#31
 8,022     Bærum     0
10k i mnd på mat for 3 stykker? Skjønner ikke hvordan det er teknisk mulig en gang...Spiser indrefilet og gåselever hver dag?

Vi er to voksne, to bittesmå og annenhver uke også to tenåringer i huset. Bruker maks 1600 pr uke.

   #32
 1,519     Oslo     0

10k i mnd på mat for 3 stykker? Skjønner ikke hvordan det er teknisk mulig en gang...Spiser indrefilet og gåselever hver dag?

Vi er to voksne, to bittesmå og annenhver uke også to tenåringer i huset. Bruker maks 1600 pr uke.


Som sagt: Vi spiser svært godt, også til hverdags. All mat lages fra bunnen av basert på gode råvarer. Jeg kaster mye mindre mat enn en gjennomsnittelig norsk famile (som kaster rundt 20-25% av all mat innkjøpt). Baker brød selv også (dvs, samboeren min gjør det). Harryhandler innimellom og går ikke inn for å bruke mest mulig penger på mat, men jeg kjøper akkurat det jeg/vi har lyst på når vi har lyst på det. Handler stort sett alt på Rema 1000 (basisvarer) og Jacobs på Holtet (alt det andre) og friske grønnsaker på en innvandrerbutikk som ligger strategisk til mellom trikkestoppet mitt og huset mitt. Fullt klar over at det er mulig å bruke mye mindre og hadde lett klart det om det var nødvendig, men det er det ikke og da gjør vi som vi gjør. Om det eksakte tallet er 9,10 eller 11k skal jeg ikke ha noen bastant mening om siden det ikke føres noe systematisk regnskap - kun basert på hvordan saldoen på "felleskortet" som brukes til dagligvarer oppfører seg.

Poenget var forsåvidt ikke mitt forbruk av penger på mat, men at basert på livvstil og ønsker kan faktisk forbruk variere mye fra SIFO-budsjettet.
   #33
 373     Hordaland     0
@oyvindhh;

Du må være forberedt på at en Tesla gir deg et sviende høyt verditap ift. mange andre biler. Dette er en kjent sak ift. ny teknologi som de "innovative" kjøper, men som "massene" er skeptisk til når den skal selges engang. Dette må du ta høyde for i regnestykket. I tillegg til x-faktor ift. vedlikehold.  Det er bl.a. ikke oppgitt hva hovedservicer vil komme på. Enda.  Prisen fra fabrikk ble dessuten satt opp 29. November...  Sannsynlig pris på en Tesla S med 80 Kwh. vil bli over 600 000 kr.  Så kan du begynne å regne verditap....

Sammenlign gjerne med en Prius+ syvseter hybrid til 240.000 mindre. Tror du skal revurdere de 30.000 spart pr. år. Hvis Priusen er verdt 100.000 om ti år og Teslaen 160.000, er forskjellen i verditap alene 20.000,- pr. år. Så kommer kapitalbindingskostnader i tillegg.  Om forskjellen i pris lånes blir det fort penger av det også.

Så kommer spørsmålet om kvalitet inn. En vet at Priusen er av høy kvalitet. At den er Norges mest populære taxi sier sitt. Tesla? Den kan være god, men vi vet intet basert på erfaring. Og enda en x-faktor er at om "the big three" (Ford,GM, Chrysler) bestemmer seg for å kjøre Tesla i grøften. Vel, så gjør de det. Har skjedd før. Og vil høyst sannsynlig skje igjen. De færreste vil satse på en bil fra en produsent som ikke eksisterer lengre.... Og de 600+ tusen kan da fort gå opp i røyk. Toyotaen? Vil høyst sannsynlig rusle i 20 år med ok stell. Med lave driftskostnader.

Så. Masse, masse usikkerhet her.  De 30.000,- du antar du vil spare pr. år, kan fort snu til 30.000 i merkostnad pr. år.

  Det jeg vil illustrere med mitt innlegg er at valg kan foretaes basert på fornuft (kjedelig for mange) og empirisk kunnskap. Eller følelser (alltid kjekt de to første ukene).... Og kan overføres til mye annet enn bil.

Valget er ditt!  ;) 
Signatur
   #34
 10,486     Akershus     0

Tesla

Sammenlign gjerne med en Prius+ syvseter hybrid


??? ???

Skal ikke sammenlikne med en 10 år gammel polo SDI med en gang, da? Den er sikkert enda mer fornuftig.

Skal man først sammenlikne, må man jo sammenlikne med noe som er i nærheten.


