130 092    109    0  

Våre egne jobber

 4 156     Oslo Vest     0
På dette forumet får den profesjonelle del av bransjen ganske mye pepper for at de har for høye priser, for høye avanser på deler og mye mer. Videre er det å importere deler, materiell og arbeidskraft fra lavkostland det som uttales å være det eneste saliggjørende.

Hva om vi nå ser på den jevne forbruker og typiske kritiker her på byggebolig og ser litt på hvordan det er rent personlig. Dvs er det likhet mellom de kravene som stilles her og slik man er selv er i hverdagen i egen jobbsituasjon.

Jeg har derfor en del spørsmål som jeg håper man ønsker å svare på. Og det svaret jeg søker er hvordan man selv gjør det i egen jobb. Svarene kan gjerne besvares med ett nummer og ja eller nei, men helst litt utfyllende.

1. Hva slags type jobb har du?

2. Gir du selv så lave priser og rabatter til kunder at har liten eller ingen fortjeneste.

3. Gir du ekstraservice til de kunder som spør om det slik at du blir forsinket til andre avtaler.

4. Hvordan blir jobben din dersom det du gjør kan outsources til et lavkostland?

5. Jobber du gratis for andre kunder, med noe som du egentlig skal ta betalt for?

6. Er det det produktet du jobber med billigere enn tilsvarende produkter?

7. Kan du selv forsvare at du ikke jobber med det billigste produktet, og hvorfor?

8. Hvordan blir din jobbsituasjon om det til Norge kommer kvalifiserte arbeidere fra lavkostland som gjør samme jobb til halv pris for arbeidsgiver.

9. Er dere opptatt av å yte kvalitet i jobben deres eller det viktigste å få lønnen sin?

Som skrevet innledningvis er jeg ute etter hvordan dere som er mest kritisk til bransjen gjør det selv, dvs om dere lever opp til det dere hevder her på forumet.

Jeg blir vel ikke veldig overasket om det ikke kommer så mange svar. Wink

Dersom denne tråden er postet feil ber jeg om at moderator plasserer den riktig.
Signatur

Srx
   #2
 164     Nord-Troms     0

1. Hva slags type jobb har du?
Selger byggevare proff / Husbygningsingeniør

2. Gir du selv så lave priser og rabatter til kunder at har liten eller ingen fortjeneste.
Nei.

3. Gir du ekstraservice til de kunder som spør om det slik at du blir forsinket til andre avtaler.
Ja, skjer daglig.

4. Hvordan blir jobben din dersom det du gjør kan outsources til et lavkostland?
Nedbemanning og liten drift regner jeg med. Spøkelset med estland, polen og finnland ligger der stadig.

5. Jobber du gratis for andre kunder, med noe som du egentlig skal ta betalt for?
Ja, prosjekterer og tegner ofte gratis. Noe tar jeg betalt for men ikke alltid. Avhengig av hva som er utført og avtalt.

6. Er det det produktet du jobber med billigere enn tilsvarende produkter?

Alt avhengig av hva kunden ønsker. De hus og boliger som er latterlig billige er ofte ribbet ned til ett minimum. Begynner en å se på disse og får de opp til den standard kunden ønsker så havner en på normal pris. Er viktigere å være komplett, og rimelig. Enn latterlig billig med masse mangler.

7. Kan du selv forsvare at du ikke jobber med det billigste produktet, og hvorfor?
Ønsker ikke å være useriøs og lure kundene. Har sett hva de billigste leverer. Har da noe fagstolthet også.

8. Hvordan blir din jobbsituasjon om det til Norge kommer kvalifiserte arbeidere fra lavkostland som gjør samme jobb til halv pris for arbeidsgiver. Spørs om min gruppe er skadet. Norske ingeniørstanden tror jeg nokk ikke vil bli erstattet.

9. Er dere opptatt av å yte kvalitet i jobben deres eller det viktigste å få lønnen sin?

Kvalitet er viktig, viktigere enn lønn. Profesjon og yrkesstolthet henger høyt. Lønn kommer etter den.
Signatur
   #3
 5 111     Sørnorge     0

1. Hva slags type jobb har du?
IT-potet, ansatt i eget AS. Gjør alt innen IT. Programmering i dag, kabelstrekking og holde kurs i morgen.

