25a sikring på 2.5kvmm cu er galskap, den blir farlig varm og du får et spenningsfall ved oppstart som er betydelig ved 5,6kW asynkronmotor.
En 25a sikring kan du overbelaste 45% i maks en time før vernet løses ut. Og hva kan skje da?
Få en elektriker til å få til dette skikkelig. Jalle med en 16a sikring kan du bare glemme.
Blir kopperen varm da fordi den har fått vite med naboledninga at sikringsstørrelsen er økt..? Her er det nye fysiske lover ute og går!
Fast last er ikke akkurat noe jeg fant på i går. Forutsetningen til dette er jo at motor ikke trekker mer enn 16A. Og maks 16 x 1,2 (i2 motorvern). Om du tar deg en ørliten kikk i NEK'en da så kan det hende du ser at det går finfint på B1, B2 og C-forlegning. Nå skal ikke jeg sitte her og GJETTE på hvilke forlegningsmetode brukt hos TS, men jeg kan FORUTSETTE at personen som gjør jobben går meg etter i sømmene og gjør jobben etter stedlige forholdt! Og leser merkeskiltet ikke minst!
Det er ikke mer enn 15 år siden man brukte 2,5 på 20A komfyrkurs. Tror ikke det har brent ned så mange boliger. Men lasta der er nok mye tøffere i trynet enn en motor på 5,6 kW som ALDRI trekker merkestrøm i alle tilfeller. Sjeldent man står og dreier og makser effektuttaket.
Startstrømmen vil jo selvfølgelig ØKE ved belastning fra start!
Øh, javel. Hvorfor det? Det er snakk om vanlig asynk trefasekortslutningsmotor her.
Men selvfølgelig vil jo C-kar være det beste.
Startstrømmen på en slik motor kan komme opp i tigangern uten tiltak. Dette kan man fikse på ved å bruke stjernekobling under start, men det blir meget drøyt for en B sikring.
Viss du starter en motor med belastning vil den automatisk trekke mere. Blir kanskje litt dyrt med den mykstart eller stjerne/trekant kobling på en dreiebenk.
Fakta er at du skal dimmensjonere for nominell last. Det er deg uvedkommende hva den trekker på tomgang.
Hvorfor skal jeg se i nek? er ikke jeg som dimmensjonerer motoren til ts feil. latterlig.
Den trekker nærmere 9 tallet og dere jaller med 16a kurser og referere til forskrifter om han ikke trenger å bry seg om. Kan ikke dimmensjoner sikringen basert direkte på hva motoren avgir av effekt på akselen. Du skal beregne av nominell strøm og velge karakteristikk basert på inrush.
25a sikring på 2.5kvmm cu er galskap, den blir farlig varm og du får et spenningsfall ved oppstart som er betydelig ved 5,6kW asynkronmotor.
En 25a sikring kan du overbelaste 45% i maks en time før vernet løses ut. Og hva kan skje da?
Få en elektriker til å få til dette skikkelig. Jalle med en 16a sikring kan du bare glemme.
Blir kopperen varm da fordi den har fått vite med naboledninga at sikringsstørrelsen er økt..? Her er det nye fysiske lover ute og går!
Fast last er ikke akkurat noe jeg fant på i går. Forutsetningen til dette er jo at motor ikke trekker mer enn 16A. Og maks 16 x 1,2 (i2 motorvern). Om du tar deg en ørliten kikk i NEK'en da så kan det hende du ser at det går finfint på B1, B2 og C-forlegning. Nå skal ikke jeg sitte her og GJETTE på hvilke forlegningsmetode brukt hos TS, men jeg kan FORUTSETTE at personen som gjør jobben går meg etter i sømmene og gjør jobben etter stedlige forholdt! Og leser merkeskiltet ikke minst!
