Kjenner meg igjen fra 20 år tilbake. Men selv om inntekt i dag føles helt grei (vel, jeg er ufør så hvor greit blir det nå egentlig...), så velger jeg bevisst å spare gjennom å sette endel av disp. inn i huset fremfor å låne mer. I tillegg til å sette til side hver mnd.
Poenget mitt er at jeg lett kunne brukt dette opp på "dill", men velger det bort. Uten å føle at jeg går glipp av noe.
Poenget var forsåvidt ikke mitt forbruk av penger på mat, men at basert på livvstil og ønsker kan faktisk forbruk variere mye fra SIFO-budsjettet.
Det er ingenting galt med å bruke betydelig mer penger enn SIFO-budsjettet, hvis man velger det (halvveis) bevisst. SIFO-budsjettet er heller ikke et minimumsbudsjett - man kunne til og med bruke mindre penger enn det. Poenget er at SIFO-budsjettet kan være nyttig å sammenligne med for å se hvor man selv bruker mer penger enn "vanlig". Etter det er det lettere å ta et bevisst valg om hvordan man vil disponere pengene sine.
Om Oyvindhh tar feil i sitt valg av bil er kanskje mindre viktig enn at han har prøvd å ta et bevisst valg. (Jeg er selv litt i tvil om elbil lønner seg rent økonomisk, men det kan være lønnsomt i forhold til kjøretid pga bruk av kollektivfelt i Oslo, og det kommer an på hva slags bil man ellers ville kjørt.)
Vi bruker mer penger på forbruk enn SIFO-budsjettet. Vi har vurdert om vi var villige til å kutte ned på forbruk for å kjøpe/bygge dyrere hus og kom fram til at vi IKKE var villige til det. Vi vil ikke "bo oss ihjel". Vi vil også nyte livet litt.
Frodes kan ha sine dyre biler, rolfy kan spise biff hver dag og oyvindhh kan ha en sports-(el-)bil, hvis de har råd til det og ikke samtidig sutrer over å ha dårlig råd (nå eller en gang i framtiden)... Det virker som dere alle er noenlunde bevisste på pengebruk. Det er det viktigste... :)
Det skal sies at den kostet faktisk ikke mer enn 180.000 å kjøpe inn
Signatur
Prøver å gjøre det skikkelig med en gang. Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Da jeg snakket med banken så sa de at selv om man ikke har bil så antar systemet automatisk en bil siden de regner med at det vil bli innkjøpt før eller senere. Om dette er standard i Norge vet jeg ikke, men det er forsåvidt ikke så veldig urimelig antagelse med mindre noen kjøper i sentrum av en by.
10k i mnd på mat for 3 stykker? Skjønner ikke hvordan det er teknisk mulig en gang...Spiser indrefilet og gåselever hver dag?
For å gi et konkret eksempel har jeg for første gang beregnet prisen på et måltid - dagens middag for to voksne og ett barn. Utgifter som følger med ca priser etter hukommelsen
- en liten Stange-kylling 90 kroner (salg på SmartClub) - en halv kilo tomater 25 kroner - en halv potte frisk estragon 15 kroner - en dl hvitvinseddik 10 kroner - et klunk hvitvin 10 kroner - en kopp ris - kanskje 3 kroner - diverse småting: salt, pepper, hvitløk, olje, chili - kanksje 3 kroner - drikke: en 3/4 flaske Ringi eplemost: 40 kroner - dessert: En frisk annanas: 25 kroner
Så 221 kroner for noe som i min verden er et helt ordinært hverdagsmåltid. Av og til spiser vi rimeligere , av og til dyrere. Kunne kuttet prisen til kanskje 1/3 ved å bruke en kylling fra Prior, hermetiske tomater, tørket estragon, droppet hvitvin i sausen og drukket vann og hatt essensielt samme rett, bare litt mindre god.
Går selv over til elbil neste år (Tesla Model S) og har regnet ut at jeg sparer ca 30.000,- i året på det. Det er greit å ta med seg når man ikke går så mange tusenlapper i overskudd hver måned!
Har du mulighet til å publisere dette regnstykket?