2. Gir du selv så lave priser og rabatter til kunder at har liten eller ingen fortjeneste.
Sett i forhold til hvor mange timer jeg bruker på jobb, møter, opplæring av meg selv, osv., ville jeg fått en mye høyere timebetaling ved å sitte i kassa på Rema.

3. Gir du ekstraservice til de kunder som spør om det slik at du blir forsinket til andre avtaler.
Alltid. Jeg går aldri fra en kunde uten at deres behov er dekket. Selv om det innbefatter at jeg blir værende der flere døgn i strekk. Det skjedde EN gang i fjor at jeg var tidsnok til en avtale.

4. Hvordan blir jobben din dersom det du gjør kan outsources til et lavkostland?
Avslappende

5. Jobber du gratis for andre kunder, med noe som du egentlig skal ta betalt for?
Litt usikker på hva de mener med "andre kunder". Helgens programmeringsprosjekt har foreløpig tatt all min våkne tid fra jeg sto opp på fredag. Forhåpentlig blir det ferdig før jeg sovner i natt. Jeg kommer vel til å fakturere 4-5 timer for det. (Det er det jeg føler det er verdt for kunden, og det er en mikroskopisk sjanse for at det dukker opp et tilsvarende behov en gang i fremtiden hvor jeg da får muligheten til å selge en kopi av produktet.)

6. Er det det produktet du jobber med billigere enn tilsvarende produkter?
Mange av produktene jeg jobber med er unike. F.eks telefonløsning for finansbransjen - jeg kjenner ikke til noen som kan levere en tilsvarende komplett løsning. Ved å kombinere diverse andre produkter kan man få til tilsvarende, men de årlige kostnadene ved å administrere løsningen har vist seg å være høyere enn hva en helt ny løsning fra oss koster.
Et annet eksempel er routere. Den dyreste routeren jeg selger koster 5000. Billigste sammenlignbare konkurrent koster 75.000 - og da kommer lisenser i tillegg.
For tjenester basert på timebetaling ligger jeg litt lavere enn bransjesnittet i Oslo, litt høyere enn snittet i resten av landet. Men jeg gir også mange timer i avslag når jeg synes prisen blir høyere enn hva jeg synes resultatet er verdt.

7. Kan du selv forsvare at du ikke jobber med det billigste produktet, og hvorfor?
Hvis en annen leverandør kan levere en bedre eller rimeligere løsning som dekker kundens behov så forteller jeg dem det. F.eks var jeg i møte med en potensiell kunde for ca et år siden. Jeg satt opp hva jeg kunne tilby og pris. Jeg satt også opp hva en annen (ikke helt direkte konkurrent) kunne tilby. Jeg anbefalte derfor at de valgte den andre leverandøren som både var bedre for deres behov og billigere. I forige uke ringte de og lurte på om de kunne ansette meg som konsulent til et nytt anskaffelsesprosjekt.

8. Hvordan blir din jobbsituasjon om det til Norge kommer kvalifiserte arbeidere fra lavkostland som gjør samme jobb til halv pris for arbeidsgiver.
Om de kan gjøre samme jobb til halv pris vil jeg ansette dem, og tjene den ene halvdelen uten å løfte en finger.

9. Er dere opptatt av å yte kvalitet i jobben deres eller det viktigste å få lønnen sin?
Hadde det viktigste vært lønna ville jeg som skrevet tatt meg jobb i kassa på Rema.
(Rema ville antagelig ikke gått med på å ansatte en siv.ing i kassa)

Tillegg A: Har du fritid?
Nei

Tillegg B: Har du familien?
Kun en gammel far.

Tillegg C: Kommer du noen gang til å få familie?
Tvilsomt
  (trådstarter)
   #4
 4 156     Oslo Vest     0
Gode innlegg fra selvstendig næringsdrivende, hvordan er det med de som jobber offentlig eller som er ansatt i bedrifter?
Signatur
   #5
 336     Northwest     0
1. Hva slags type jobb har du? Ansatt som senior elektroingeniør i et større privat firma.

2. Gir du selv så lave priser og rabatter til kunder at har liten eller ingen fortjeneste? Jobber kun med tekniske ting, forholder meg ikke til pris.

3. Gir du ekstraservice til de kunder som spør om det slik at du blir forsinket til andre avtaler? Har kun en kunde å forholde meg til.

4. Hvordan blir jobben din dersom det du gjør kan outsources til et lavkostland? Den er allerede outsurcet, firmaet har en Asia avdeling men det er så mye arbeid at norske ansatte ikke mangler noen arbeidsmengde.