Det blir som om jeg skulle sammenlikne vår 2004 Mercedes-Benz E240 4matic med en Skoda Octavia 1,9 tdi 4wd. Klart merca koster mer, men så er det også BIL, ikke et kjipt fremkomstmiddel av blekk og plast. Det blir som matbudsjettet til han over her. Vi kunne sikkert spart litt der hvis vi ville, men forbruket på drøyt 1,0 på mila er verdt det hver gang jeg trykker på knappen og bakluka åpner seg, hver gang luftfjæringen kan heves for å cruise over brøytekantene andre står og spinner i, hver gang jeg setter meg inn litt frøsen og koser meg med rattvarmen, eller når den flyter behagelig avgårde bortover E6, samtidig som den kan strammes opp kjøres aktivt gjennom svingene om man ønsker. Eller for den saks skyld, når jeg kjører den andre mercen, en turbodiesel fra 1991, som etter 553.000 km fortsatt føles og ser ut som den aldri har tenkt å gi seg.
Signatur
   #35
 373     Hordaland     0
Det var kun ment som en illustrasjon Frodes. To nye biler som dekker samme behov. (7 seter)  ;)

Hvis pengene betyr noe, så velger en deretter. Og så var det for å strø litt malurt i begeret om at han sparer 30.000,- pr. år. Ift. hva? Igjen om pengene betyr noe.

Ellers går det du sier på "opplevd kvalitet". Ikke så opptatt av det selv. Plast er plast og bil er bil. Så lenge det virker og ikke koster mer enn det trenger. Dette tullet med plastkvalitet inni bilen interesserer meg en viss plass. Mer opptatt av totalkostnaden.  Bare min mening. Så da veier også regnestykket fra en kompis om at driftsutgiftene ble nesten halvert da han gikk fra Merc' til prius på 3 taxier også endel. Og det er masse bil igjen når han bytter på 300.000 km. Vil ikke inn på en bilmerkedebatt på en tråd om boliglån, bare poengtere at det er totalen som teller. Enten en har 40.000 eller 80.000 utbetalt pr. mnd. er valgene en gjør med på å bestemme disp. for sparing.  Wink
Signatur
   #36
 373     Hordaland     0

Det var kun ment som en illustrasjon Frodes. To nye biler som dekker samme behov. (7 seter)  ;)

Hvis pengene betyr noe, så velger en deretter. Og så var det for å strø litt malurt i begeret om at han sparer 30.000,- pr. år. Ift. hva? Igjen om pengene betyr noe.

Ellers går det du sier på "opplevd kvalitet". Ikke så opptatt av det selv. Plast er plast og bil er bil. Så lenge det virker og ikke koster mer enn det trenger. Dette tullet med plastkvalitet inni bilen interesserer meg en viss plass. Mer opptatt av totalkostnaden.  Bare min mening. Så da veier også regnestykket fra en kompis om at totalutgiftene ble nesten halvert da han gikk fra Merc' til prius på 3 taxier også endel. Og det er masse bil igjen når han bytter på 300.000 km. Vil ikke inn på en bilmerkedebatt på en tråd om boliglån, bare poengtere at det er totalen som teller. Enten en har 40.000 eller 80.000 utbetalt pr. mnd. er valgene en gjør med på å bestemme disp. for sparing.  Wink
Signatur
   #37
 2,264     0
Poenget her var vel å få frem hvordan han kan spare 30 000 i året på å kjøpe en ny bil til 600 000 fremfor å fortsatt kjøre bilen de har i dag.
Kjører han en Bugatti i dag, er ikke det så vanskelig.
Kjører han en Golf, skulle jeg like å se regnestykket.

Ut ifra at han betaler 3500,- pr mnd antar jeg det ikke er snakk om en bil som kostet 600 000 tidligere i år.

Nå er vi selvsagt laaangt off topic.

Rent personlig, tror ikke jeg at et kjøp av en Tesla S i dag gjør deg i stand til å betale 30 000 ekstra på boliglånet i året, dvs dekker inn ca 500 000 ekstra i boliglån. Ikke tror jeg banken hadde jublet hvis du hadde lagt frem dette regnestykket heller.

Men jeg erkjenner at det er mye jeg ikke vet, og spør derfor etter regnestykket.

I beste fall er det store usikkerhetsmomenter i regnestykket.

