#31
 4,148     Oslo Vest     0
Jeg gjentar vel bare det som før er sagt, men min erfaring er som Hans sin, dispensasjon skaper IKKE presedens, nettopp fordi at den enkelte dispensasjonssøknad krever særlige forhold. Utforingen blir å argumentere for at akkurat denne byggesaken oppfyller kravene til dispensasjon.

Jeg ønsker deg lykke til videre.
Signatur

   #32
 433     Østfold     0
Er enig ennå.

Men jeg mener likevel at slike fohold kan legge føring for likebehandlig. Det er flere kommuner som er redde for å "åpne for disp" i områder de er usikre på - nettopp fordi de er redde for at det vil strømme på med "like" saker.

Har selv fått gjennom mange disp-saker med krav om likebehandling.
   #33
 110     Bergen     0
Min erfaring med FM i Hordaland er at de er noenlunde fornuftige. Jeg har selv fått gjennom et par dispsaker, og nøkkelen er gode og saklige argumenter. FM har varierende tillitt til de forskjellige kommunenes dømmekraft. Os og Øygarden er f.eks. "verstingkommuner", og alt derfra blir sjekket nøye. Bergen kommune er snille gutter, og får langt færre avslag fra FM. Sund er vel ikke helt gode i FMs øyne, og du bør derfor sørge for at vedtaket kommunen gjør er meget godt begrunnet (og de grunnene gir du dem i søknaden din). Det er ikke alltid kommunens saksbehandlere og evt. politikere begrunner vedtakene sine godt nok, og da blir det garantert klage fra FM.
   #34
 4,148     Oslo Vest     0

Er enig ennå.

Men jeg mener likevel at slike fohold kan legge føring for likebehandlig. Det er flere kommuner som er redde for å "åpne for disp" i områder de er usikre på - nettopp fordi de er redde for at det vil strømme på med "like" saker.

Har selv fått gjennom mange disp-saker med krav om likebehandling.


Det tyder på at du kan jobben din!! Min mening er at man typisk i slike saker skal bruke folk med erfaring, og at presentasjonen og argumenteringen er helt avgjørende for resultatet.

Jeg er stadig borti slike saker hvor man søker dispensasjon, og her i Oslo er det virkelig blitt en utfordring. Jeg har selv i slike saker brukt argumentet om likhet for loven og presedens, med vekslende hell. Men i prinsippet er jeg enig, det er nettopp det som er poenget med lov og presedens, nemlig forutsigbarhet.

Mitt største mareritt har dog vært når politikerne i et prosjekt (som krevde politisk behandling) gikk imot sin egen regulering og veltet hele prosjektet.

Signatur
   #35
 433     Østfold     0


Er enig ennå.

Men jeg mener likevel at slike fohold kan legge føring for likebehandlig. Det er flere kommuner som er redde for å "åpne for disp" i områder de er usikre på - nettopp fordi de er redde for at det vil strømme på med "like" saker.

Har selv fått gjennom mange disp-saker med krav om likebehandling.


Det tyder på at du kan jobben din!! Min mening er at man typisk i slike saker skal bruke folk med erfaring, og at presentasjonen og argumenteringen er helt avgjørende for resultatet.

Jeg er stadig borti slike saker hvor man søker dispensasjon, og her i Oslo er det virkelig blitt en utfordring. Jeg har selv i slike saker brukt argumentet om likhet for loven og presedens, med vekslende hell. Men i prinsippet er jeg enig, det er nettopp det som er poenget med lov og presedens, nemlig forutsigbarhet.

Mitt største mareritt har dog vært når politikerne i et prosjekt (som krevde politisk behandling) gikk imot sin egen regulering og veltet hele prosjektet.


Fremdeles enig. En ting som i alle fall er uforutsigbar er POLITIKERE....
Greit å bli kjent med noen av dem for å kunne bruke til påvirkning.... hehe
   #36
 16     0
Skriver under på den siste.
Har for det meste saker i strandsonen, med politiske vedtak.
Det er en kamp å måtte løpe rundt for å få det som en vil.
De bryr seg minst om regelverket, tenker på seg selv og hvem de kjenner.
Forutsigbarheten blir deretter, med en rekke lite bærekraftige vedtak.

Smøring virker, synd det er slik.
   #37
 433     Østfold     0
Jepp, av og til må man "snakke" med (smøre) noen rette personer. Synd det ja, men men, må man så må man av og til..... hehe.

(puhhh.. der.... var det 300 ;D)

   #38
 345     Kvinnherad     0
Er det ett alternativ og flytte huset lenger bak? slik at man kommer utenonfor 100 m med huset? Ville enn da fått lov?
   #39
 4,148     Oslo Vest     0
§ 1-6. Tiltak

Med tiltak etter loven menes oppføring, riving, endring, herunder fasadeendringer, endret bruk og andre tiltak knyttet til bygninger, konstruksjoner og anlegg, samt terrenginngrep og opprettelse og endring av eiendom, jf. § 20-1 første ledd bokstav a til m. Som tiltak regnes også annen virksomhet og endring av arealbruk som vil være i strid med arealformål, planbestemmelser og hensynssoner.

Det vil si at huset/hytten må være mer enn 100 m fra strandsonen, men du kan heller ikke bygge deg en terrasse/stor utegrill el tilsvarende nærmere enn 100 m.
Signatur