5. Jobber du gratis for andre kunder, med noe som du egentlig skal ta betalt for? Jobber kun gratis for meg selv.

6. Er det det produktet du jobber med billigere enn tilsvarende produkter? NA

7. Kan du selv forsvare at du ikke jobber med det billigste produktet, og hvorfor? NA

8. Hvordan blir din jobbsituasjon om det til Norge kommer kvalifiserte arbeidere fra lavkostland som gjør samme jobb til halv pris for arbeidsgiver? Ingeniørlønninger er ganske like i vest europa

9. Er dere opptatt av å yte kvalitet i jobben deres eller det viktigste å få lønnen sin? Utvilsomt kvalitet, har inntrykk av at yrkesstoltheten absolutt er tilstede.
   #6
 1 036     Oslo     0
1. Hva slags type jobb har du?

Elektriker, ansatt i mindre bedrift

2. Gir du selv så lave priser og rabatter til kunder at har liten eller ingen fortjeneste.

Har i utgangspunktet ikke noe med prising å gjøre, men har mulighet til å gi rabatt på materiell, men ikke helt mot null fortjeneste da det rammer bedrift og ikke meg.

3. Gir du ekstraservice til de kunder som spør om det slik at du blir forsinket til andre avtaler.

Forlater ikke en jobb uten at kunde er fornøyd, kan eventuelt avtale å komme tilbake ved senere anledning om noe større arbeid kommer i tillegg.

4. Hvordan blir jobben din dersom det du gjør kan outsources til et lavkostland?

Min jobb er ganske trygg i henhold til ansettelsesforhold og at mitt firma ikke er så stort at vi vi jobber inn mot store prosjekter der alt er presset til beinet i anbudsrunder.

5. Jobber du gratis for andre kunder, med noe som du egentlig skal ta betalt for?

Nei, da min jobb er sterkt regulert og lovpålagt dokumentert inn til sentrale organer. Dog hender det at man nedjusterer timeantall for småting og slik jobber gratis.

6. Er det det produktet du jobber med billigere enn tilsvarende produkter?

Nei, har bare materiell av god kvalitet (f.eks. Elko) i min arbeidsbil.

7. Kan du selv forsvare at du ikke jobber med det billigste produktet, og hvorfor?

Ja, enkleste grunn er at jeg er pålagt av sjefen, samt at jeg ikke vil montere noe som jeg anser som utrygt.

8. Hvordan blir din jobbsituasjon om det til Norge kommer kvalifiserte arbeidere fra lavkostland som gjør samme jobb til halv pris for arbeidsgiver?

Føler meg trygg på egen jobbsituasjon, da jeg har ervervet meg masse kompetanse på de fagfelt vi ofte operer innen som da vil ta tid å overføre til nye ansatte, samt firma har dårlig erfaring av slik arbeidskraft fra før av.

9. Er dere opptatt av å yte kvalitet i jobben deres eller det viktigste å få lønnen sin?

Kvalitet og gode tilbakemeldinger til ledelsen er hovedmålet mitt da dette er hyggelig å høre for meg selv og alle lever vel på sitt gode navn og rykte også mitt firma, har også en fast samarbeidspartner (rørlegger) som skaffer meg en hel del med jobber og da må jeg opprettholde hans rykte også når jeg kommer til de jobbene, føler jeg da.
   #7
 797     Nes, Akershus     0
1. Hva slags type jobb har du?
- Nydesign og oppgradering av komponenter i/ hele elkraft-anlegg, i stor verdensomspennende bedrift.

2. Gir du selv så lave priser og rabatter til kunder at har liten eller ingen fortjeneste?
- Fører timer på hvert enkelt prosjekt i hht anbud og kontrakt.

3. Gir du ekstraservice til de kunder som spør om det slik at du blir forsinket til andre avtaler?
- Nei, i hht bedriftens policy om lik behandling av alle kunder. Bedriften opererer over hele verden ofte mot offentlig eide bedrifter, og kan fort risikere å havne i en situasjon hvor korrupsjon blir et tema ved "gratisarbeid".

4. Hvordan blir jobben din dersom det du gjør kan outsources til et lavkostland?
- Liten sannsynlighet for dette, iogmed at kunde og anlegg er lokale, og norske forskrifter osv avviker endel ift andre land.

