Kia/Hunday har i hvertfall 8-10-12 A velger på ladeklumpen sin. Varmgang er ofte noe som utvikler seg over tid. Det er jo helt uproblematisk å lade en stor el-bil med lav effekt hvis en f.eks er borte en helg.
I mitt eksempel hadde bruker kjørt rundt lørdagen og kun funnet ladestasjoner som var opptatt i stor avstand fra der de var på besøk hos familie fordi de torde ikke plugge inn nødladeren
Sameier bruker å ha felles forsikring. Beboer må dermed følge retningslinjene forsikring stiller. Vil tro forsikring ikke liker regelmessig lading på stikkontakt som ikke er satt opp til denne typen bruk.. Dermed kan styret nekte denne typen bruk. Beboer som ikke følger pålegg fra sameiet og forsikring kan bli holdt ansvarlig for reduksjon i utbetaling.
de fleste nye biler med nødlader har vel maks 8A i dag. uansett ikke gunstig/lov og bruke stikk som fast lading med nødladeren. som nevnt tidligere oppe så skal det opp en ladeboks da. styret må lage et formelt skriv og sende ut til alle, hvor det står hva som gjelder, brannsikkerhet osv, de fleste skjønner det nok når man nenver ord som brann osv.
Sameier bruker å ha felles forsikring. Beboer må dermed følge retningslinjene forsikring stiller. Vil tro forsikring ikke liker regelmessig lading på stikkontakt som ikke er satt opp til denne typen bruk.. Dermed kan styret nekte denne typen bruk. Beboer som ikke følger pålegg fra sameiet og forsikring kan bli holdt ansvarlig for reduksjon i utbetaling.
Ja, vi har felles forsikring. Det er ganske kostbart sjølv om det er mange sikkerhetstiltak. Dersom det evt. skulle bli ein brann der nokon har gjort noko feil er eg usikker på om evt. reduksjon i erstatning eller regress vil falle på sameiget eller personen som evt. har gjort noko dumt.
de fleste nye biler med nødlader har vel maks 8A i dag. uansett ikke gunstig/lov og bruke stikk som fast lading med nødladeren. som nevnt tidligere oppe så skal det opp en ladeboks da. styret må lage et formelt skriv og sende ut til alle, hvor det står hva som gjelder, brannsikkerhet osv, de fleste skjønner det nok når man nenver ord som brann osv.
Eg er styret.. Eller i alle fall styreleder. Det einaste eg har funne i vilkåra, sikkerhetsforskrifter omhandlar lading av truck.. Så er det denne då, som er veldig lite konkret:
Å lage eit skriv er greitt, men hadde vore innmari kjekt å kunne vise til påbud eller råd frå myndighetene om at slik form for lading ikkje er lov/fraråda.
Det beste hadde vore om ALLE hadde ladeboks, men det er nokre som har allereie, og dei har fleire forskjellige typar og sidan det stadig er ei utvikling på dette området så ser eg det lite hensiktsmessig å investere i utstyr som en ikkje har bruk for og som kanskje blir utdatert før det blir tatt i bruk.
Ja, og her igjen står følgande: Det er verdt å merke seg at de nye reglene ikke har tilbakevirkende kraft, noe som betyr at dersom du har en godkjent installasjon med stikkontakt for lading av elbil så er denne fortsatt lovlig å bruke.
Dersom ein då har ein kurs som aldri har vore meint for lading av el.bil, er det då lov å lade der uansett kva ein kallar det av fast eller nødlading? For ingen har ein slik tidlegare godkjent kurs for elbillading her i alle fall.
Det er jo ganske teit at det blir forbudt å sette opp en ny kurs til lading av elbil, men at det fortsatt er lov å lade elbil i ein gammal kurs berre ein kallar det for nødlading.
Eit kompromiss kan jo vere å tillatte nødlading ex. max 8A og at dette ikkje skal foregå på natta. Ikkje spredningsfare til bolig, men sidan det er sovande brannvesen her så vil en brann om natta åpenbart føre til større materielle skadar enn på dagtid.
En har eksempler på at sameiere er blitt pålagt å fjerne sin ladekontakt og i stedet kjøpe seg inn i sameiet anlegg anlagt flere år senere. Lading i borettslag/sameier kan være krevende.
