............ Gleder meg derfor stort til å flytte litt utenfor, sånn at det går an å sitte på terrassen og nyte en god søndagsfrokost på terrassen uten å høre tusenvis av biler kjørende forbi=)
Hmm...jobber hardt på søndager også dere bergensere eller pleier du å ha lang frokost ;)
PS nydelig utsikt du får og misunner deg nærheten til sjøen....
Hehe.. det er nok ikke jobb som lurer bergensere opp i sandviken, men fjellveien, fløyen og rundemannen som er blandt de beste og lettest tilgjengelige turområdene i bergen. Mange som liker og gå til brushytten, og kjøpe seg en varm sjokolade;)
Signatur
Mvh Sverre Forskalingssnekker & Byggingeniør Daglig leder EnergiTek AS
Ja det koker ned til følgende alternativ: - kjøp ferdig tomt på finn.no - kjøp gammelt hus med stor tomt og del tomten i to - kjøp gammelt hus og riv og bygg på ny - kjøp gammelt hus og totaloppuss - kjøp ferdig nytt hus hos husleverandør
Bare for nysgjerrighetens skyld. Hva er det som gjør det så viktig å bo innenfor kommunegrensen til Stavanger? Hele Nord-Jæren er jo et sammenhengende utbygd område. Områdene rundt har jo så enormt mye å tilby på natursiden i forhold til Stavanger. Hva om du fant to hus på Forus 500 meter fra hverandre men på hver sin side av kommunegrensen. Ville du ikke vurdert det i Sandnes?
Dette er ikke for å kritisere deg på noen som helst måte. Alle har sine preferanser for hvor de vil bo, og jeg vet at jeg selv ikke ville bodd sentrumsnært til noen by. Men morsomt å høre hvilke preferanser folk har, og hvorfor.
Bomringen er en viktig grunn. Både jeg og kona jobber innenfor. Den kommer nok til å bli mye dyrere etterhvert også, ikke bare økningen som kommer i 2009
Jeg vil være i nærheten av jobb. Nå bor både jeg og kona i gåavstand til jobb faktisk. det er deilig
Joda. Men uansett er det jo ikke så enormt dyrt å kjøre gjennom den bomringen. Hva om du bytter arbeidsgiver eller arbeidsgiver flytter til forus? På Sandnessiden? Flytter du etter da?
Med den nye takstøkningen vil det koste deg 20 kroner for hver passering. I løpet av ett år og med full rabatt blir dette noe over 2500 kroner. Om så taksten skulle doble seg igjen vil det jo bare bli 5000 kroner i året i bompenger å kjøre til jobb.
Så det økonomiske argumentet kjøper jeg ikke.
En kjapp beregning viser at dersom du må låne bare 100.000 ekstra for å kjøpe tomt i Stavanger kontra en annen kommune, så vil dette koste mer over 20 år sammenlignet med en situasjon der bompengene vil firedoble seg fra det nye økte nivået.
Altså. Om du får en tomt i Stavanger for 1.600.000, og en tomt i Sola for 1.500.000, og betaler ned lånet over 20 år gitt 5% rente - så vil det du betaler mindre for tomten Forsvare en gjennomsnittlig bompris på 60 kroner pr. passering før rabatt over de 20 årene.
Bomringen blir aldri noe godt argument for å velge å bo i et område som er såpass mye dyrere enn nabokommunene. Spesielt når vi vet at du nok må gi 1 mill mer for en tomt i stavanger kontra Sola. En mill kan forsvare 600 kroner for hver bompengepassering.
Det å gå til jobb etc er et mye bedre argument. Unge folk liker jo også å bo nært bykjernene pga lett tilgang til pubber og kinoer. Men dette virker å avta med årene, og når man får barn tror jeg de fleste ønsker å bo et stykke unna byen. Da får man andre verdier.
Regnestykket tilsier NOk 20 * (1-40%) * 365 * 2 = 8760. Altså 20 kroner per passering, 40% rabatt, hver dag hele året må du regne, 2 biler.
Om noen år tror jeg at det blir bompenger begge veier. Da må du doble til NOK 17520 per år. Jamfør pengebehovet i Jæren Pakke 2. Da begynner det å bli skikkelige beløp.
Jeg vet ikke hvor jeg skal jobbe de neste 20 årene, men det er mye mer sannsynlig innenfor bommen enn utenfor.
Dessuten - Ja det koster mer med et hus innenfor bommen, men det får du igjen når du selger.
Ok 2 biler ja. Det tenkte jeg ikke på for det trenger ikke vi. Og mitt regnestykke tok utgangspunkt i 220 arbeidsdager pr. år. Det er jo ikke så mange som jobber hver dag hele året, og hva skal man ellers til byen for ;)
At du får igjen når du selger er nok sant, så lenge du har råd til den ekstra investeringen nå.
Alt i alt er det jo mange argumenter for å bo nært byen, men jeg synes ikke bomringen er ett av dem.
Jeg må innrømme at jeg ikke er motstander av bomringen. Jeg betaler med glede så lenge man ser håndfaste resultater som f.eks. nye RV44. Skjønt, jeg har mer tro på en løsning med en ekstra lokal drivstoffsavgift i stedet for bomring. Det blir mer rettferdig, for da betaler man etter hvor mye man kjører, og ikke etter hvor man tilfeldigvis bor og arbeider.