Auda, var ikke meningen at hele tråden skulle vris til å omhandle elbiler. Nå er ikke prisen for Model S publisert enda, men den kommer antakelig denne uken. Jeg satser på en pris på rundt 550" for en passe utstyrt versjon med det største batteriet. Jeg skal ikke ha verken Signature eller Performance versjon.
Hva reell besparelse blir har jeg strengt talt ingen aning om, for det inngår svært mange faktorer. Jeg kan starte med de enkleste. Jeg leaser i dag en Passat som jeg betaler ca 42.000,-, per år, men for enkelhetens skyld sier vi at Passaten koster 400" og har samme rente som jeg vil få ved kjøp av Model S`en (8740 i renter etter skatt). Forsikringen tar jeg ikke med, for iht pristilbud er den faktisk Model S og Passat tilnærmet likt priset. Bompenger bruker jeg rundt 11-12.000 på i året (bor i Oslo, kona kjører til jobb hver dag). Drivstoff ligger på rundt 20.000,- per år. Årsavgiften er på rundt 3.000,- Sum 8700+12+20+3=43.7000,- per år. Uff, er det virkelig så dyrt... :)
For Model S derimot vil jeg finansiere kjøpet ved å legge bilen inn i boliglånet (dette vil gi forskjellige forutsetninger for Passaten og Model S, men dette er tall som er relevante for meg). Om jeg låner 550.000,- og har en rente på 3,1% (det får jeg av årsaker vi ikke trenger diskutere her). Dette gir en rentekostnad på 12.000,- per år etter skatt. Drivstoff forventer jeg at faller med ca minst 85% (full tank vil koste ca 60,- istedenfor 900, men rekkevidden er dog en del kortere). Ca 3000,- i drivstoff altså. Årsavgiften er 400,-. Bompenger=0,-. Regnestykket blir dermed 12+3+400= 15.400,-.
Total besparelse 28.300,-. Dette er de direkte besparelsene jeg vil ha fra dag en.
Videre herfra er det langt mer komplisert. En bil som Model S har potensielt høyt verditap fordi den er den første helelektriske familiebilen. Samtidig er mva noe av det første som blir lagt på elbiler i følge de som har satt seg grundig inn i materien, noe som fra 2017 kan løfte prisen på både brukte og nye elbiler. I tillegg opplever jeg det som ønsket at nordmen skal kjøre elbiler (vennligst dropp miljødiskusjonen her). Det betyr at når incentivene revurderes fra 2017 vil det antakelig også bli dyrere å kjøre bensin/dieselbiler. Det er med andre ord ikke sikkert differansen mtp kostnader ved bilhold endrer seg voldsomt, selv om incentivene på sikt blir redusert. Et kraftig verdifall må derfor komme fordi det lanseres nye modeller med langt bedre rekkevidde, men Tesla ligger så langt foran sine konkurrenter at jeg ikke er bekymret for det med det første. Jeg har for øvrig prøvekjørt Model S nylig, og mtp. verditap er det faktisk ikke en dieseldrevet stasjonsvogn jeg helst vil sitte med de nærmeste 5 årene her i Norge. Men alle disse faktorene er enorme diskusjoner hver for seg, og folk må mene akkurat hva de vil!
Om man har et langsiktig perspektiv på bilholdet (la oss si jeg beholder bilen i 8 år, ikke utenkelig) blir det enda mer interessant. Tesla har lansert en pris for forhåndskjøp av batteribytte, noe som gir deg nytt batteri etter garantiutløpstiden (8 år) for 100.000,-. Jeg kommer nok ikke til å kjøpe denne, basert på erfaringer fra eiere av Tesla Roadster samt Panasonics målinger. Etter 10 år og 200.000km bør batteriet fortsatt holde rundt 70-75% restkapasitet (batteriet slites langt mindre enn eks batterier i mobiler/pc`er, men igjen enda en enorm diskusjon). Jeg har ikke behov for nytt batteri om jeg har mistet 1/4 av kapasiteten, men det blir et veddemål fra min side. Forsikringen vil koste drøyt 10.000 per år, og spiser opp 35% (ca) av besparelsen. Batteriet er dog bilens viktigste komponent, så det bør man ta godt vare på.