Det er ikke mer enn 15 år siden man brukte 2,5 på 20A komfyrkurs. Tror ikke det har brent ned så mange boliger. Men lasta der er nok mye tøffere i trynet enn en motor på 5,6 kW som ALDRI trekker merkestrøm i alle tilfeller. Sjeldent man står og dreier og makser effektuttaket.
stjenetrekant og softstarter begrenser inrush. men hva hjelper det når motoren trekker langt mer strøm en hva en 16a trefase kan levere. ikke relevant for ts.
Startstrømmen vil jo selvfølgelig ØKE ved belastning fra start!
Øh, javel. Hvorfor det? Det er snakk om vanlig asynk trefasekortslutningsmotor her.
Men selvfølgelig vil jo C-kar være det beste.
Startstrømmen på en slik motor kan komme opp i tigangern uten tiltak. Dette kan man fikse på ved å bruke stjernekobling under start, men det blir meget drøyt for en B sikring.
Viss du starter en motor med belastning vil den automatisk trekke mere. Blir kanskje litt dyrt med den mykstart eller stjerne/trekant kobling på en dreiebenk.
En fornuftig start på å dimensjonere et anlegg er å få oppgitt merkestrømmen. Den burde trådstarter finne på merkeskiltet. Siden jeg ikke har en tilsvarende motor for hånden så kikket jeg i hovedkatalogen til Elko. De har en tabell med tilnærmede merkestrømmer for motorer. En motor på 5,5 kW er her oppgitt til å ta ca 20,0A ved 220volt. Uten å ha sett merkeskiltet til den aktuelle motoren ville jeg valgt et motorvern mot overbelastning i området rundt 20A, og en sikring mot kortsluttning, kanskje 32A treg altså C. Dette er det første som faller meg inn. Kabeltverrsnittet ville blitt beregnet ut fra merkestrømmen hvis denne motoren ble fast tilkoblet. Muligens 4 eller 6mm2 kabel alt ettersom lengde, nærføring, temperatur, kortsluttningsstrøm++.
Leser du i det hele tatt før du sier ting er sprøyt? Jeg forutsetter at motoren drar 16A, altså merkestrø, og understreker for så vidt at merkeskilt må kontrolleres? Har du fått høyere-utdannelse-viruset eller noe?
Nek'en sier en del om fast last og om hva kabling tåler. Du sier at en kurs med 25A sikring drar 25A og smelter kablene på minuttet. Det er jo piss! Det er jo den nominelle strømmen kablene skal tåle! Men at man gasser på litt på vernet for å sikre seg mot utkobling er jo ikke akkurat uvanlig så lenge man har kortslutningsstrømmer å gå på! Har du dimensjonert motorkabling før? Hva om man har en motor med merkestrøm 50A og 125A kniv foranstående sikring på styringa.. Dimensjonerer man da etter 125A? NEI! Man dimensjonerer etter merkestrøm! Evt merkestrøm og motorvernkarakteristikk på små tversnitt! Dette er som oftest forskjellen på 3x16 og 3x35mm2 og utgjør endel kostnad!
Karakteristikk har ikke jeg nevnt noe om; alle med noenlunde oppegående elektrokjennskap vet at man kjører C-karakteristikk eller tøffere.
Ellers er jeg helt enig med elektrikern. Fin fasit så lenge merkestrømmen er korrekt. Det er da på en måte dette som er spørsmålet.
Kablet ellers en motor på 5kW på onsdag. Denne hadde merkestrøm på 15,8 A
Tror jeg begynner med følgende: - sjekker merkestrøm på motor - sjekker om det er motorvern i benk
Det er ikke alltid merkestrøm er oppgitt, og den må regnes ut. Du må da ta hensyn til effektfaktoren som også bør være oppgitt på skiltet. Normalt 0,8.) Denne hadde stjerne trekantvender?
Blir kopperen varm da fordi den har fått vite med naboledninga at sikringsstørrelsen er økt..? Her er det nye fysiske lover ute og går!
