Har lest her at lodding medfører en risiko for varmgang/smelte ved høy belastning - og tviler ikke på dette kan vere rett - bare en liten tankevekker at dette så så "nytt" ut fremdeles - etter at ha blitt bygget rett etter krigen.
Fritt etter kvalitetshåndboka til Kongsberg Våpenfabrikk: "Fortinning av flertrådet leder under skruklemme er STRENGT FORBUDT."
En kollega åpnet alltid nye støpsler (det var dengang det) når han kjøpe noe nytt - var det fortinning så klipte han det bort. "Like greit å ta det FØR støpselet brenner opp.
Selv har jeg en gang på 40 år hatt varmgang i det elektriske anlegget: i komfyrstøpselet fra KPS med fortinnede tamper. (Kontaktskruen var brent. Den ble boret ut og ledningen loddet. Har holdt i 35 år til nå)
Ja - nevnte koblinger var loddet. Omvendt var det en vanlig stue-kurs som mest sannsynlig har vert betydelig mindre belastet end nevnte komfur-kurs.
Jeg vet ikke hvordan dagens hurtigkoblinger ser ut om 40 år, vil tru at fleste systemer ikke klemmer så hardt at ikke det blir plass for oxygen at komme inn slik kobberet på sikt vil korrodere. Mulig rett montert torix klarer dette bedre?
Sorry, finlest nå. Blingsa mellom loddede skjøter og fortinnede tamper under skruer.
Jeg har 2 loddede toppskjøter der det ellers ble for trangt. Har aldri vært noe problem.
At lodding skal smelte synes overdrevet. Smeltetemperatur på ca 250 grader? Da er vel isolasjon, rør og bokser etc på vei ut okke som? Har en masser gammelt ræl liggende med loddeører. Hentet fra sikringsskap med skrusikringer, så dette var nok OK i alle fall for en tid tilbake.
På bilen ser jeg at hovedklemma ut fra batteriet både er presset og loddet. Loddingen trolig av korrosjonsmessige årsaker.
Elektrikere tilknyttet den nye ordningen finner du på fastelektriker.no.
Bra, eller en vits ???
Kjør debatt !
Greit for meg hvis man kan få ELKO på blå resept.
Signatur
Audi og VW har mange flotte bilmodeller, men dårlig kvalitet, skyhøye verkstedregninger og nedlatende kundebehandlig gjennom mange år har ført til at jeg har lovet meg selv på tro og ære at jeg resten av livet aldri skal kjøpe noe som helst hos VAG igjen. Aldri.
Jeg hadde elkontroll i den siste leiligheten jeg hadde i Trondheim. I kjelleren gikk ledningene på sånne sneller som bøndene brukte til strømgjerdene da jeg var ung, ca 10 cm mellom lederne som var isolert men ikke bedre enn at man etter sigende kunne få støt ved direkte berøring (jeg prøvde ikke). Dette var i følge kontrolløren OK i seg selv fordi det var i henhold til reglene da anlegget ble satt opp, samt at det var lite belastning - bare lys. Men fordi noen hadde koblet på en lampe med 60-talls-ledninger i et hjørne var det tuklet med og måtte legges om. Men kontrolløren var helt tydelig på at han ikke var det minste bekymret for sikkerheten i anlegget.
De fleste har vel "fastelektriker", "fastrørlegger" og lignende uansett. Jeg ser i alle fall liten hensikt i å kontakte andre enn de som har gjort jobben i utgangspunktet. Timepris blir ikke så relevant i den sammenheng siden de gjerne bruker mindre tid på å klø seg i hodet og finne ut hva som er gjort. Så lenge prisene henger noenlunde på greip, de kommer når de skal, kan komme på rimelig kort varsel om noe er galt så ser i alle fall jeg ikke noen grunn til å ringe byen rundt for å prøve å spare noen kroner.
Jeg har brukt nok håndtverkere til å ha lært at timepris kommer et godt stykke ned på listen over ting som er viktig. At det jobbes effektivt, at de er flinke og at jeg slipper å passe på eller bekymre meg er for meg betydelig viktigere.
at de er flinke og at jeg slipper å passe på eller bekymre meg er for meg betydelig viktigere.
Jeg tror det er stor forskjell mellom håndverkerene her. Betaler gjerne noen kroner ekstra for å slippe å bekymre meg, men har ikke lyst til å betale noen kroner og fortsatt bekyrme meg. Det er vel ikke store forskjellen her mellom elektrikere og andre håndverkere på dette området.
