#21
 1 060     Jevnaker     0
Har hørt folk si at det er vanskeligere å rygge med bygginghenger enn enakslet. Kan ikke skjønne det egentlig. Har selv enakslet campingvogn(Solider Artic 500) med egenvekt på kjøreklar vogn på ca 1000kg og den er mye vanskeligere å manøvrere enn boggihengeren med egenvekt på 1500kg. Dette gjelder spesielt på bakke med "bløtt"underlag som feks dårlig komprimert bakke med gress, grus/sand eller lignende. Da "synker" vogna med sin ene aksel seg nedi, mens boggihengeren dytter litt jord med dekksidene, men forblir oppå bakken isteden for å lage hjulspor.

Kort sagt: Jeg kommer aldri til å kjøpe henger med en aksel med mindre det er en combicamp eller henger til veteranbilen min....
Signatur

   #22
 2 476     1
enn boggihengeren med egenvekt på 1500kg.

Hva slags boggihenger er det du snakker om? En slik??

Tilhenger - Tiki eller Gaupen? - 03_1967018076.jpg - Pusseglad

1500kg egenvekt på en bilhenger (til bil under 3,5 tonn...) var vel litt mye? Wink

Ellers så skjønner ikke jeg heller argumentasjonen med at boggihenger er vanskeligere å rygge; det er heller omvendt, men det er ikke på grunn av boggien, men lengden på draget (og begge deler, både lengde og antall aksler henger jo litt sammen med størrelsen på hengeren), som gjør at en større henger ikke like fort stiller seg på tvers...
   #23
 1 060     Jevnaker     1
Aktuell vekt skulle det stå Tongue Er nok bare Tikihengeren som jeg la ut bilder av over her. 1000kg aktuell vekt på vogna også forresten.
Signatur
HSt
   #25
 29 615     Lillestrøm kommune     1
Så lenge du bare skal luske rundt i nabolaget så er det greit men en tur på E18 med last er utelukket i 60km/t. Det er lettere å få en enakslet henger til svinge dit du vil og så triller den mye lettere (så lenge den ikke skal brukes på våt jord). Det er ikke så mange ganger en trenger å få pallen rett inn på hengeren og da kan trucken løfte med slynge om nødvendig. Så blir aldri henger med boggi og tipp er et krav hos meg. Det er så deilig å dra/rulle innpå tunge ting og ikke trenge å løfte.
GR
   #26
 794     Rogaland     0
Siden ingen har nevnt Brenderup kan jeg legge til at jeg er storfornøyd med min. Enakslet med kasse 2.5x1.4.  Da jeg kjøpte var Brenderup bedre priset enn Gaupen iaf. Aner ikke hvordan det er nå.

Har dessverre fryktelig dårlig erfaring med nyere Brenderup. Det var vel egentlig Hippe, Brenderup, Tysse og Gaupen det stod om for meg. Hippe ble valgt bort fordi det var litt "ukurrant", Tysse ble satt langt over Gaupen basert på at en som driver hengerutleie (over lang tid) hadde hatt både Gaupen og Tysse og anbefalte på det sterkeste sistnevnte. Han hadde hatt så mye problem med Gaupen. Brenderup kom ut av gamet da en leieboer hos oss kom med flett ny Brenderup-henger lånt av sin mor, vi skulle trille den inn i en garasje med en liten kant på, og tro det eller ei, men da nesehjulet hekta seg litt fast vrei hele draget seg så nesehjulet lå på skrå sideveis. Det verste er at med litt fart så dytta vi den tilnærmet på plass igjen etterpå. Dette var en enkeltakslet 750kg henger. Håper virkelig det var en produksjonsfeil, men fant ut at jeg ikke tok sjansen på noe sånt. Forbinder egentlig Brenderup med kvalitet, tilbake fra 80- og 90-tall, men de må ha begynt å produsere i Kina eller noe...
GR
   #27
 794     Rogaland     0
Når det gjelder rygging så syns jeg boggi er mye enklere enn enkeltakslet fordi de ikke gjør så raske bevegelser, men det viktigste er egentlig at hengeren er bred nok til at en ser begge kanter i sidespeilene. Det går sakte å rygge når man ikke ser hengeren før den allerede er ute av kurs. Sjelden et problem med små biler, men med XC90/X5 som jeg har hatt de siste årene så har jeg tidvis vært nødt til å nesten stå inni bilen for å klare å se enden av hengeren ut bakvinduet.

Og et tips til manuell trilling av boggi, heis nesehjulet så høyt opp at den har nesten all vekt på bakre aksling, da er det ingen problem å trille og snu på en femøring. Selvfølgelig ikke hensiktsmessig med mye last på, men kurrant for å parkere tom henger.

   #28
 5 990     Finnmark     2
Hengere uten brems er "førerkortdrepere".  Vanskelig å bestemme totalvekta for å kjøre i 60 eller 80..........
Jeg mener slike skulle vært forbudt å selge,  prisdifferanse til henger med brems(80 km i timen) er ikke så stor. Og kanskje litt færre som vingler i trafikken i 50-60.

TS har tydeligvis ikke hørt på råd her om å kjøpe henger med brems.........

Begrunnelse for å kjøpe henger uten brems er vel Ikke eksisterende...... Påstand om mer vedlikehold pga bremser er bare vås...... 
Signatur
   #29
 5 111     Sørnorge     0
Jeg valgte den største enakslede hengeren jeg fant brukt. Det ble gaupen. Ca 3m lang kasse og høyt gitter på sidene. Den hadde hjulene på siden. Eneste ulempen jeg har funnet med det er at den også er lav bak (kombinert med langt overheng) og dermed tar nedi når man skal prøve å få den litt oppi en skråning. (Har tidligere lånt hengere med hjulene under som fint har kommet opp samme skråning.)
Den ekstra plassen av stor kasse er nyttig når møbler skal flyttes.
Vedlikehold på av brems er minimalt. Med lite bruk er det strengt tatt bare på passe på å ta noen kraftige oppbremsinger når man har tung last i ny og ne slik at bremsen får rørt på seg.
En aksling er mye enklere å dra rundt i hagen for å samle opp hageavfallet. Med boggy måtte man tatt med seg bilen rundt i hagen.
At boggy er enklere å rygge med er tull (bortsett fra der bakken er så myk at hengeren synker nedi). Det er avstanden fra hengerfeste til aksling (midt imellom akslinger for boggy) som avgjør dette, ikke antall akslinger. Lenger avstand gir lettere styring, men krever også mer plass. Blir avstanden for stor blir det vanskelig i krappe svinger på små veier. ca 3m fra hengerfeste til aksling virker å være det beste kompromisset. Båthengeren min har 5,5m fra hengerfeste til aksling og er veldig utfordrende på smale veier og krever mye plass for å snu (en grunn til at jeg lagde hengerfeste foran på tilhengerbilen).
Hengere som er smalere enn bilen kan være vanskelige å se og dermed vanskelige å rygge med. (Kjørte en gang en henger (vanntank) som var 1m bred og 2m lang bak en lastebil som var 2,5m bred. Det eneste som var sikkert ved rygging av den var at hvis man på noe tidspunkt kunne se hengeren i speilet visste man at man hadde kollidert med seg selv.)
TSt
   #30
 10 194     0
På henger med brems er det lurt å bruke klosser og ta av brems hvis den skal parkere. Kan ruste fast hvis de blir stående på. Ellers er en fettpresse og smøre påløpet eneste vedlikeholdet av bremsene som en har trengt på 15 år. Prøver de bare litt når anledningen byr deg og en har litt last.