1,011
30
0
Kortslutningsberegning
76
0
Hei,
Er det noen som kan hjelpe til med å beregne kortslutning for kurs til EL bil .
Jordfeilbryter type B 25amp 2polet og 10amp sikring C , og pr 2×1.5 mm2
Bkk har oppgitt at kA er 1 ,PR kabel 5mtr
I følge mine beregninger skal dette være ok ,men er det noen som kan ta en kontroll reining?
Hadde ikke isolasjonmåler for hånden.
Er det noen som kan hjelpe til med å beregne kortslutning for kurs til EL bil .
Jordfeilbryter type B 25amp 2polet og 10amp sikring C , og pr 2×1.5 mm2
Bkk har oppgitt at kA er 1 ,PR kabel 5mtr
I følge mine beregninger skal dette være ok ,men er det noen som kan ta en kontroll reining?
Hadde ikke isolasjonmåler for hånden.
Først og fremst:
Hvilken kabel har du fra inntaket til sikringsskapet? Ledertverrsnitt og lengde?
Til trafo vil jeg anslå 100mtr
?
Inntaket er 3×10mm2 PN , 3mtr
Til trafo 100mtr
?
Kan dette stemme da?
Jeg vil anta å tro du har mindre enn 1kA Ik2pmin i inntaket
For det andre:
Du må først beregne nye Ik2pmin verdier ved samleskinnen (fra inntak, til sikringsskap, gjennom målersløyfe, frem til samleskinne). Jeg tviler på du har totalt 3 meter kabellengde fra inntakssikring til samleskinne. Målersløyfen i seg selv er jo fort en meter. Du må ta hensyn til kabling både internt i skapene, og fysisk kabellengde mellom skapene.
Sist:
Når du beregner Ik2pmin for utgående kurs må du bruke nye verdier som finnes fra stedet du beregner fra. Videre må du legge på minst 20% buffer siden det er et stikkontaktuttak.
Måling er jo eneste riktige man kan gjøre for å oppfylle kravene i NEK. Beregning gjør man jo stort sett kun på forhånd, for å ha en viss peiling på hva som må legges opp.