Så kommer vi til vedlikehold. Tesla ser ut til å ta litt for godt betalt de første 3-4 årene, men derfra blir det straks mer morsomt. Motoren i Model S er en AC sak ikke ulik den T-banen bruker. Altså en nærmest uslitelig sak, på størrelse med en vannmelon. Svært enkel konstruksjon. Gearkassen er bare ett gir, boltet direkte på bakakselen. Ikke noe avanserte greier som kan gå i stykker der heller. Det er ingen registerreim som må skiftes, intet eksosanlegg/katalysator/partikkelfilter, ingen turbo, +++ Bremsene slites i langt mindre grad da mye av bevegelsesenergien regenereres av motoren. Tesla har en pakkepris hvor du kan kjøpe vedlikehold til fastpris for 8 år. Absolutt alt inkludert, bortsett fra dekk. Du skal altså ikke trenge å bruke en krone på reparasjoner om du inngår en vedlikeholdsavtale. Hva prisen for dette blir i Norge gjenstår å se, men ut fra min erfaring med 4 år gamle biler + kommer elbilen til å være genial kostnadsmessig etter noe tids eierskap.
Jeg har ikke fasiten, og som noen påpeker kan fort 30.000 spart snu til 30.000 i tap. De neste 5 årene vet jeg at de kjente kostnadene vil ligge drøyt 140.000,- under dieselbilen. De ukjente kostnadene gjenstår å se. Kanskje jeg vil bytte etter 6-7 år? Kanskje jeg beholder bilen i 10-12 år? Ingen anelse :)
Model S passer for øvrig ikke til alles bruk, og jeg anser meg ikke som noen elbil-fanatiker. Jeg er bare en bilinteressert person som elsker fart, og som ser at en familiebil med 362hk faktisk kan fremstå som fornuftig å eie sammenlignet med en Passat med under halvparten av ytelsen.
Håper egentlig tråden nå kan beholdes på korrekt tema. Send evt. PM om det skulle være noen andre spørsmål!
Tenkte kanskje jeg skulle spore tråden litt inn igjen ;)
Vi begynner grunnarbeider rett over jul, og har fått et byggelån på 3 850 000. Vi har 690 000,- cash i egenkapital, og legger inn egeninnsats verd omlag 120 000,-. Samlet inntekt er omlag 950 000. Vi har kun 100k i studielån, og to nedbetalte biler på hhv 7 og 12 år. Planlegger å klare oss med 1 bil etter innflytting. Har 2 barn, som går i barnehage og sfo. Lever forholdsvis nøkternt, men bruker omlag 7-8000 på mat hver måned.
Med mulighet for å binde renten på et veldig gunstig nivå i husbanken, ser jeg at økonomien blir romslig alikevel. Jeg ville absolutt undersøkt mulighetene deres for husbanklån, der er det mulig å spare mye penger, og ikke minst skaffe seg god forutsigbarhet med fastrente under 3 prosent i 20 år.
Sikkerhet er et annet viktig forhold. Både for banken, men ikke minst for dere. Vi bygger for 4 500 000. Men huset blir verd rundt 5 millioner. Skulle økonomien endre seg er det ikke værre enn å selge, selv med en korrigering på -10% i boligprisene.
Kan du slå i bordet med et godt planlagt prosjekt, med alle kostnader medberegnet, samt litt slingrinnsmonn til risiko tror jeg banken fort blir medgjørlig. Vi hentet inn fastpriser i forkant, og detaljprosjekterte en del, noe jeg tror var tungen på vektskålen i vår favør.
Forøvrig har eg meir åleine i lønn enn dykke to til sammen, men eg hadde aldri tord å ta opp så mykkje lån.
Folk er forskjellige, både når det gjelder forbruk og risikovillighet. Om Blånegl klarer å bli ferdig med huset i tide slik at de rekker å binde renta i 20 år på under 3 prosent er ikke det ille. Fastrenten kan dog fort stige og man får ikke bundet renten i husbanken før huset er ferdig så jeg ville beregnet vesentlig høyere rente enn 3% når smerteterskelen skal beregnes. Akkurat det hjelper vel husbanken til med da de benytter en rente på 6,25% når de sjekker låntakers betjeningsevne.
