet har fortsatt ikke svart på om jeg kan kjøre den trygge bil/hengerkombinasjonen jeg spurte om, eller om jeg må velge den utrygge for å tilfredstille lovverket.)
   #193
 5 990     Finnmark     0

For å bøte litt på den ekstreme ulogikken har de innført B96....
Fortsatt står valget mellom å kjøre lovlig eller trygt når man skal kjøre med henger uten E i førerkortet.
(Og viltilsynet har fortsatt ikke svart på om jeg kan kjøre den trygge bil/hengerkombinasjonen jeg spurte om, eller om jeg må velge den utrygge for å tilfredstille lovverket.)


Vet ikke om det er kjøreskolemafiaen som vil tjene ekstra penger?
Nå er det blitt nesten dobbel pris p¨å BE førerkortet....

Her er dagens beste:
Hva koster det ? Vi tar en krone pr.kilo for obligatorisk opplæring på B96 og BE, henholdsvis kr.4250,- og kr.7000,-

tatt herfra:
http://martinskjoreskole.no/_klasse_b96_og_be/


Jeg tok selv BE i januar(før 19/1) og betale nokså nøyaktig 5000 kr MED oppkjøring/leie bil og henger.
Behøvde IKKE lastsikringskurs fordi jeg hadde T(traktor) fra før.....
Signatur
   #194
 1 151     Akershus     0
Mye forskjellige priser rundt på kjøreskolene også, tok selv BE ifjor..

5500 kr med 1 dobbel kjøretime(var vel den som var obligatorisk?), lastsikring, leie av bil under oppkjøring og selve oppkjøringa..
   #195
 5 111     Sørnorge     0

Biltilsynet har nå kommet med svar:

Du har ikke E i førerkortet ditt,dette begrenser tilhengervektene.
Takk for din henvendelse til Statens vegvesen


Var dette på noe vis oppklarende?
   #196
 5 111     Sørnorge     0
Har sjåførene blitt noe tryggere på veien av at prisen for førerkort har økt så sinnsykt de siste årene?
   #197
 12     0
Du må og tenke på at C1(E)/C(E) er gruppe 2 mens D1(E)/D(E) er gruppe 3. Stor forskel hvis du går hen og blir syk. Fylkesmannen har noe strengere krav til gruppe 3 enn til gruppe 2. Og så er BE kanskje slte ikke så dårligt da det er raletivt nemt å få dispensasjon i gruppe 1. Detter er ting man må huske på dersom man har hatt eller står i fare for å få hjertesykdom, sukkersykdom og andre sykdomer eller bruker trafikkfarlege medikament.

   #198
 5 111     Sørnorge     1
Nja. Når man tar CE/C1E/DE så får man BE. Det vil stå BE i førerkortet. Om man mister C eller D pga helsa vil det fortsatt stå BE i førerkortet. Det er ikke slik at det kun står (C/D)E i førerkortet og man av det har lov å kjøre BE. Det man har lov å kjøre blir påført. Dukker det opp en ny klasse som man har rett til å kjøre fordi man tok førerkort før en bestemt dato, dukker den opp i førerkortet ved første fornyelse. Ved min siste fornyelse dukke M og S opp. Jeg har kun kjørt opp på B, C og D. Likevel står det markert at jeg kan kjøre B, C1, C, D1, D, M, S, T i førerkortet. Det står at jeg ikke kan kjøre A1, A, BE, C1E, CE, D1E, DE. Ved neste fornyelse vil antagelig TE dukke opp, og den vil markeres at jeg kan kjøre fordi jeg tok førerkort før 2005.
   #199
 2 489     0

Ved neste fornyelse vil antagelig TE dukke opp, og den vil markeres at jeg kan kjøre fordi jeg tok førerkort før 2005.

Det kan jeg nesten garantere deg at den ikke vil. Klasse T gjelder (fremdeles) for traktor med henger, derfor eksisterer det ikke noen klasse TE (i alle fall pr idag...).
Imidlertid, så har du allerede, samtidig med M og S, fått klasse T med kodene 142 og 152, som gjelder ubegrenset (hastighet og vekt) traktor med ubegrenset hengervekt,  og motorredskap inntil 7500kg eller 50km/t.