   #38
 10,486     Akershus     0
Akkurat, du bryr deg ikke om bil, jeg gjør det. Du bryr seg sikkert om noe annet, der jeg gir beng. For noen er bil = bil , for andre er mat = mat. Den 04-modellen har vi akkurat kjøpt, med full visshet om at den nok kommer til å koste vesentlig mer enn gamle-merca mi, og den 1996 volvo plasticfantæstics40 vi bytter ut.

Det er jo ikke noe problem å spare 30k i året ved å bytte til en tesla S, det spørs bare hva man bytter FRA. Han kunne sikkert spart mer ved å velge den andre greia, men det er sikkert morsommere med tesla. Har man råd, så er det jo ingenting i veien for å kose seg litt, enten med bil, god mat eller hva det måtte være. Selv lever jeg vi relativt sparsomt, og har ikke lånt MAKS av hva vi kan greie for å få et mest mulig fancy hus å betale ned på. Da er det heller ikke noe problem å mate en litt tørst bil, eller som i sommer, da jeg svei av 35.000 på å ta med guttungen 2 uker til usa for å besøke familie, og gjøre tidenes overraskelse av foreldrene mine.


Jeg tror mange kunne ha godt av å låne litt mindre, bygge litt mindre hus, droppe innfelte ledspotter i den grisedyre trappa, og heller ha litt penger til overs og kunne nyte livet litt.
Signatur
   #39
 373     Hordaland     0

Akkurat, du bryr deg ikke om bil, jeg gjør det. Du bryr seg sikkert om noe annet, der jeg gir beng. For noen er bil = bil , for andre er mat = mat. Den 04-modellen har vi akkurat kjøpt, med full visshet om at den nok kommer til å koste vesentlig mer enn gamle-merca mi, og den 1996 volvo plasticfantæstics40 vi bytter ut.

Det er jo ikke noe problem å spare 30k i året ved å bytte til en tesla S, det spørs bare hva man bytter FRA. Han kunne sikkert spart mer ved å velge den andre greia, men det er sikkert morsommere med tesla. Har man råd, så er det jo ingenting i veien for å kose seg litt, enten med bil, god mat eller hva det måtte være. Selv lever jeg vi relativt sparsomt, og har ikke lånt MAKS av hva vi kan greie for å få et mest mulig fancy hus å betale ned på. Da er det heller ikke noe problem å mate en litt tørst bil, eller som i sommer, da jeg svei av 35.000 på å ta med guttungen 2 uker til usa for å besøke familie, og gjøre tidenes overraskelse av foreldrene mine.


Jeg tror mange kunne ha godt av å låne litt mindre, bygge litt mindre hus, droppe innfelte ledspotter i den grisedyre trappa, og heller ha litt penger til overs og kunne nyte livet litt.



Ja, vi er forskjellige.  Jeg er opptatt av bil. for all del. Men med et litt annet perspektiv.  OT.

Ift. det helt siste du skriver er jeg så absolutt enig.  En skal leve også. Men jeg har svart utfra mitt ståsted i
livet (du fra ditt), og da kommer forskjellige refleksjoner frem. Jeg har vært nødt til å være kjempenøktern.
For i det hele tatt å klare å komme dit jeg er i dag.  Og det har gitt meg endel erfaringer ift.
hvor lite jeg faktisk har trengt for å klare meg. Fordi jeg har villet det nok. Forsaket mye som andre bruker
penger på (og som jeg selv brukte penger på før), og lært meg å tenke annerledes. Og fasit? Det plager meg
overhodet ikke. Jeg føler ikke at jeg går glipp av noe, og ei heller at barna mine savner noe opp mot venner.
Jeg tror faktisk jeg har tilført dem kunnskap mange andre jevnaldrende ikke aner hva er.

Og perspektivet mitt er som jeg startet med i første innlegg her; kan en spare, så bør en absolutt gjøre det.
I motsatt fall bør en justere ned sine ønsker ift. hus som du også skriver.  ;)

Signatur
   #40
 10,486     Akershus     0

Jeg har vært nødt til å være kjempenøktern.


Og du (vi) er ikke alene om det. Jeg hadde ca. 15.000 utbetalt, kjøpte hus alene, brukte 6.700 på lån, 3.000 på bilutgifter, hovedsaklig til/fra jobb (billig bil som jeg skrudde på selv), 2.300 i barnebidrag, samt strøm, vann, mat, klær osv. Det er da man lærer å smøre matpakke i stedet for å handle i kantina :-)

Kan vel si jeg burde kjøpt billigere, men noe særlig billigere fantes ikke, og jeg prioriterte å få meg eget hus i stedet for å fortsette å leie.
Signatur