Kjenner meg igjen fra 20 år tilbake. Men selv om inntekt i dag føles helt grei
(vel, jeg er ufør så hvor greit blir det nå egentlig...), så velger jeg bevisst
å spare gjennom å sette endel av disp. inn i huset fremfor å låne mer.
I tillegg til å sette til side hver mnd.
Poenget mitt er at jeg lett kunne brukt dette opp på "dill", men velger
det bort. Uten å føle at jeg går glipp av noe.
Mitt prosjekt: http://www.byggebolig.no/oppgraderinger-oppussing/fra-ronne-til-hus/
Det er ingenting galt med å bruke betydelig mer penger enn SIFO-budsjettet, hvis man velger det (halvveis) bevisst. SIFO-budsjettet er heller ikke et minimumsbudsjett - man kunne til og med bruke mindre penger enn det. Poenget er at SIFO-budsjettet kan være nyttig å sammenligne med for å se hvor man selv bruker mer penger enn "vanlig". Etter det er det lettere å ta et bevisst valg om hvordan man vil disponere pengene sine.
Om Oyvindhh tar feil i sitt valg av bil er kanskje mindre viktig enn at han har prøvd å ta et bevisst valg. (Jeg er selv litt i tvil om elbil lønner seg rent økonomisk, men det kan være lønnsomt i forhold til kjøretid pga bruk av kollektivfelt i Oslo, og det kommer an på hva slags bil man ellers ville kjørt.)
Vi bruker mer penger på forbruk enn SIFO-budsjettet. Vi har vurdert om vi var villige til å kutte ned på forbruk for å kjøpe/bygge dyrere hus og kom fram til at vi IKKE var villige til det. Vi vil ikke "bo oss ihjel". Vi vil også nyte livet litt.
Frodes kan ha sine dyre biler, rolfy kan spise biff hver dag og oyvindhh kan ha en sports-(el-)bil, hvis de har råd til det og ikke samtidig sutrer over å ha dårlig råd (nå eller en gang i framtiden)... Det virker som dere alle er noenlunde bevisste på pengebruk. Det er det viktigste... :)
Det skal sies at den kostet faktisk ikke mer enn 180.000 å kjøpe inn
Grave? Flytte masser? Komprimere? Støype? www.budsjettmaskiner.no Eidsvoll, Arendal. Noe du vil leie ut? Ta kontakt, vi har plass til flere.
Så går det så fint så.
Mitt prosjekt: http://www.byggebolig.no/oppgraderinger-oppussing/fra-ronne-til-hus/
For å gi et konkret eksempel har jeg for første gang beregnet prisen på et måltid - dagens middag for to voksne og ett barn. Utgifter som følger med ca priser etter hukommelsen
- en liten Stange-kylling 90 kroner (salg på SmartClub)
- en halv kilo tomater 25 kroner
- en halv potte frisk estragon 15 kroner
- en dl hvitvinseddik 10 kroner
- et klunk hvitvin 10 kroner
- en kopp ris - kanskje 3 kroner
- diverse småting: salt, pepper, hvitløk, olje, chili - kanksje 3 kroner
- drikke: en 3/4 flaske Ringi eplemost: 40 kroner
- dessert: En frisk annanas: 25 kroner
Så 221 kroner for noe som i min verden er et helt ordinært hverdagsmåltid. Av og til spiser vi rimeligere , av og til dyrere. Kunne kuttet prisen til kanskje 1/3 ved å bruke en kylling fra Prior, hermetiske tomater, tørket estragon, droppet hvitvin i sausen og drukket vann og hatt essensielt samme rett, bare litt mindre god.
Så det er fullt mulig;)
Auda, var ikke meningen at hele tråden skulle vris til å omhandle elbiler. Nå er ikke prisen for Model S publisert enda, men den kommer antakelig denne uken. Jeg satser på en pris på rundt 550" for en passe utstyrt versjon med det største batteriet. Jeg skal ikke ha verken Signature eller Performance versjon.
