21,364
39
1
Juridisk spørsmål ang 100 metersbelte
681
Bergen
0
Hei!
Jeg kjøpe tomt for 1.5 år siden. den ene kanten ligger 90 meter fra sjøen, og den andre ligger 120 meter fra. Jeg leser stadig mer om at folk ikke får bygge innenfor 100 metersbelte her i Hordaland. Jeg ønsker å bygge 94 meter fra sjøen. Tror dere fylkesmannen kan sette seg på bakbeina på grunn av disse 6 meterene? Det går vei ned til sjøen ca 50 meter ved siden av min tomt. Det går også vei langs etter sjøen 10 meter fra sjøkanten. Jeg er jo da ikke til noen som helst hinder for personer som ønsker å gå langs sjøen. Det er vel det denne regelen skal sørge for?
Ett spørsmål til: Tomten jeg kjøpte ble skilt ut som boligtomt for 6-7 år siden. Da jeg kjøpte den, måtte jeg søke om konsesjonsfritak. Området tomten ligger i er "LNF område med tilltatt spredd bebyggelse." Da tomten ble skilt ut, søkte tidligere eier om oppføring av bolig. Dette gikk igjennom ettersom man har rett til å bygge innenfor PBL innen 3 år etter tomten er skilt ut. Men får jeg nå nye 3 år ettersom jeg er ny eier og har søkt om konsesjonsfritak?
Tomten ble solgt til meg som boligtomt. Jeg har også veirett frem til tomten over hovedbruket. Brønn og kloakkrett over bruket også.
EDIT: Byttet fra fylkeskommunen til fylkesmannen
Jeg kjøpe tomt for 1.5 år siden. den ene kanten ligger 90 meter fra sjøen, og den andre ligger 120 meter fra. Jeg leser stadig mer om at folk ikke får bygge innenfor 100 metersbelte her i Hordaland. Jeg ønsker å bygge 94 meter fra sjøen. Tror dere fylkesmannen kan sette seg på bakbeina på grunn av disse 6 meterene? Det går vei ned til sjøen ca 50 meter ved siden av min tomt. Det går også vei langs etter sjøen 10 meter fra sjøkanten. Jeg er jo da ikke til noen som helst hinder for personer som ønsker å gå langs sjøen. Det er vel det denne regelen skal sørge for?
Ett spørsmål til: Tomten jeg kjøpte ble skilt ut som boligtomt for 6-7 år siden. Da jeg kjøpte den, måtte jeg søke om konsesjonsfritak. Området tomten ligger i er "LNF område med tilltatt spredd bebyggelse." Da tomten ble skilt ut, søkte tidligere eier om oppføring av bolig. Dette gikk igjennom ettersom man har rett til å bygge innenfor PBL innen 3 år etter tomten er skilt ut. Men får jeg nå nye 3 år ettersom jeg er ny eier og har søkt om konsesjonsfritak?
Tomten ble solgt til meg som boligtomt. Jeg har også veirett frem til tomten over hovedbruket. Brønn og kloakkrett over bruket også.
EDIT: Byttet fra fylkeskommunen til fylkesmannen
Siste redigering: Tuesday, February 23, 2010 11:31:40 AM av sgrevskott
Signatur
Det er viktig å gi gode "særskilte" grunner for å få dispensasjon når du vil bygge i LNF/Strandsone. Hvis du argumenterer godt for at bygging ikke vil påvirke allmenhetens tilgang, barns mulighet til lek og utfoldelse, fjernvirkning (ser stygt ut på avstand), etc. burde det gå greit å få dispensasjon. At tomten er skilt ut til bolig er også en særskilt grunn.
Selv om dette er et LNF område kan kommunen ha laget spesielle regler for bygging. Forhold deg til de og søk disp der det er nødvendig. Forhåndskonferanse og en telefon til FM er heller ikke dumt, og det kan lønne seg å betale en advokat for noen timers arbeid med en dispsøknad.
For en holdning.
Hvem er idioten, den som kjøper en tomt med en klar begrensning i disposisjonsretten, og tar det for gitt at han skal få fritak . Eller de som forvalter våre felles lover og forskrifter. (Nei jeg jobber ikke i det offentlige).
Som eiendomsbesitter bør man huske at eiendomsretten er kun den restrett som er igjen på en eiendom når man tar bort andre rettigheter og forpliktelser som påviler den.
Eksempler:
en kommunepolitiker får lov til å sprenge og gjøre vanvittige inngrep i en naturperle på lindås.
En hytteeier som hadde hytte på en øy fikk ikke lage kai slik at han kunne legge til med båt...
En huseier fikk ikke rive et naust fra 30 tallet for å øke takhøyden slik at han kunne få inn sjærgårdsjeepen sin. Nauset var laget for en 14 fots robåt.
På Tysnes ble innbyggerene nektet å lage naust selv om det er gjerne grunnen til at folk flytter dit. Kommunen var i harnisk ettersom de fryktet å bli totalt fraflyttet. Fylkeskommunen stod på sitt. Det har ikke tjent NOEN!
EDIT:
Der er tidligere gitt tilatelse til å bygge på tomten. Derfor kjøpte jeg den.
På dette stedet er det ikke like vanskelig å komme seg til sjøen som i indre oslofjord. Virker som det er mange fra oslo som tror at det er likt over hele Norge. Man må se litt på hvor i landet ting bygges!
