(trådstarter)
   #11
 3     0
I utgangspunktet har jeg 3x63A KV og OV ute i skap ved huset. Derifra går det strøm til huset med 3x50A HS og i garasjen hvor jeg har 3x32A.

Jeg har ingen store forbrukere annet enn vanlig hushold greier. Ute i garasjen er største forbruker høytrykk og luftkompressor som brukes fra tid til annen.

Etter hva jeg tolker her så bør jeg fortelle elektrikeren at jeg håper han er med på en jordfeilautomat type A 3x25A og ved eventuell lading av biler som ikke tåler 3fas IT lading må jeg omstille til 1fas i Appen?


   #12
 5,009     Sørlandet     0
I min Easee så velger jeg i Easee appen om den skal stå på 1-fase eller 3fas eller automatisk. Automatisk anbefales ikke av Easee om man ikke har ett spesielt behov. Siden min bil bare kan ta 1fas (i likhet med de fleste biler) så er appen/ladeboksen satt opp med det.

Men jeg har lagt alle fasene frem i boksen og koblet til der slik at det bare er ett app valg. Jeg vet jo ikke om de innen få år tillater 3fas lading på en annen bil. Så mest fremtidsrettet å legge den siste ledningen også.

Også er det jo slik at om lastfordelingen blir veldig skjev er det en smal sak å bytte om på ledningene om alle faktisk er der.

Personlig har jeg 32a ut til garasjen og elektriker har lagt det slik at jeg kan lade med alle 32a. Selv har jeg begrenset dette til 16a i Easee appen og flyttet lading til natten da det stort sett et billigere og kun 16a så jeg ikke får regning fra strømselskapet på høyere effekttrinn. Ved smartlading fra Å-Strøm ble dette tilfelle da smartladingen ikke er smart nok til å ta hensyn til både varmekabler, vvb, induksjonstopper og alt annet pluss bil lading. Ble ett dyrt prøveprosjekt. Forventet sparing i måneden var også beskjedne 20-40 kroner for en tjeneste som koster 19,-. 1 krone i pluss der altså og en regning på 300,- ekstra pga ett trappetrinn på effektleddet.