Hva reell besparelse blir har jeg strengt talt ingen aning om, for det inngår svært mange faktorer. Jeg kan starte med de enkleste.
Jeg leaser i dag en Passat som jeg betaler ca 42.000,-, per år, men for enkelhetens skyld sier vi at Passaten koster 400" og har samme rente som jeg vil få ved kjøp av Model S`en (8740 i renter etter skatt). Forsikringen tar jeg ikke med, for iht pristilbud er den faktisk Model S og Passat tilnærmet likt priset. Bompenger bruker jeg rundt 11-12.000 på i året (bor i Oslo, kona kjører til jobb hver dag). Drivstoff ligger på rundt 20.000,- per år. Årsavgiften er på rundt 3.000,-
Sum 8700+12+20+3=43.7000,- per år. Uff, er det virkelig så dyrt... :)
For Model S derimot vil jeg finansiere kjøpet ved å legge bilen inn i boliglånet (dette vil gi forskjellige forutsetninger for Passaten og Model S, men dette er tall som er relevante for meg). Om jeg låner 550.000,- og har en rente på 3,1% (det får jeg av årsaker vi ikke trenger diskutere her). Dette gir en rentekostnad på 12.000,- per år etter skatt. Drivstoff forventer jeg at faller med ca minst 85% (full tank vil koste ca 60,- istedenfor 900, men rekkevidden er dog en del kortere). Ca 3000,- i drivstoff altså. Årsavgiften er 400,-. Bompenger=0,-. Regnestykket blir dermed 12+3+400= 15.400,-.
Total besparelse 28.300,-. Dette er de direkte besparelsene jeg vil ha fra dag en.
Videre herfra er det langt mer komplisert. En bil som Model S har potensielt høyt verditap fordi den er den første helelektriske familiebilen. Samtidig er mva noe av det første som blir lagt på elbiler i følge de som har satt seg grundig inn i materien, noe som fra 2017 kan løfte prisen på både brukte og nye elbiler. I tillegg opplever jeg det som ønsket at nordmen skal kjøre elbiler (vennligst dropp miljødiskusjonen her). Det betyr at når incentivene revurderes fra 2017 vil det antakelig også bli dyrere å kjøre bensin/dieselbiler. Det er med andre ord ikke sikkert differansen mtp kostnader ved bilhold endrer seg voldsomt, selv om incentivene på sikt blir redusert. Et kraftig verdifall må derfor komme fordi det lanseres nye modeller med langt bedre rekkevidde, men Tesla ligger så langt foran sine konkurrenter at jeg ikke er bekymret for det med det første.
Jeg har for øvrig prøvekjørt Model S nylig, og mtp. verditap er det faktisk ikke en dieseldrevet stasjonsvogn jeg helst vil sitte med de nærmeste 5 årene her i Norge. Men alle disse faktorene er enorme diskusjoner hver for seg, og folk må mene akkurat hva de vil!
Om man har et langsiktig perspektiv på bilholdet (la oss si jeg beholder bilen i 8 år, ikke utenkelig) blir det enda mer interessant. Tesla har lansert en pris for forhåndskjøp av batteribytte, noe som gir deg nytt batteri etter garantiutløpstiden (8 år) for 100.000,-. Jeg kommer nok ikke til å kjøpe denne, basert på erfaringer fra eiere av Tesla Roadster samt Panasonics målinger. Etter 10 år og 200.000km bør batteriet fortsatt holde rundt 70-75% restkapasitet (batteriet slites langt mindre enn eks batterier i mobiler/pc`er, men igjen enda en enorm diskusjon). Jeg har ikke behov for nytt batteri om jeg har mistet 1/4 av kapasiteten, men det blir et veddemål fra min side. Forsikringen vil koste drøyt 10.000 per år, og spiser opp 35% (ca) av besparelsen.
Batteriet er dog bilens viktigste komponent, så det bør man ta godt vare på.