EDIT 2:
Sorry for den sure tonen i denne tråden. Det er bare det at det utvises så lite sjønn selv her på vestlandet. Jeg skjønner at vi må ha denne regelen, men i utkanten hvor der er lett å komme til, burde ikke dette være noe som kan stoppe et byggeprosjekt. Desverre vises det ikke skjønn i det heletatt, og vi som innbyggere sitter igjen som tapere på grunn av byråkratiet som i utgangspunktet skal hjelpe oss...
EDIT 3: Byttet fra fylkeskommune til fylkesmann
Forskalingssnekker & Byggingeniør
Daglig leder EnergiTek AS
Byåkratiet lever sitt eget liv...
Strengt tatt gjelder vel 100-meters regelen kun utenfor tettbebyggelsen, dvs at det har heller aldri vært meningen at den skal gjelde i Bjørvika eller andre bysentra som ligger langs vannkanten.
"vellutbygget", men paragrafen brukes mot de som ønsker å bygge om på husene sine.
Loven var ment for å "nasjonalisere" Røkkes og resten av Blærumssossens strandeiendommer. For å gi loven legitimitet nekter de folk i grisgrente strøk å sette opp en rorbu.
§ 17-2. Forbud mot bygging og fradeling i 100-metersbeltet langs sjøen
Bygning, konstruksjon, anlegg eller innhegning kan ikke oppføres nærmere sjøen enn 100 meter fra strandlinjen målt i horisontalplanet ved alminnelig høyvann og kan heller ikke endres vesentlig. Forbudet gjelder også deling, herunder salg eller bortleie av ubebygd del (parsell eller tomt) av eiendom.
Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke i tettbygd strøk eller i områder som omfattes av reguleringsplan eller strandplan. Det samme gjelder område som i arealdelen av kommuneplanen er lagt ut til byggeområder og områder for råstoffutvinning. Bestemmelsen gjelder heller ikke tiltak som er i samsvar med bestemmelser gitt i medhold av § 20-4 annet ledd punkt c. Fylkesmannen avgjør i tvilstilfelle om et område skal anses som tettbygd strøk.
Bestemmelse1 i første ledd gjelder heller ikke:
1. bygning, konstruksjon, anlegg eller innhegning som er nødvendig for forsvaret, i landbruket, tamreindriften, fløtingen, fangst- og fiskerinæringen, for vannforsyningen, avløpsanlegg, kraft- og reguleringsanlegg, den alminnelige samferdsel, bergverksdrift eller drift på andre ikke mutbare mineralske forekomster enn grus, sand og leire, og fradeling, salg eller bortleie av ubebygd del av eiendom til slik næringsvirksomhet,
2. badeanlegg m.v. og toilettanlegg på friluftsområde som er åpent for allmennheten og bygning m.v. for naturvernformål i område som er fredet eller vernet i medhold av naturvernloven,
3. brygge på bebygd eiendom til sikring av eierens eller brukerens atkomst.
Tettbebygd strøk/tettbebyggelse - I lovproposisjonen til plan- og bygningsloven sies det at det med tettbebyggelse siktes til konsentrert bebyggelse av et slik omfang at det er nødvendig med særskilte anlegg og innretninger for å tilfredsstille felles behov på stedet, som f.eks. vei- og gatenett, vannforsynings- og kloakkanlegg, parkbelter, lekeplasser o.l. Med tettbebyggelse menes selve bebyggelsen med tilhørende anlegg og innretninger i slike strøk. Dette innebærer at der hvor det er slike innretninger, er det også "tettbebyggelse". Det er antatt i teorien at "tettbygd strøk" har et tilsvarende innhold som "tettbebyggelse". Tettbebyggelsesområder omfatter både boliger, industri og annen virksomhet. I praksis innebærer dette at som hovedregel må hele Oslo kommune med unntak av Marka og Kongsgården regnes for "tettbygd strøk"/ "tettbebyggelse". Det samme gjelder de av øyene som er landbruks-, natur- og friluftsområde i Fjordbruksplanen. Vi må legge til grunn at hvor det ikke er tettbebyggelse og tettbygd strøk, er det "spredt utbygging" og "spredt boligbebyggelse" etter plan- og bygningsloven § 20-4.
1: 100m-beltet
2: LNF-område
Dersom det er LNF-B område, som det gis inntrykk av her, gjelder ikke samme krav som LNF på generelt grunnlag.
Det kan jo virke som det er plass til en bolig som hovedsakelig ligger utenfor 100m-beltet. Det er meget positivt å bruke som argument.
Har selv hatt flere slike saker siste årene med begge forbud.
Har da lagt ned en stor jobb med å dokumentere at nevnte bygging ikke er til hinder for allmennheten og at dette ikke blir "skjemmende" for omgivelsene. Dette dokumenterer jeg med en lang foto-serie som har godt med tekst sammen med bilder. En presentasjon av dette til saksbehandlere er å fåretrekke.
Men, i sammenheng eller samspill med kommune MÅ dere begynne å tenke at saksbehandlere er akkurat som oss - mennesker - som skal håndheve et regelverk som ikke dem har bestemt - å se heller på dem som samarbeidspartnere å juster holdning og toneleie deretter.
Vi kommer LANGT med en ydmyk holdning til dem (nei, jeg jobber ikke i det offentlige jeg heller).
Skal du bruke advokat til disp-søknad må du få en som har gjort dette før - hvis ikke er pengene bortkastet.... mener jeg.....