(trådstarter)
   #61
 79     0
Har en far som jobber på everket som prosjektleder for inn og utkobling. Han mener bestemt verdien er 1kA

Dette gir resultat 0.71kA

230×0,95/2×1.2(91+(7,41×5)

  (trådstarter)
   #62
 79     0
Hei,

Da har jeg fått bekreftet fra everket ik3max er 10kA og ik2min er 1kA

Resultatet blir 700 A i enden av kabelen .

230×0,95/2x1.2(91+(7,41×5)

Noen som vil prøve seg på hvilken vern som vil løse ut tidsnok ?
   #63
 4,193     0
Kravet er jo at kortslutningsstrømmen skal være høyere enn 5x sikringen på B og 10x sikringen på C - i ditt tilfelle så er 700A ca 46 ganger 15A.
  (trådstarter)
   #64
 79     0
Jepp så dette går fint med 10C sikring I dette tilfelle

Kortslutningsstrøm må være høyere enn 100A og i dette tilfelle beregnet til 700A

  (trådstarter)
   #65
 79     0
Hei

Har fått målt ik2min direkte I skapet i dag til 1.61kA noen som kan reine ut nøyaktig verdi i enden av kabelen?

Resterende verdier ser dere på de siste innlegg .

Eventuelt om noen har montørhåndboken foran seg og kan se på hva verdien er på z ytre.

230v 3fase

   #66
 24,668     Akershus     0
Nå er det slik at diverse EL biler krever C automatsikring sikkert montert dette av en grunn. Megging brukes for å se om anlegget er tett .vi beregner kortslutning


Hvilke biler krever C-sikring? Jeg har aldri vært borti noen som ikke starter ladingen pent og pyntelig. Eneste unntak jeg evt. kan tenke meg er gammel Renault Zoe, som har et meget spesielt ladesystem.

De fleste ladestasjoner jeg har sett har vært montert på B-sikring.

Dagens ZOE har samme ladesystem. Deler av el-motoren deres inngår i laderen.
Signatur
   #67
 1,355     0
Nå er det slik at diverse EL biler krever C automatsikring sikkert montert dette av en grunn. Megging brukes for å se om anlegget er tett .vi beregner kortslutning


Hvilke biler krever C-sikring? Jeg har aldri vært borti noen som ikke starter ladingen pent og pyntelig. Eneste unntak jeg evt. kan tenke meg er gammel Renault Zoe, som har et meget spesielt ladesystem.

De fleste ladestasjoner jeg har sett har vært montert på B-sikring.

Dagens ZOE har samme ladesystem. Deler av el-motoren deres inngår i laderen.


Uff, trodde de gikk vekk fra dette håpløse systemet når de fikk CCS. Ikke bare fungerer det ikke på IT-nett, men det er ekstremt ineffektivt på lave strømstyrker og fungerer vel knapt i det hele tatt på de laveste nivåene. Noe som skaper problemer så det holder i store lastbalanserte anlegg f.eks i borettslag.

  (trådstarter)
   #68
 79     0
Hei

I TT NETT 230V

Det er brukt RKK kabel til måleren og videre til samleskinne . Kan det til ny samleskinne/sikring det vil si hente strøm fra eksisterende samleskinne til en ny samleskinne/sikring benyttes RK ?

I mitt tilfelle har jeg hentet strøm fra eksisterende samleskinne og frem til jfb type B og brukt RKK 10MM
Men kunne det her vært brukt RK 10MM?

Skapet er ikke dobbelt isolert.
I skapet er det brukt jordfeil automatsikringer.
   #69
 4,193     0
Jeg mener nei.

Men du kan bruke strømpe på RK eller du kan bruke fast bøyle som forbindelse selv om denne ikke er dobbeltisolert.
   #70
 4,251     0
Hvis beskyttelsestiltaket mot for høy berøringsspenning er dobbeltisolasjon så må du fortsette med dobbeltisolasjon.

Hvis du derimot har god nok jording og med det kan dokumentere berøringsspenning under 50v så er RK ok.

Det er ikke krav om at deler av installasjonen foran jordfeilbrytere skal være dobbeltisolert selv om mange tror det.