Fast last er ikke akkurat noe jeg fant på i går. Forutsetningen til dette er jo at motor ikke trekker mer enn 16A. Og maks 16 x 1,2 (i2 motorvern). Om du tar deg en ørliten kikk i NEK'en da så kan det hende du ser at det går finfint på B1, B2 og C-forlegning. Nå skal ikke jeg sitte her og GJETTE på hvilke forlegningsmetode brukt hos TS, men jeg kan FORUTSETTE at personen som gjør jobben går meg etter i sømmene og gjør jobben etter stedlige forholdt! Og leser merkeskiltet ikke minst!
Det er ikke mer enn 15 år siden man brukte 2,5 på 20A komfyrkurs. Tror ikke det har brent ned så mange boliger. Men lasta der er nok mye tøffere i trynet enn en motor på 5,6 kW som ALDRI trekker merkestrøm i alle tilfeller. Sjeldent man står og dreier og makser effektuttaket.
Viss du starter en motor med belastning vil den automatisk trekke mere.
Blir kanskje litt dyrt med den mykstart eller stjerne/trekant kobling på en dreiebenk.
Fakta er at du skal dimmensjonere for nominell last. Det er deg uvedkommende hva den trekker på tomgang.
Hvorfor skal jeg se i nek? er ikke jeg som dimmensjonerer motoren til ts feil. latterlig.
Den trekker nærmere 9 tallet og dere jaller med 16a kurser og referere til forskrifter om han ikke trenger å bry seg om. Kan ikke dimmensjoner sikringen basert direkte på hva motoren avgir av effekt på akselen. Du skal beregne av nominell strøm og velge karakteristikk basert på inrush.
Siden jeg ikke har en tilsvarende motor for hånden så kikket jeg i hovedkatalogen til Elko.
De har en tabell med tilnærmede merkestrømmer for motorer.
En motor på 5,5 kW er her oppgitt til å ta ca 20,0A ved 220volt.
Uten å ha sett merkeskiltet til den aktuelle motoren ville jeg valgt et motorvern mot overbelastning i området rundt 20A, og en sikring mot kortsluttning, kanskje 32A treg altså C.
Dette er det første som faller meg inn.
Kabeltverrsnittet ville blitt beregnet ut fra merkestrømmen hvis denne motoren ble fast tilkoblet. Muligens 4 eller 6mm2 kabel alt ettersom lengde, nærføring, temperatur, kortsluttningsstrøm++.
Leser du i det hele tatt før du sier ting er sprøyt? Jeg forutsetter at motoren drar 16A, altså merkestrø, og understreker for så vidt at merkeskilt må kontrolleres? Har du fått høyere-utdannelse-viruset eller noe?
Nek'en sier en del om fast last og om hva kabling tåler. Du sier at en kurs med 25A sikring drar 25A og smelter kablene på minuttet. Det er jo piss! Det er jo den nominelle strømmen kablene skal tåle! Men at man gasser på litt på vernet for å sikre seg mot utkobling er jo ikke akkurat uvanlig så lenge man har kortslutningsstrømmer å gå på! Har du dimensjonert motorkabling før? Hva om man har en motor med merkestrøm 50A og 125A kniv foranstående sikring på styringa.. Dimensjonerer man da etter 125A? NEI! Man dimensjonerer etter merkestrøm! Evt merkestrøm og motorvernkarakteristikk på små tversnitt! Dette er som oftest forskjellen på 3x16 og 3x35mm2 og utgjør endel kostnad!
Karakteristikk har ikke jeg nevnt noe om; alle med noenlunde oppegående elektrokjennskap vet at man kjører C-karakteristikk eller tøffere.
Ellers er jeg helt enig med elektrikern. Fin fasit så lenge merkestrømmen er korrekt. Det er da på en måte dette som er spørsmålet.
Kablet ellers en motor på 5kW på onsdag. Denne hadde merkestrøm på 15,8 A
Tror jeg begynner med følgende:
- sjekker merkestrøm på motor
- sjekker om det er motorvern i benk
JT