Krav og teknisk regelverk ved installasjon av Easee Home i juni 2024 ?
3
0
Hei,
jeg lurer på om dere kjenner til dagens regelverk ved installasjon av easee home i juni 2024?
Jeg snakket med elektriker, han foreslår å sette opp denne mot en 32A sikring og sette inn jordfeilbryter Type B foran.
Jeg har IT hjemme hos meg, og i garasjen har jeg en 3x32A som hovedsikring.
Ønsket mitt er å sette opp en 3x25A som kan brukes mot easee home, og med tibber pulse styre effekt. Skulle jeg behøve en lader til kan jeg sette inn en easee til som kan kobles mot den første og fordele effekten mellom fasene internt.
Han er mest gira på å sette opp en enkel sikring på 32A. Noe jeg ikke er og ønsker å benytte meg av teknologien til easee og tibber pulse.
Hva syns dere på forumet om dette?
Og hva regelverk gjelder egentlig, trenger jeg jordfeilbryter type B ?
Eller er det nok å sette opp en jordfeilautomat 3x25A med B karakteristikk ?
Jeg har en Tesla model 3...
jeg lurer på om dere kjenner til dagens regelverk ved installasjon av easee home i juni 2024?
Jeg snakket med elektriker, han foreslår å sette opp denne mot en 32A sikring og sette inn jordfeilbryter Type B foran.
Jeg har IT hjemme hos meg, og i garasjen har jeg en 3x32A som hovedsikring.
Ønsket mitt er å sette opp en 3x25A som kan brukes mot easee home, og med tibber pulse styre effekt. Skulle jeg behøve en lader til kan jeg sette inn en easee til som kan kobles mot den første og fordele effekten mellom fasene internt.
Han er mest gira på å sette opp en enkel sikring på 32A. Noe jeg ikke er og ønsker å benytte meg av teknologien til easee og tibber pulse.
Hva syns dere på forumet om dette?
Og hva regelverk gjelder egentlig, trenger jeg jordfeilbryter type B ?
Eller er det nok å sette opp en jordfeilautomat 3x25A med B karakteristikk ?
Jeg har en Tesla model 3...
Elektrikere er nok litt skeptiske til påstandene Easee har kommet med.
Det er ikke lenge siden konklusjonen var at det måtte monteres B type jordfeilbryter foran Easee ladeboks fordi de ikke var i samsvar med EN 60955? tror jeg den het.
De har tidligere påstått at en ikke trengte jordfeilbryter foran ladeboksene sine og at de tilfredstilte den og den normen.
Dette var ikke riktig.
Nå har de kommet med nye godkjenninger og sertifisert dem etter andre normer.
Vanlig kombiautomat på 25A ville jeg satt opp. 32A utgår siden du allerede har 32A hovedsikring for garasjen.
takker for gode svar. Type A med C-kar er nok det som jeg også har lest meg frem til er riktig.
Hva tenker dere vedrørende 3-pol og alle 3 fasene inn på en lader og IT nett?
Elektrikeren skriver til meg : "Svært få biler klarer å ta imot lading på 3fas, så det er alltid anbefalt å legge opp 1fas til ladere".
Jeg er ikke enig, jeg vil ha alle 3 fasene og la easee og bilen bestemme det.
Hva tenker dere om påstanden hans?
Nå er jo den nye beskrivelsen fra Easee så gjennomgått opp og ned av alt som er av sertifiseringsorgan så det burde ikke være
mulig å ikke tro på det som sies
Eneste grunn til at de trenger forankoblet versjon A jordfeil er at de har ikke noen testknapp så A vern i tillegg er egentlig en belte og buksesele løsning men siden A vern ikke er spesielt dyrt så gjør det ikke noe.
Han vil ikke komme i klemma om en person plugger feil bil inn i ladeboks som han har satt opp.
Siden det her hovedsaklig er en Tesla som skal lades ville jeg lagt opp trefase så får kunden bli informert og ta på seg ansvaret for at kun biler som er godkjent for å plugges inn i 230v trefaseladeboks blir det.
Biler som kun skal forsynes med enfase (tofase) lading får kun lades etter at kunde har satt boksen i <kun enfase modus> i appen.
Se en advarsel som fortsatt er aktuell:
https://www.tu.no/artikler/dette-sier-bilmerkene-om-trefaselading/510542
Gitt at hovedsikringen er på 32A. Teoretisk har huset 12,7kW tilgjengelig.
- Du lader med en spenning, 32A/7,4kW. Huset kan ikke trekke mer, alt er opptatt, lyset i stua må slås av!
- Du lader med to spenninger i åpen delta (e-golf). Nå trekkes det 16, 16 og 28A linjestrømmer, 7,4kW. Du kan koble til en ekstra last på 16A/3,6kW. I tillegg en symmetrisk last på 1.990kW tilsammen 12,7kW.
- Du lader en Tesla i symmetrisk 3-spenningskonfigurasjon. Dersom du trekker 3*16A kan du lade med 6,4 kW og ha tilsvarende 6,4kW tilgjengelig i huset.
Med større hovedsikringer på 50 eller 63A er dette mindre aktuelt, men en ser at for små hovedsikringer kan enspenningslading være blokkerende.
Litt pussig at når to 16A laster i IT møtes i den 3. linjelederen, så går det 28A i L3. Når to 16A laster møtes i nullpunktet i TN, så går det 16A i N-leder.