Så kommer vi til vedlikehold. Tesla ser ut til å ta litt for godt betalt de første 3-4 årene, men derfra blir det straks mer morsomt. Motoren i Model S er en AC sak ikke ulik den T-banen bruker. Altså en nærmest uslitelig sak, på størrelse med en vannmelon. Svært enkel konstruksjon. Gearkassen er bare ett gir, boltet direkte på bakakselen. Ikke noe avanserte greier som kan gå i stykker der heller. Det er ingen registerreim som må skiftes, intet eksosanlegg/katalysator/partikkelfilter, ingen turbo, +++
Bremsene slites i langt mindre grad da mye av bevegelsesenergien regenereres av motoren.
Tesla har en pakkepris hvor du kan kjøpe vedlikehold til fastpris for 8 år. Absolutt alt inkludert, bortsett fra dekk. Du skal altså ikke trenge å bruke en krone på reparasjoner om du inngår en vedlikeholdsavtale. Hva prisen for dette blir i Norge gjenstår å se, men ut fra min erfaring med 4 år gamle biler + kommer elbilen til å være genial kostnadsmessig etter noe tids eierskap.
Jeg har ikke fasiten, og som noen påpeker kan fort 30.000 spart snu til 30.000 i tap. De neste 5 årene vet jeg at de kjente kostnadene vil ligge drøyt 140.000,- under dieselbilen. De ukjente kostnadene gjenstår å se. Kanskje jeg vil bytte etter 6-7 år? Kanskje jeg beholder bilen i 10-12 år? Ingen anelse :)
Model S passer for øvrig ikke til alles bruk, og jeg anser meg ikke som noen elbil-fanatiker. Jeg er bare en bilinteressert person som elsker fart, og som ser at en familiebil med 362hk faktisk kan fremstå som fornuftig å eie sammenlignet med en Passat med under halvparten av ytelsen.
Håper egentlig tråden nå kan beholdes på korrekt tema. Send evt. PM om det skulle være noen andre spørsmål!
Vi begynner grunnarbeider rett over jul, og har fått et byggelån på 3 850 000.
Vi har 690 000,- cash i egenkapital, og legger inn egeninnsats verd omlag 120 000,-. Samlet inntekt er omlag 950 000. Vi har kun 100k i studielån, og to nedbetalte biler på hhv 7 og 12 år. Planlegger å klare oss med 1 bil etter innflytting. Har 2 barn, som går i barnehage og sfo. Lever forholdsvis nøkternt, men bruker omlag 7-8000 på mat hver måned.
Med mulighet for å binde renten på et veldig gunstig nivå i husbanken, ser jeg at økonomien blir romslig alikevel. Jeg ville absolutt undersøkt mulighetene deres for husbanklån, der er det mulig å spare mye penger, og ikke minst skaffe seg god forutsigbarhet med fastrente under 3 prosent i 20 år.
Sikkerhet er et annet viktig forhold. Både for banken, men ikke minst for dere. Vi bygger for 4 500 000. Men huset blir verd rundt 5 millioner. Skulle økonomien endre seg er det ikke værre enn å selge, selv med en korrigering på -10% i boligprisene.
Kan du slå i bordet med et godt planlagt prosjekt, med alle kostnader medberegnet, samt litt slingrinnsmonn til risiko tror jeg banken fort blir medgjørlig. Vi hentet inn fastpriser i forkant, og detaljprosjekterte en del, noe jeg tror var tungen på vektskålen i vår favør.
Fint å være optimistrisk, men meinar man bør legge seg på ei litt meir pessimistisk linje for sikkerhetskyld.
Forøvrig har eg meir åleine i lønn enn dykke to til sammen, men eg hadde aldri tord å ta opp så mykkje lån.
Folk er forskjellige, både når det gjelder forbruk og risikovillighet. Om Blånegl klarer å bli ferdig med huset i tide slik at de rekker å binde renta i 20 år på under 3 prosent er ikke det ille. Fastrenten kan dog fort stige og man får ikke bundet renten i husbanken før huset er ferdig så jeg ville beregnet vesentlig høyere rente enn 3% når smerteterskelen skal beregnes. Akkurat det hjelper vel husbanken til med da de benytter en rente på 6,25% når de sjekker låntakers betjeningsevne.
Mitt prosjekt:
Halvmoderne enebolig i Kongsberg