La oss si at du skal fikse opp et rom og sette opp noen nye stikk eller bryere. En dårlig elektriker kan f eks finne på å sette opp stikkontaktene i en annen høyde fra gulvet enn de andre i rommet eller huset. Eller sette opp Etman eller Elko RS når jeg har Elko Plus fra før. En god elektriker får det slik jeg vil ha det uten at jeg må fortelle ham hvordan. Og da kan jeg slappe av, og han er verdt pengene. Hvis jeg må bekymre meg for disse detaljene så blir han bare dyr.
Jeg hadde en elektriker på hytten som skulle gjøre noe så enkelt som å sette opp en ny stikkontakt i en innvendig bod der sikringsskapet står. Boden hadde egen kurs med fortegnelsen "Bod" (der det kun var en lampe koblet til). Da elektrikeren kom tenkte jeg: bør jeg nevne for han hvilken kurs stikken skal på? Fant ut at han burde klare det selv -- det er tross alt jobben hans. Stikkontakten havnet på Anneks-kursen, som altså gikk til et frittliggende bygg på tomten. Så nå har vi altså kursene "Anneks og stikk i bod" og "Bod". Hadde vært greiere med bare "Anneks" og "Bod"?
Fritt etter kvalitetshåndboka til Kongsberg Våpenfabrikk: "Fortinning av flertrådet leder under skruklemme er STRENGT FORBUDT."
En kollega åpnet alltid nye støpsler (det var dengang det) når han kjøpe noe nytt - var det fortinning så klipte han det bort. "Like greit å ta det FØR støpselet brenner opp.
Selv har jeg en gang på 40 år hatt varmgang i det elektriske anlegget: i komfyrstøpselet fra KPS med fortinnede tamper. (Kontaktskruen var brent. Den ble boret ut og ledningen loddet. Har holdt i 35 år til nå)
Jeg vet ikke hvordan dagens hurtigkoblinger ser ut om 40 år, vil tru at fleste systemer ikke klemmer så hardt at ikke det blir plass for oxygen at komme inn slik kobberet på sikt vil korrodere. Mulig rett montert torix klarer dette bedre?
Jeg har 2 loddede toppskjøter der det ellers ble for trangt. Har aldri vært noe problem.
At lodding skal smelte synes overdrevet. Smeltetemperatur på ca 250 grader? Da er vel isolasjon, rør og bokser etc på vei ut okke som? Har en masser gammelt ræl liggende med loddeører. Hentet fra sikringsskap med skrusikringer, så dette var nok OK i alle fall for en tid tilbake.
På bilen ser jeg at hovedklemma ut fra batteriet både er presset og loddet. Loddingen trolig av korrosjonsmessige årsaker.
Jeg har brukt nok håndtverkere til å ha lært at timepris kommer et godt stykke ned på listen over ting som er viktig. At det jobbes effektivt, at de er flinke og at jeg slipper å passe på eller bekymre meg er for meg betydelig viktigere.
Jeg tror det er stor forskjell mellom håndverkerene her. Betaler gjerne noen kroner ekstra for å slippe å bekymre meg, men har ikke lyst til å betale noen kroner og fortsatt bekyrme meg. Det er vel ikke store forskjellen her mellom elektrikere og andre håndverkere på dette området.
La oss si at du skal fikse opp et rom og sette opp noen nye stikk eller bryere. En dårlig elektriker kan f eks finne på å sette opp stikkontaktene i en annen høyde fra gulvet enn de andre i rommet eller huset. Eller sette opp Etman eller Elko RS når jeg har Elko Plus fra før. En god elektriker får det slik jeg vil ha det uten at jeg må fortelle ham hvordan. Og da kan jeg slappe av, og han er verdt pengene. Hvis jeg må bekymre meg for disse detaljene så blir han bare dyr.
Jeg hadde en elektriker på hytten som skulle gjøre noe så enkelt som å sette opp en ny stikkontakt i en innvendig bod der sikringsskapet står. Boden hadde egen kurs med fortegnelsen "Bod" (der det kun var en lampe koblet til). Da elektrikeren kom tenkte jeg: bør jeg nevne for han hvilken kurs stikken skal på? Fant ut at han burde klare det selv -- det er tross alt jobben hans. Stikkontakten havnet på Anneks-kursen, som altså gikk til et frittliggende bygg på tomten. Så nå har vi altså kursene "Anneks og stikk i bod" og "Bod". Hadde vært greiere med bare "Anneks" og "Bod"?