(trådstarter)
   #21
 705     Vestlandet     0
Det virket som kommunen var ganske bestemt, men har ikke fått noe skriftlig enda. Vi har uansett tenkt å prøve oss.

Tomten vår skal i følge kommunen ha innkjørsel fra den veien så da må da den være bred nok til biler. De nærmeste nabotomtene har også lov å bruke veien som gjennomkjøring. Ellers skal den i utgangspunktet brukes til gangvei.

Et lyspunkt er at det kan se ut som om nærmeste nabo må være med å spleise på veien siden de også sannsynligvis skal ha innkjørsel der. Det hjelper jo litt. Men den tomten skal selges så usikkert når den blir kjøpt og når de da vil bygge.

  (trådstarter)
   #22
 705     Vestlandet     0
Fra kommunen: "Vegane vert overteke vederlagsfritt for kommunal drift i medhald av gjeldande standardkrav, etter at reguleringsområdet er bygd ut og anleggstrafikken er avslutta."
Det svarer vel på spørsmålet om hvem som skal ha driftsansvaret.

Men vil dette si at vi mister den delen av tomten, eller er veien fortsatt på vår eiendom? Overtar de veien eller bare driften? Har jo betydning med tanke på hvor mye vi kan bygge ut på tomten. En vei blir jo ikke regnet med BYA, men hvis vi ikke eier veien, har vi mindre tomt og dermed mindre BYA.
   #23
 1,231     Bergen     0
Såvidt jeg har fått med meg fra byggeboligs tråder, så er det fullt mulig med forskjellig eier av et veilegeme og selve grunnen. Så ut fra ordlyden å dømme, så tipper jeg du fortsatt blir eier av grunnen under veien.
   #24
 1,749     Norge     0

Fra kommunen: "Vegane vert overteke vederlagsfritt for kommunal drift i medhald av gjeldande standardkrav, etter at reguleringsområdet er bygd ut og anleggstrafikken er avslutta."
Det svarer vel på spørsmålet om hvem som skal ha driftsansvaret.

Men vil dette si at vi mister den delen av tomten, eller er veien fortsatt på vår eiendom? Overtar de veien eller bare driften? Har jo betydning med tanke på hvor mye vi kan bygge ut på tomten. En vei blir jo ikke regnet med BYA, men hvis vi ikke eier veien, har vi mindre tomt og dermed mindre BYA.

Det betyr at dere mister det arealet. Litt usikker på dette men, arealet er: veibredde + 1,5 meter på begge sider.
Det samme regler for reguleringen hos meg. Når vi har betalt/opparbeidet veien tar kommunen over veien vederlagsfritt. De tar da også vedlikeholdet.
Bluesman
   #25
 24,668     Akershus     0
Antar at du fortsatt er eier av veigrunnen, men at kommunen overtar ansvar for veilegemet.
Signatur
   #26
 4,148     Oslo Vest     0
Kommunen har hjemmel til slike inngrep gjennom plan og bygningslovens bestemmelser om utbyggingsavtaler.

Andre krav av samme kaliber finner man i reglene om vegopparbeidelsesplikt.
Signatur
   #27
 1,749     Norge     0
Og det skal sies at allerede ved min byggesøknad(4 år før veiopparbeidelsen), trakk de i fra arealet med tanke på bya(utnyttelsesgrad).

  (trådstarter)
   #28
 705     Vestlandet     0
Nå virket det på kommunen at utbygger måtte stå for veien, men fortsatt har de ikke kommet med noe offentlig så vi får se hva som skjer. Er jo utbygger som har utarbeidet reguleringsplanen og fått godkjenning av kommunen så synes også de burde være ansvarlig. Jeg håper fortsatt på at de dropper hele veien.
  (trådstarter)
   #29
 705     Vestlandet     0
Jeg har gått gjennom gamle sakspapirer fra kommunen og funnet en liten bisetning der det står at utbygger skal stå for veien! Jeg tok derfor kontakt med kommunen og viste til det avsnittet, og nå har vi endelig fått bekreftet at vi ikke er ansvarlige. De skulle minne utbygger på at de måtte bygge den. Så da slapp vi de utgiftene!  Grin men vi mister jo fortsatt ca 190 kvm av tomten så skulle gjerne sett at veien ikke ble noe av. I tillegg til at huset da ligger mindre "privat" til med en ekstra vei som grenser til huset.