Ja blir bra med den nye Sola splitten osv som kommer etterhvert også.
Jeg kikket på tomt på Hålandsmarka, fantastisk flott der ute. Jeg var nær å kjøpe tomt, inntil jeg pratet med Byggservice som skremte meg vekk da de sa at det kom til å bli dyrt å bygge enebolig
Ja jeg antar du kommer på mellom 5 og 6 for en enebolig inklusiv tomt og alt om du bygger i Hålandsmarka. da en stor enebolig med leilighet.
Det er fint her i Hålandsmarka, men det er vel ca. 25 minutters kjøretid til Stavanger om det ikke er kø. Det passer fint for oss som jobber på Forus. 12 minutter med bil, 30 minutter på sykkel.
Hehe.. det er nok ikke jobb som lurer bergensere opp i sandviken, men fjellveien, fløyen og rundemannen som er blandt de beste og lettest tilgjengelige turområdene i bergen. Mange som liker og gå til brushytten, og kjøpe seg en varm sjokolade;)
Forskalingssnekker & Byggingeniør
Daglig leder EnergiTek AS
- kjøp ferdig tomt på finn.no
- kjøp gammelt hus med stor tomt og del tomten i to
- kjøp gammelt hus og riv og bygg på ny
- kjøp gammelt hus og totaloppuss
- kjøp ferdig nytt hus hos husleverandør
Dette er ikke for å kritisere deg på noen som helst måte. Alle har sine preferanser for hvor de vil bo, og jeg vet at jeg selv ikke ville bodd sentrumsnært til noen by. Men morsomt å høre hvilke preferanser folk har, og hvorfor.
Bomringen er en viktig grunn. Både jeg og kona jobber innenfor. Den kommer nok til å bli mye dyrere etterhvert også, ikke bare økningen som kommer i 2009
Jeg vil være i nærheten av jobb. Nå bor både jeg og kona i gåavstand til jobb faktisk. det er deilig
Med den nye takstøkningen vil det koste deg 20 kroner for hver passering. I løpet av ett år og med full rabatt blir dette noe over 2500 kroner. Om så taksten skulle doble seg igjen vil det jo bare bli 5000 kroner i året i bompenger å kjøre til jobb.
Så det økonomiske argumentet kjøper jeg ikke.
En kjapp beregning viser at dersom du må låne bare 100.000 ekstra for å kjøpe tomt i Stavanger kontra en annen kommune, så vil dette koste mer over 20 år sammenlignet med en situasjon der bompengene vil firedoble seg fra det nye økte nivået.
Altså. Om du får en tomt i Stavanger for 1.600.000, og en tomt i Sola for 1.500.000, og betaler ned lånet over 20 år gitt 5% rente - så vil det du betaler mindre for tomten Forsvare en gjennomsnittlig bompris på 60 kroner pr. passering før rabatt over de 20 årene.
Bomringen blir aldri noe godt argument for å velge å bo i et område som er såpass mye dyrere enn nabokommunene. Spesielt når vi vet at du nok må gi 1 mill mer for en tomt i stavanger kontra Sola. En mill kan forsvare 600 kroner for hver bompengepassering.
Det å gå til jobb etc er et mye bedre argument. Unge folk liker jo også å bo nært bykjernene pga lett tilgang til pubber og kinoer. Men dette virker å avta med årene, og når man får barn tror jeg de fleste ønsker å bo et stykke unna byen. Da får man andre verdier.
Om noen år tror jeg at det blir bompenger begge veier. Da må du doble til NOK 17520 per år. Jamfør pengebehovet i Jæren Pakke 2. Da begynner det å bli skikkelige beløp.
Jeg vet ikke hvor jeg skal jobbe de neste 20 årene, men det er mye mer sannsynlig innenfor bommen enn utenfor.
Dessuten - Ja det koster mer med et hus innenfor bommen, men det får du igjen når du selger.
At du får igjen når du selger er nok sant, så lenge du har råd til den ekstra investeringen nå.
Alt i alt er det jo mange argumenter for å bo nært byen, men jeg synes ikke bomringen er ett av dem.
Jeg må innrømme at jeg ikke er motstander av bomringen. Jeg betaler med glede så lenge man ser håndfaste resultater som f.eks. nye RV44. Skjønt, jeg har mer tro på en løsning med en ekstra lokal drivstoffsavgift i stedet for bomring. Det blir mer rettferdig, for da betaler man etter hvor mye man kjører, og ikke etter hvor man tilfeldigvis bor og arbeider.
Jeg kikket på tomt på Hålandsmarka, fantastisk flott der ute. Jeg var nær å kjøpe tomt, inntil jeg pratet med Byggservice som skremte meg vekk da de sa at det kom til å bli dyrt å bygge enebolig
Det er fint her i Hålandsmarka, men det er vel ca. 25 minutters kjøretid til Stavanger om det ikke er kø. Det passer fint for oss som jobber på Forus. 12 minutter med bil, 30 minutter på sykkel.