GR
   #11
 794     Rogaland     0
Ja, men hvis en har henger kun for å kjøre 130kg så gjør vel egentlig takbøyler samme nytten. 10-12 terassebord er vel 130kg.. Wink

   #12
 9     Ridabu     1
Ja, men hvis en har henger kun for å kjøre 130kg så gjør vel egentlig takbøyler samme nytten. 10-12 terassebord er vel 130kg.. Wink


Det har du helt rett i😊men hadde egentlig ikke brukt en liten henger til masse terrassebord i utgangspunktet. Innbiller meg at de stikker langt utenfor så du får feil kuletrykk.
   #13
 1 203     Norge     0
Uten brems kan du kun kjøre 60 km/t lovlig. 80 km/t med brems. Brems var første prioritet da jeg kjøpte min henger. Kjøpte også med tipp (de hadde ikke uten på lager) Har ikke angret et sekund. Min er Gaupen A1325. Fantastisk fin å kjøre og rygge med.

Jeg har Gaupen A1325T. Kjøpte i tillegg ekstra påbyggingslemmer, pressening proff, 3 stk pressening buer, lastsikringsnett og kulekoblingslås. Er også veldig fornøyd med min. Kjekt med romslig kassemål, får med meg bygningsplarer uten å legge ned karmene. Dette var et must da jeg handlet henger.
   #14
 26     Bodø     0
Har også Gaupen A1325 veldig fornøyd. Den har innvendig mål på 242 cm så man får plass til veggplater osv. Det var det som var avgjørende for meg. Nå har jeg brukt den mest til frakt av grus osv til diverse prosjekter. Har kjørt rimelig mange tonn med masse.. Har ikke hatt noe som helst feil med bremser. Angrer litt på at jeg ikke tok den utgaven med tipp
   #15
 706     1
Jeg har D1025N. Den koster 16195,- men har sidelemmer som kan taes ned. Selve hengeren er den samme som D1325N, med er registrert med 1000kg totalvekt istedet for 1300. For meg gjorde det at jeg slapp å bytte bil, eller ta tilhengerlappen.

Det er nok av situasjoner hvor jeg har irritert meg over manglende sidekarmer før. Det avgjørende for meg, er at Gaupen har stolper i hjørnene, slik at disse flattjernene som stiver av karmene som blant annet tysse bruker, blir overflødig. Å ta opp/ned karmer er langt lettere og det er ingen deler som kan forsvinne.

Surrekroker innvendig og utvendig er et stort pluss, i tillegg til bredden innvendig på 144cm. Dette er en proff tilhenger og det merkes godt ved kjøring på ugjevn vei. Min gamle henger fra 1976 var utrolig spretten og lå å hoppet selv uten last, ganske irriterende over lengre avstander.

Tipp på planet kan være kjekt i mange sammenhenger. Det spørs litt hvor mye du kjører med løse masser.

Om du vil ha hjulene under eller på sidene av hengeren må du nesten avgjøre selv. Med mye kjøring på svingete vei, hender det av og til at tilhengeren min vil opp på et hjul, eller kommer sidelengs. Bredere hjulstilling og lavere tyngdepunkt er nok best ved en unnamanøver.

Med boggi ligger nok hengeren mer stabilt på veien, men når man skal flytte på en henger med last, er det definitivt lettest med enkel aksling og nesehjul. Det hender rett som det er at jeg må ta av hengeren for å parkere, og uten ryggekamera på kroken, er jeg glad hengeren ikke er tyngre å flytte enn den er. Dessuten har ikke jeg hatt behov for mer enn 1000kg henger enda heller, så det spørs jo litt hvor tungt man skal kjøre også selvfølgelig.

HSt
   #16
 29 615     Lillestrøm kommune     0
Har enakslet Tyssehenger med tipp og 50cm karmer og presenning og er veldig fornøyd. Visste på forhånd at en akslet med langt drag (3 2m plan) blir veldig stabil og fin å kjøre. Hjul utvendig gir lavest mulig tyngdepunkt. Lånte av og til boggihenger før og på humpete norske veier hopper en boggi henger og gir rystelser i bil. Så kan ikke se noen fordeler med boggi hvis en ikke trenger ekstrent stor nyttelast. Henger må kunne ta nyttelast så henger uten brems er ingen opsjon.
   #17
 8 024     Bærum     0
Siden ingen har nevnt Brenderup kan jeg legge til at jeg er storfornøyd med min. Enakslet med kasse 2.5x1.4. Da jeg kjøpte var Brenderup bedre priset enn Gaupen iaf. Aner ikke hvordan det er nå.

   #18
 5 990     Finnmark     0
Har selv stor 4P, (tiab) som brukes mest med liten last. Flere herfra som har kjøpt tilhenger i Finland, med vanlig fjæring.
Og andre snakker om Eurotrailer:

http://www.euro-trailer.dk/produkter/modeller/

Så på varehenger vi lånte at torsjonsfjæringen var veldig dårlig,  var også byttet før.
Enda tok dekket i skjermen med halv last.
Sannsynligvis ofte for mye last som blir for krevende
Eier fortalte at denne tysse hengeren var "umulig", byttet torsjonsfjæringen /aksling to ganger.  Selvsagt mye slitasje /feil bruk på utleiehenger...... Men bør jo vare mer  6-7 år.



Signatur
TSt
   #19
 10 194     1
Jeg har Tysse henger som er snart 15 år. Ingen problemer med torosjonsfjærer. Men hvis en overlaster med faktor 2 som er mulig hvis en fyller kassen helt med f.eks. singel (har 3,2 m lang kasse) vil den jo selvfølgelig kunne få varige men av dette.
O_K
   #20
 431     0
Enda en fornøyd Gaupen A1325 eier her. Jeg har høye karmer og versjon med tipp. Fungerer like bra til å kjøre hageavfall som å frakte plater fra byggmakker.

Det viktigste for kjøp av henger er å vurdere behovet. Skal du kjøre langt og fort (brems), skal du kjøre tungt?(Boogie) Skal du kjøre mye med lite vekt og trenger en henger som er lett å manøvrere / rygge (ikke boogie)? Trenger du mulighet for å få satt paller rett på planet (Hjul under planet)? Skal du kjøre mye plater / byggematerialer (lang henger, helst over 240 på planet)

Det er mange andre momenter å tenke gjennom også, gjør en grundig jobb så du ikke ender opp med en henger som står på gårdsplassen mens du leier en større fra statoil. Jeg endte opp med å vente et år ekstra med å kjøpe henger for å kunne ta meg råd til en henger som dekket alle mine behov.