5. Jobber du gratis for andre kunder, med noe som du egentlig skal ta betalt for?
- Nei, se svar 3.

6. Er det det produktet du jobber med billigere enn tilsvarende produkter?
- Ja og nei. Hvert enkelt anlegg er unikt, og levert i hht anbud. Kundene er stort sett kommunalt eller statlig eid, og faller inn under ganske strenge anbudsregler. Benytter stort sett komponenter fra egen produktlinje, og da er det opp til kunden om de vil godta vårt anbud.

7. Kan du selv forsvare at du ikke jobber med det billigste produktet, og hvorfor?
- Se svar over.

8. Hvordan blir din jobbsituasjon om det til Norge kommer kvalifiserte arbeidere fra lavkostland som gjør samme jobb til halv pris for arbeidsgiver?
-  Allerede endel ingeniører fra hele verden, men iogmed kvalifikasjonskravene, er tilsiget minimalt. Lønnen holder seg godt, samme gjør arbeidsmengden.

9. Er dere opptatt av å yte kvalitet i jobben deres eller det viktigste å få lønnen sin?
- Kvalitet på levert vare er kritisk for infrastrukturen i Norge, og bransjen er også regulert av strenge lover og forskrifter. (Mange her har vel i det siste opplevd strømstans pga uvær osv, se for deg samme situasjon pga dårlig kvalitet på arbeid eller komponenter i systemet)

Signatur

   #8
 22 352     Akershus     0
Har arbeidet med bygg før, og driver forsåvidt med det fortsatt. Trappet dette ned og fikk "ordentlig" jobb. Problemet med bygg var at folk skulle ha alt gratis og hadde ikke forståelse for at kvalitet og gode løsninger kostet. Byggingen gjør jeg bla sammen med polakker. Folk har ikke sansen for å betale ordentlig for dem selv om de gjør en god jobb.

Nå jobber jeg som ansatt i et privat firma
1. Hva slags type jobb har du?
- Driver med service på store maskiner og er norsk service representant for utenlandsk firma, men er ansatt i norsk firma

2. Gir du selv så lave priser og rabatter til kunder at har liten eller ingen fortjeneste?
- Fører timer og gir til sjefen. Bryr meg ikke om hva han gjør. Jeg begynte her fordi jeg ikke ville mase om penger.

3. Gir du ekstraservice til de kunder som spør om det slik at du blir forsinket til andre avtaler?
- I noen tilfeller må man det. Er det krise et sted må man bare prioritere det.

4. Hvordan blir jobben din dersom det du gjør kan outsources til et lavkostland?
- Jobben kan ikke flyttes, men utlendinger kan komme hit. Det var folk fra England og Tyskland (og andre land) som gjorde denne jobben tidligere.

5. Jobber du gratis for andre kunder, med noe som du egentlig skal ta betalt for?
- Nei, se svar 2.

6. Er det det produktet du jobber med billigere enn tilsvarende produkter?
- Jeg arbeider med et produkt som er i verdensklasse, hvor mye konkurrentene koster aner jeg ikke. Jeg skal bare sørge for at sakene funker. Til reparasjoner skal det kun brukes deler fra produsent eller tilsvarende.

7. Kan du selv forsvare at du ikke jobber med det billigste produktet, og hvorfor?
- Se svar over.

8. Hvordan blir din jobbsituasjon om det til Norge kommer kvalifiserte arbeidere fra lavkostland som gjør samme jobb til halv pris for arbeidsgiver?
- Det funket ikke, og det er tvilsomt om de i det heltatt kan erstatte meg med norsk eller utenlandsk person.

9. Er dere opptatt av å yte kvalitet i jobben deres eller det viktigste å få lønnen sin?
- Kvalitet har jeg alltid vært opptatt av. Problemet er at desto flere feil, desto bedre tjener jeg. Det meste av min jobb har det siste året vært å rette feil andre har gjort.
  (trådstarter)
   #9
 4 156     Oslo Vest     0
Jeg merker meg at de som er mest opptatt av i hevde at byggebransjen er for dyr mm ikke finner det interessant å skrive litt om om seg selv og si noe om de lever etter det de krever byggebransjen skal leve etter, nemlig å sette ned priser, gi stoooooooooooore rabatter til alle og "bare" gjøre en tilleggsjobb når du allikevel er her. ;D
Signatur