13,250
25
1
Håndverkeren sender faktura for mer materriell bruk!
163
0
Hei!
Jeg lurer på om noen har oppleved lignende sak.
Vi har en undertegnetet et kontrakt med en en håndverker og jeg har betalt den delen av kostnadet som skulle dekke materiell, ddrif/rigg. Jeg har fått alerede en ekstra regning på mer forbruk.
Jeg har snakkket med dem og sier at de har brukt dem materiell på bygge plassen med usammenhengende forklaring og mengder.
Ut i fra areal og observasjon av leveranse og en titt på kontaineret for bygg avfall jeg ser at det stemmer ikke med det de sier.
Jeg lurer på om noen har råd om dette? Kan jeg kreve for eksempel at de må vise meg deres ordre seddel/bestilling fra deres leverandør?
Skal jeg betale alle fakturaene ubetinget som de sender meg?
Jeg håper at noen av dere kan komme med noen råd da jeg trenger dem virkelig.
På forhånd takk for alle svar.
Jeg lurer på om noen har oppleved lignende sak.
Vi har en undertegnetet et kontrakt med en en håndverker og jeg har betalt den delen av kostnadet som skulle dekke materiell, ddrif/rigg. Jeg har fått alerede en ekstra regning på mer forbruk.
Jeg har snakkket med dem og sier at de har brukt dem materiell på bygge plassen med usammenhengende forklaring og mengder.
Ut i fra areal og observasjon av leveranse og en titt på kontaineret for bygg avfall jeg ser at det stemmer ikke med det de sier.
Jeg lurer på om noen har råd om dette? Kan jeg kreve for eksempel at de må vise meg deres ordre seddel/bestilling fra deres leverandør?
Skal jeg betale alle fakturaene ubetinget som de sender meg?
Jeg håper at noen av dere kan komme med noen råd da jeg trenger dem virkelig.
På forhånd takk for alle svar.
Om du er sikker på at du har rett bør du ikke betale fakturaen, men opplyse selskapet om at du bestrider fakturaen. De kan da ikke sende saken videre til inkasso.
Mitt prosjekt:
Halvmoderne enebolig i Kongsberg
Jeg er ganske sikker på at jeg har rett. som sagt jeg har sjekket på byggeplasset og har snakket med de vanlig arbeider som jobber for firmaet og det de sier stemmer med min antakelse. De i ledelsen snakker usammenhengende om leverans og mender og forbruk OSV.
Som sagt jeg kunne gjerne se på deres ordre brev på materielle da man kan se om det stemmer eller ikke.
Mitt prosjekt:
Halvmoderne enebolig i Kongsberg
Lykke til.
Mitt prosjekt:
Halvmoderne enebolig i Kongsberg
Dersom det er avvik som snekkern mener han skal ha betalt for, SKAL dette varsles deg når dette OPPDAGES. Avviket skal og bør godkjennes av deg, slik at du blir klar over merkostnaden.
Jeg har tenkt gjennom og har snakket med noen venner som jobber i bygge bransjen og de mener i slike situasjoner det skal være lov å be om dokumentasjon (ordre seddel, bestilling, levering papirer fra leverandøren). Jeg kan ikke bare akseptere alle regningen som de kommer mrd og når jeg spør om forklaring så får jeg en del usammenhengende brgrunnelse.
Hmm. Hvis du har fått en fast pris på hele prosjektet, (inkl matriell), så skal du vel ikke ha ekstra regning >
Det må da være firmaet, (som er den profesjonelle aktøren), som skal kunne beregne hvor mye materiell som går med. Bommer de, må de ta tapet på sin kappe
En annen sak er at noen ganger er det umulig for et firma å vite helt sikkert tids og materialforbruk før jobben er kommet i gang. Det kan f.eks være ved utgraving av tomt / oppføring av grunnmur, at det er uklarheter med grunnforhold. (Leire, sprengning, etc). I slike tilfeller pleier firmaet å spesifisere i tilbudet at det kan komme merkostnader avhengig av ting som eventuelt dukker opp underveis. Finles tilbudet en gang til før du protesterer for høyt.
En annen ting er at hvis magefølelsen din sier at her er det noe ullent, så er det som regel slik. Dersom firmaet har bommet med sitt tilbud, og prøver å skyve kostnadene over på deg, kan du ha et problem som kan ta lang tid å løse, og bli dyrt. Ut fra det du skriver, kan det dessverre virke som om du har å gjøre med et useriøst firma.
Et tips til slutt: Prøv å få dokumentert så mye som mulig av det som skjer. Ta bilder av alt. (Bedre med for mange enn for få). Fotografer både det som blir utført, materiell som blir brukt, og tom emballasje. Før dagbok, der du skriver ned arbeidet som blir utført, og ikke minst det som håndverkerne sier til deg. Dersom du havner i en tvist om betaling eller manglende utført arbeide, er det viktig å ha så mye dokumentasjon som mulig.
Lykke til
(Hold gjerne forumet oppdatert med hvordan det går).
Du kan alltid be om å få se dokumentasjon, om de vil vise den er opp til dem. Hva du har krav på å få se kommer litt ann på hva som står i kontrakten og i loven om bruk av håndverkertjenester. Gå inn på http://www.lovdata.no og se på lov om bruk av håndverkertjenester på fast eiendom for forbruker mm. Her vil du mest sannsynlig kunne få svar på det du lurer på.
