1,011    30    0  

Kortslutningsberegning

 76     0
Hei,

Er det noen som kan hjelpe til med å beregne kortslutning for kurs til EL bil .

Jordfeilbryter type B  25amp 2polet og 10amp sikring C , og pr 2×1.5 mm2  

Bkk har oppgitt at kA er 1  ,PR kabel 5mtr 

I følge mine beregninger skal dette være ok ,men er det noen som kan ta en kontroll reining?

Hadde ikke isolasjonmåler for hånden.


   #1
 2,435     Hordaland     0
Ik2pmin i leveringspunktet er 1kA? Høres ut som et standardtall. Mistanken underbygges av informasjonen du skrev i forrige innlegg, hvor du fikk opplyst 100kVA trafo med cos(phi)0,9. Hvor langt unna bor du trafoen, ca?

Først og fremst:
Hvilken kabel har du fra inntaket til sikringsskapet? Ledertverrsnitt og lengde?

Signatur
  (trådstarter)
   #2
 76     0
Fra inntaket til skapet har jeg Cu 16mm2 , 3mtr ?

Til trafo vil jeg anslå 100mtr

?
  (trådstarter)
   #3
 76     0
Beklager feil info.

Inntaket er 3×10mm2 PN , 3mtr

Til trafo 100mtr

?
   #4
 2,435     Hordaland     0
Har du i det hele tatt forsøkt å beregne det selv?
Signatur
   #7
 2,435     Hordaland     0
For det første:
Jeg vil anta å tro du har mindre enn 1kA Ik2pmin i inntaket

For det andre:
Du må først beregne nye Ik2pmin verdier ved samleskinnen (fra inntak, til sikringsskap, gjennom målersløyfe, frem til samleskinne). Jeg tviler på du har totalt 3 meter kabellengde fra inntakssikring til samleskinne. Målersløyfen i seg selv er jo fort en meter. Du må ta hensyn til kabling både internt i skapene, og fysisk kabellengde mellom skapene.

Sist:
Når du beregner Ik2pmin for utgående kurs må du bruke nye verdier som finnes fra stedet du beregner fra. Videre må du legge på minst 20% buffer siden det er et stikkontaktuttak.
Signatur

   #10
 2,435     Hordaland     0
Kjenner at jeg er litt lat her og heller måler i etterkant Wink

Måling er jo eneste riktige man kan gjøre for å oppfylle kravene i NEK. Beregning gjør man jo stort sett kun på forhånd, for å ha en viss peiling på hva som må legges opp. Smile
Signatur