En har eksempler på at sameiere er blitt pålagt å fjerne sin ladekontakt og i stedet kjøpe seg inn i sameiet anlegg anlagt flere år senere. Lading i borettslag/sameier kan være krevende.
Her har alle ansvar for egen lader, og den er på en kurs frå egen strømmåler så det blir aldri snakk om eit felles ladeanlegg.
Er kun for brannsikkerhet etter føre var prinsippet her.
Men 16A kurser har vel aldri vært godkjent ? De skal i tillegg kun ha det uttaket og riktig vern. Men som andre skriver sørger en for at en ikke belaster på maks så er det ikke så farlig men det finnes en del biler som kun har et nivå på nødlader.
Er det under 1/3 del som kun har nødlader så vil jo et vedtak om at alle skal ha godkjente enheter gå igjennom på et sameiermøte. Men bygger en felles anlegg istedenfor at alle får sin kurs med el bil lader som det tyder på her så vil inntaket kanskje kunne holde ved at bokser snakker sammen. Uten dette vil en jo trolig ikke ha kapasitet inn hvis alle begynner.
I mitt eksempel hadde bruker kjørt rundt lørdagen og kun funnet ladestasjoner som var opptatt i stor avstand fra der de var på besøk hos familie fordi de torde ikke plugge inn nødladeren
Beboer som ikke følger pålegg fra sameiet og forsikring kan bli holdt ansvarlig for reduksjon i utbetaling.
Ja, vi har felles forsikring. Det er ganske kostbart sjølv om det er mange sikkerhetstiltak. Dersom det evt. skulle bli ein brann der nokon har gjort noko feil er eg usikker på om evt. reduksjon i erstatning eller regress vil falle på sameiget eller personen som evt. har gjort noko dumt.
Eg er styret.. Eller i alle fall styreleder. Det einaste eg har funne i vilkåra, sikkerhetsforskrifter omhandlar lading av truck..
Så er det denne då, som er veldig lite konkret:
Å lage eit skriv er greitt, men hadde vore innmari kjekt å kunne vise til påbud eller råd frå myndighetene om at slik form for lading ikkje er lov/fraråda.
Det beste hadde vore om ALLE hadde ladeboks, men det er nokre som har allereie, og dei har fleire forskjellige typar og sidan det stadig er ei utvikling på dette området så ser eg det lite hensiktsmessig å investere i utstyr som en ikkje har bruk for og som kanskje blir utdatert før det blir tatt i bruk.
Ja, og her igjen står følgande:
Det er verdt å merke seg at de nye reglene ikke har tilbakevirkende kraft, noe som betyr at dersom du har en godkjent installasjon med stikkontakt for lading av elbil så er denne fortsatt lovlig å bruke.
Dersom ein då har ein kurs som aldri har vore meint for lading av el.bil, er det då lov å lade der uansett kva ein kallar det av fast eller nødlading? For ingen har ein slik tidlegare godkjent kurs for elbillading her i alle fall.
Det er jo ganske teit at det blir forbudt å sette opp en ny kurs til lading av elbil, men at det fortsatt er lov å lade elbil i ein gammal kurs berre ein kallar det for nødlading.
Eit kompromiss kan jo vere å tillatte nødlading ex. max 8A og at dette ikkje skal foregå på natta. Ikkje spredningsfare til bolig, men sidan det er sovande brannvesen her så vil en brann om natta åpenbart føre til større materielle skadar enn på dagtid.
Her har alle ansvar for egen lader, og den er på en kurs frå egen strømmåler så det blir aldri snakk om eit felles ladeanlegg.
Er kun for brannsikkerhet etter føre var prinsippet her.
Er det under 1/3 del som kun har nødlader så vil jo et vedtak om at alle skal ha godkjente enheter gå igjennom på et sameiermøte. Men bygger en felles anlegg istedenfor at alle får sin kurs med el bil lader som det tyder på her så vil inntaket kanskje kunne holde ved at bokser snakker sammen. Uten dette vil en jo trolig ikke ha kapasitet inn hvis alle begynner.