Som skrevet tidligere her kan du be om en skriftlig forklaring/ redegjørelse for ekstra materiell som er brukt.
For å ikke betale fakturen bør du være veldig sikker i din sak.
Firmaet kan sende saken til inkasso uansett om du bestrider fakturan til dem, er inkassoselskapet du da må bestride kravet til.
Fler og fler firmaer benytter seg av egeninkasso som ikke går gjennom vanlig inkassoselskap. De som bruker det får saken forholdsvis kjapt til namsmann for utleggsforretning. Så til de som bruker egeninkasso får man ikke bestridt kravet til et inkasso selskap.
Siden arbeiderne i firmaet sier din antagelse stemmer ville jeg ansett dette som bevis nok.
Du gikk rundt på byggeplassen å samlet tomme sekker/pakker er dette inkl. kontaineren? Har kontaineren blitt tømt? Hvor stort er oppdraget? Tenker da på om det er behov for å tømme kontainer mer enn en gang under arbeidene?
Sier arbeiderne at det stemmer at de ikke har brukt mer enn 85 sekker? Du kan jo evt. høre om de vil skrive under på hvor mange sekker de har brukt.
Hentet fra loven om bruk av håndverkertjenester:
§ 9. Tilleggsarbeid.
(1) Viser det seg under utføringen behov for arbeid utenfor oppdraget som det er praktisk å utføre sammen med oppdraget (tilleggsarbeid), skal tjenesteyteren kontakte forbrukeren.
(2) Er forbrukeren ikke å treffe, eller mottar tjenesteyteren av andre grunner ikke beskjed innen rimelig tid, kan tilleggsarbeidet likevel utføres dersom
(a) forbrukeren må antas å ville ha tilleggsarbeidet utført, og
(b) prisen for tilleggsarbeidet er ubetydelig i seg selv, eller den er lav i forhold til prisen for den avtalte tjenesten.
(3) Tjenesteyteren plikter i rimelig utstrekning å utføre tilleggsarbeid som ikke kan utsettes uten fare for vesentlig skade for forbrukeren
Det er ikke nødvendigvis det er noe "SKAL.."
Ut ifra hva jeg forstår fra trådstarters innlegg er det beregnet levering av 250 sekker i prisen.
De har da spesifisert 250 sekker og har de da en god forklaring og/eller dokumentasjon på hvorfor det har gått med mer materiell må du nok belage deg på å betale. Men ut ifra hva du har skrevet og hva arbeiderne har sagt så ser jeg det som lite sannsynlig at du må betale for dette.
Hvis dette kun dreier seg om forbruk av 250 sekker kontra 85 sekker, er det vel ikke noe stort problem å finne ut av. Med så stort avvik, må det vel være lett for en uavhengig fagmann å uttale seg om hva som er sannsynlig forbruk ut i fra utført arbeide.
Slik jeg tolker trådstarter, er dette med de 250 sekkene bare et eksempel på noe som skjer med flere ting. Dersom dette er gjennomgående for hele prosjektet, er jeg redd for at trådstarter kan få store uforutsette utgifter. Jo tidligere slike ting blir tatt opp, jo bedre. Men atter en gang: Se hva som står i tilbudet/kontrakten.
Det kan ikke være at de fakturerer i kvm og hver sekk inneholde mer enn 1 kvm ?
Eller liter/kg/etc etc ?
Det finnes nok av useriøse personer der ute som har med hensikt å luere personer,har du sett på bygg og bedrag :)
Fimaer som forlanger penger før en vare er levert skal du holde deg langt unna,de er ikke seriøse nok,og så har de dårlig likviditet.
Ta kontakt med forbruker kontoret de kan hjelpe deg,sjekk fimaet også opp med brønnøy registert,
Og om noen har gjort en dårlig jobb så er ikke det ditt problem men firmas problem,du har en fast pris,vis du da ikke har bestilt noe etterpå avtalen.
skal ikke betale for noe, vil det si at fastpris er det samme som gratis?
Før vi begynner med husbyggingen vi hartegnet en hus/bygge forsikring hos gjensidige og jeg håper at jeg kan bruke dette for å dekke kostnaden ved en rettsak.
Hva ville dere gjøre om det var dere?
Forsikringen dekker eventuelle rettshjelp.
Forbrukerådet anbefalte følgende:
1. Bestride kommende regninger
2. Ta kontakt med Boligtvistnemda om firmaet er medlem i en av gruppen som hører til
3. Forliksrådet
Tenker på:
-Underlag
-Antall m2
-Type puss
-Krav til utførelse
Forstår ut fra tråden at det kan være snakk om fiberpuss på et eller annet underlag, areal og detaljer om underlaget sier du ingenting om. Hvis du gir litt utfyllende informasjon så kan du kanskje få litt råd og meninger om hvordan det skal / burde være.
Problemet er enkelt å greit er at de i tilbudet hadde regnet med en mengde materiell blant annet 250 sekker med Heydi fiber puss.
Når jeg ser at vi ikke har fått mer 1/3 av materiell og spør dem om hvor er disse og andre ting og jeg får bare tulle svar og i tillegg sender han faktura for mer bruk.
Siden de har ikke levert materiell så jeg måtte belege meg å kjkøpe dette for å klare jobben ferdig før været blir dårligere.
En liten eksempel, om man går til et restaurant og bestille rett med tilbehør så man forventer at man får det som man betaler for.